חוסר איזון הורמונלי לאחר הלידה – איך להתמודד?

תוכן עניינים

זה לא סוד שחודשי ההריון אצל אישה הם עמוסים בשינויים החלים על הגוף, וזה עוד בלי להזכיר את הלחצים והקשיים הנפשיים. זוהי תקופה הורמונלית במיוחד, עם שינויים ברמות ההורמונים לכל אורך ההריון – וגם לאחר מכן.

כאשר ההריון מסתיים בהצלחה, חלים על גוף האישה שינויים נוספים. פתאום עלולה להיגרם ירידה משמעותית בכמות ההורמונים בגוף, או לכל הפחות לחוסר איזון הורמונלי.

יש מקרים בהם המערכת ההורמונלית של האישה תחזור לתפקוד תקין כעבור פרק זמן של מספר שבועות או חודשים, ולעומת זאת תרחישים אחרים בהם צריך לחשוב על טיפול בבעיה.

הצעד הראשון: אבחון הבעיה

זה לא תמיד דבר פשוט לזהות מצבים של חוסר איזון הורמונלי אצל אישה אחרי לידה. יש אמנם תסמינים המזוהים עם הבעיה, דוגמת הרגשה כללית שלילית או אפילו "דמעות יולדת" – מצב בו חוסר האיזון ההורמונלי לבדו מביא לכך שהאישה בוכה (בלי סיבה חיצונית נראית לעין).

חוסר האיזון ההורמונלי עלול לפגוע בירידה במשקל הגוף לאחר הלידה ולהביא בצורה עקיפה לתסמינים לא נעימים דוגמת כאבים, בחילות, הקאות או רגישויות מסוגים שונים. בכל אחד מהמצבים האלה מומלץ לבקר אצל רופא המכיר את האישה לצורך אבחון מקיף, שיכול בהחלט להעניק תפקיד מרכזי למערכת ההורמונלית של האישה.

טיפולים הורמונליים

גם כאשר האישה סובלת מחוסר איזון הורמונלי לאחר הלידה, זו ממש לא גזירת גורל. ראשית, כאמור, סבירות גבוהה שבסופה של תקופה שאינה ארוכה מדי המערכת ההורמונלית של גוף האישה תחזור לתפקוד תקין.

גם אם הדבר לא קורה או מתאחר, צריך לזכור שיש כיום מגוון רחב של טיפולים הורמונליים. העיקרון כאן הוא פשוט: בדיקות נקודתיות מראות בדיוק את המצב ההורמונלי של האישה ובהתאם לכך מוחלט האם להוסיף או להפחית הורמונים.

טיפולים כירורגיים

במהלך האבחון ניתן פעמים רבות ללמוד גם על הגורמים המביאים לחוסר האיזון ההורמונלי. ייתכן למשל שהשינויים שעובר גוף האישה במהלך ההריון או לאחר הלידה יביאו ללחצים על הבלוטות השונות העומדות בבסיס המערכת האנדוקרינית.

במצב הזה ייתכן בהחלט שיהיה צורך בטיפולים כירורגיים המתייחסים לאותם רכיבים בעייתיים בגוף, לעיתים עד לרמה של ניתוח מלא. אבחון מהיר של בעיה הורמונלית יכול להקטין את הסבירות לפעולות מהסוג הזה.

מה אומרת הרפואה המשלימה?

במהלך השנים עלתה בצורה משמעותית הפופולאריות של הרפואה האלטרנטיבית, על סוגיה. ניתן בהחלט להעניק לה מקום של כבוד במקרה של חוסר איזון הורמונלי בכלל וחוסר איזון הורמונלי אצל נשים לאחר לידה בפרט.

יש להדגיש שלא כל הטיפולים האלה אכן מוכחים באופן מלא מבחינה מחקרית, אבל מנגד תמצאו בכל רחבי העולם נשים רבות שמוכנות להישבע שהטיפול האלטרנטיבי – באופן בלעדי או בשילוב עם טיפולים מקשת הרפואה הקונבנציונלית – הוא שהביא את השינוי המיוחל עבורן.

קצרה היריעה מלפרט כאן על האופנים בהם יכולה הרפואה המשלימה לסייע, כאשר גישות שונות נכנסות כאן לתוך התמונה. ממש על קצה המזלג ניתן להזכיר שיטות דוגמת דיקור סיני, תכשירים הומיאופתיים, טיפולים נטורופתיים , נטילת צמחי מרפא ועוד.

אל תוותרו על המעקב

יש להדגיש כי גם כאשר נראה שהטיפולים הנבחרים מחזירים את המצב ההורמונלי אצל האישה לנורמה, אין עדיין מקום להוריד את הרגל מהדוושה. מומלץ לעקוב באופן תקופתי על המערכת ההורמונלית של האישה ועל המדדים המאפיינים את הגוף שלה. ייתכן שהסיבה לחוסר האיזון ההורמונלית היא פנימית, כך שאם לא מטפלים בשורש הבעיה הצפי הוא שהיא תחזור תוך פרק זמן קצר.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים