המדריך למיקוח: והפעם איך תצליחו לשלם מחיר נמוך לועד בית חיצוני

תוכן עניינים

שימוש בשירותים של ועד בית חיצוני עשוי להקל מאד על דיירי הבניין. הוא מונע מהדיירים (ובעיקר אנשי הועד) לבזבז זמן יקרהמדריך למיקוח: והפעם איך תצליחו לשלם מחיר נמוך לועד בית חיצוני ומאמצים מרובים, מקל על קבלת החלטות נכונה ביחס לבניין וגם עשוי להקטין עד למינימום האפשרי את החיכוכים בין הדיירים, שבכוחם השלילי לפגוע פגיעה אנושה בהנאת המגורים.

הבעיה העיקרית עם חברת ניהול חיצונית היא שהמחיר שלה יקר ביחס לניהול עצמאי, כשכל דייר עשוי לשלם כמה עשרות או מאות שקלים יותר בחודש כתוצאה מכך – סכום משמעותי ללא צל של ספק. כיצד תוכלו להפחית את המחיר לחברת הניהול?

היצע החברות נרחב, אז איך בוחרים חברות ועד בית חיצוני?

לא צריך להיות מומחה לתחום של ניהול בתים משותפים כדי לדעת שבישראל יש חברות רבות הפועלות בשדה המשחק הזה: אם תחפשו חיפוש מהיר באינטרנט תיתקלו בשמות שונים ומגוונים, כולל באזור הגיאוגרפי שלכם. כלל האצבע בכל תחום ותחום הוא שאם משקיעים מאמצים בבחירת הצעות והחברות המספקות את השירותים, גדלים הסיכויים למצוא את ההצעה הטובה ביותר.
ההמלצה הברורה במקרה של ניהול ועד בית חיצוני היא לערוך סקר שוק מקיף לפני שמקבלים את ההחלטה לכאן ולכאן, הכולל פגישות עם מספר חברות לפחות. בדרך זו תוכלו לקבל מספר הצעות, ולעיתים גם תחושות לגבי איזו חברה מקצועית יותר מאחרת. לא צריך להתבונן רק במחיר השירות, אבל בהחלט אפשר להוסיף אותו לתוך המשוואה.

האם ניתן להתמקח על המחיר?

ככל שלומדים יותר על התחום, בין אם דרך האינטרנט ובין אם בפגישות עם מספר חברות, משפרים את נקודת הפתיחה בהתנהלות מול אותן חברות. צריך לזכור שלדיירי בניין משותף יש הרבה יותר כוח יחדיו מאשר לאדם בודד, ולכן בהחלט יש מקום למשא ומתן מול אנשי החברות האלה, להתמקחות ולשיפור התנאים.
אסור לשכוח שהאינטרס של חברת ניהול בתים משותפים היא למצוא כמה שיותר לקוחות, ולכן הוא לא מופחת מהאינטרס שלכם בתור מחפשי השירותים.

עד כמה זה חשוב לתאם ציפיות עם חברת ועד חיצונית?

המחיר שמשלמים עבור ועד בית חיצוני תלוי במידה רבה בפעולות שמרכיבות את השירות. בדרך כלל מדובר על לא מעט פעולות (כי התחום של ניהול בתים משותפים רחב מאד), עם התייחסות לתחומים דוגמת תחזוקת המעלית, ניקיון, גינון, הדברה, ניהול כספים (למשל גביית כספים מהדיירים), התנהלות מול העירייה, שירותי אבטחה ועוד רבים וטובים.

זו הסיבה שמומלץ לחשוב בדיוק מה צריך שיכלול הניהול הספציפי של הבניין, תוך כדי שלוקחים בחשבון שמגוון שירותים רחב עלול לייקר את המחיר. חשוב לבדוק תמיד מה עלות השירותים הקבועים וכן מהי העלות הצפויה של השירותים הנקודתיים שעשויים להידרש: למשל טיפול בתקלות.

את ההגדרה העצמית של הצרכים אפשר לעשות בישיבות ועד (בשלב הזה הוא עדיין קיים), כשמומלץ להיות מוכנים גם מהבחינה הזו. יכול להיות שחברות ועד בית חיצוני שהן אמינות פחות ינסו למכור לדיירי הבניין שירותים שהם לא באמת זקוקים להם, מה שמייקר את מחיר השירות מבלי להעניק יותר מדי ערך מוסף לדיירים. אין הרבה הגדרות יותר מובהקות מזה לבזבוז כסף.

ומי הם הספקים שמתפעלים את הבניין בפועל?

שאלה נוספת שצריך לשאול היא מיהם הספקים שיבצעו את הפעולות השונות של תחזוקת הבית: אלו יכולים להיות ספקים מטעם חברת הניהול, אבל גם כאלה שדיירי הבניין בוחרים ושחברת הניהול מפקחת עליהם. המחיר עשוי להשתנות בכל אחד מהמקרים, ולכן מומלץ לבחון את שתי האפשרויות: יכול להיות שועד הבית החיצוני יעבוד דווקא עם אנשי מקצוע יקרים, שיביאו לכך שעלות השירותים תהיה גבוהה יותר.
מנגד, התרחיש האחר אפשרי גם כאן, כאשר ה"כוח" של חברות הניהול עשוי להביא להצעות זולות יותר מאשר מה שמקבלים דיירי הבניין.

הכתבה באדיבות אתר leumi.org.il

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מדריך ביצוע תמ"א 38

דירה לי: המדריך השלם לקניית דירה – למה צריך לשים לב לפני שעושים צעד ענק לעבר הדירה?

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים