המדריך השלם לקניית דירה

תוכן עניינים

גם אם תחפשו, סביר מאד להניח שלא תמצאו החלטות כלכליות חשובות יותר מאשר רכישת דירה. בטח אם אנחנו מתבוננים בשוק  המדריך השלם לקניית דירההנדל"ן הרותח של מדינת ישראל, בו המגמה כבר שנים ארוכות היא מגמת עלייה, שלא ברור אם ומתי תיפסק. רבים לא יכולים כלל לרכוש דירה, בעוד שאצל אלה שכן מעוניינים לעשות את הצעד החשוב הזה יש הרבה מאד חששות. מכיוון שיש בתחום הזה הרבה מלכודות והמון דברים שעלולים להשתבש, חשוב להקפיד על מספר דברים חשובים טרם השלמת הרכישה.

 

אילו בדיקות מקדימות חשובות חייבים לעשות?

רכישת דירה דורשת מכם ביצוע של הרבה מאד בדיקות מקדימות. זה מתחיל כמובן עם הנכס הספציפי, אותו אתם צריכים לבחון היטב מ-א' ועד ת'. לא מספיק לראות אותו בעיניים כמה פעמים, אלא חשוב להיכנס לעובי הדירה: לראות את תכניות הדירה הספציפית, לשים לב לפרטים הקטנים ביותר להיעזר בחברות מקצועיות המבצעות בדק בית. בדק הבית אמנם כרוך בתשלום, אבל עשוי לאתר ליקויים ופגמים שמשפיעים על שווי הנכס, או אפילו עשויים להציג באור אחר את האטרקטיביות של העסקה. גורם אחר אליו ניתן לפנות הוא שמאי מקרקעין, שיעריך את ערכו ה"אמיתי" של הנכס.

חשוב לעבור אצל הרשות המקומית, ולראות מהן תכניות הפיתוח הצפויות של האזור: הפיתוח עשוי להשפיע על מחירי הנכסים בעתיד, או אפילו להיות מפגע של ממש מבחינתם של הדיירים הפוטנציאליים. חשוב לבחון את הרישומים של הדירה, למשל נסח הטאבו, ולנסות לאתר בעיות: נניח, שעבודים של הדירה או חלקים ממנה לצד אחר. אם רוכשים דירה יד שנייה, חשוב לעמוד על טיבו של המוכר ולראות שהוא אכן זה שמחזיק בדירה הלכה למעשה. ולא, זה ממש לא מובן מאליו.

 

בקרו בשכונה, ורצוי יותר מפעם אחת

אי אפשר לוותר על בחינה של סביבת המגורים בה נמצאת הדירה. אל תוותרו על ביקור או אפילו מספר ביקורים בשכונה, שיחות עם דיירים נוספים או עוברי אורח והתרשמות מכל מה שאפשר להתרשם לגביו: מה מצב התשתיות של השכונה? האם הגישה אליה ברכב ובתחבורה ציבורית נוחה? האם יש מקומות לקניות? כמה בתי ספר וגני ילדים יש? וכן הלאה.

יש שימליצו לבקר במקום בשעות שונות של היום, כי לפעמים דווקא בלילות או בבקרים מסתתרים דברים שמצריכים מענה: רעש בסביבת הדירה בשעות הלילה, לדוגמה.

 

אתגר המימון

אלא אם המצב הכלכלי שלכם באמת מצוין, סביר מאד להניח שרכישת דירה ללא נטילת משכנתא תהיה עבורכם משימה בלתי אפשרית. נטילת משכנתא היא ממש לא דבר פשוט, והיא עשויה להשפיע בצורה ניכרת על מחיר העסקה הכולל: אפילו בעשרות או מאות אלפי שקלים. גם כאן אתם צריכים לבצע בדיקות מרובות, שבוחנות פרמטרים דוגמת סוג המשכנתא, הריבית עליה, ההצמדה של ההלוואה, צורת ההחזר, פריסת המשכנתא לאורך זמן ועוד. רבים ימליצו לצמצם את הסיכון באמצעות יצירת תמהיל משכנתא, המשלב בין מספר מסלולים: כך שגם אם מסלול מסוים מתברר כלא אטרקטיבי עם הזמן, הנזק לא צפוי להיות גדול מדי.

כלל האצבע כאן הוא שמה שמתאים לאדם אחד צפוי לא להתאים לאדם אחר, כך שחשוב להגדיר היטב את הצרכים ואת היכולות הכלכליות, הן בהווה והן בעתיד (משכנתא היא הרי התחייבות לתקופה של כמה עשרות שנים לרוב). מה שעוד חשוב לעשות הוא לקחת הצעות ממספר בנקים לפחות, תוך כדי הפגנת ידע וניסיון להתמקח בפרמטרים שונים של ההלוואה. למרות שזה לא נראה ככה, יש לרוכשי דירה מספיק כוח כיום. ניתן להיעזר ביועצי משכנתאות מקצועיים לצורך ביצוע הבדיקות, ניהול המשא ומתן וקבלת ההחלטה.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים