המדריך להוצאת רישיון לקטנוע

תוכן עניינים

הקטנועים הם כלי רכב קומפקטיים יחסית, חסכוניים בדלק ומגיעים בנפחי מנוע שונים, כך שהם הפכו לפופולאריים במיוחד בסביבות עירוניות. בנוסף לכך, ניתן להוציא רישיון על קטנוע בנפח של עד 125 סמ"ק כבר בגיל 16, כך שהקטנועים הם באופן מסורתי כלי רכב פופולארי למדי בשכבת הגיל הצעירה.

השלב הראשון בהוצאת הרישיון לקטנוע הוא הגשת טופס הבקשה למשרד הרישוי שצבעו ירוק ולכן מכונה לעיתים בפשטות 'טופס הירוק'. את הטופס עצמו ניתן לקבל בתחנות צילום מורשות, בהן גם מתבצע הצילום של תמונת הרישיון אשר מאוחסנת במחשבים של משרד התחבורה.

לאחר קבלת הטופס והצילום, יש לעבור בדיקה כללית אצל רופא משפחה או רופא אחר אשר מכיר את ההיסטוריה הרפואית של מבקש הרישיון בשלוש השנים האחרונות (חיילים נדרשים להביא אישור רפואי מקצין העיר). בנוסף לבדיקה הכללית, יש לבצע בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט מורשה ולהחתים את ההורים במקרה וגילו של המבקש הוא פחות מ – 17.

תיאוריה לאופנוע

אם למבקש הבקשה אין רישיון נהיגה על רכב פרטי (רישיון מסוג B),עליו לעבור בהצלחה מבחן עיוני, מבחן תיאוריה לאופנוע. מבחן זה מורכב מ – 30 שאלות אמריקאיות הנלקחות ממאגר בן 1800 שאלות, מהן יש לענות נכונה על 26 שאלות לפחות. השאלות עוסקות בין היתר בחוקי התנועה, התמרורים בדרך ומבנה המנוע. את הרישום והתשלום למבחנים ניתן לבצע באתר התיאוריה של משרד התחבורה. בכל אופן, למבחן יש להביא את הטופס הירוק ותעודת זהות והתשובה מתקבלת באופן מיידי.

לימוד נהיגה על אופנוע

לאחר שעוברים את המבחן העיוני בהצלחה, אפשר להתחיל ללמוד את שיעורי הנהיגה המעשיים על הקטנוע, שבסופם מוגשים על ידי המורה למבחן מעשי- טסט לקטנוע. מי שאין בידו רישיון על רכב פרטי צריך לקחת 15 שיעורים לפחות. לעומת זאת, מי שכבר יש בידו רישיון נהיגה במשך שלוש שנים לפחות, אינו מחויב במספר מינימאלי של שיעורים, אך מקובל לקחת שמונה שיעורים לפחות על מנת ללמוד כיצד לשלוט באופנוע. בשיעור האחרון בדרך כל נבחנים במבחן פנימי על ידי המכון לנהיגה בו מתבצעים השיעורים, מבחן זה מתבצע בתוך תחום המגרש של בית הספר.

טסט לקטנוע

בשלב הסופי יש להיבחן במבחן מעשי על ידי בוחן מורשה מטעם משרד התחבורה. ושוב פעם, מי שכבר יש בידו רישיון נהיגה, זכאי להקלות ועליו לעבור מבחן שליטה בלבד. מבחן השליטה מתבצע בתוך חלל המגרש של בית הספר ובמהלכו הרוכב נבחן בביצוע שמיניות, נסיעה בפיתולים, נסיעה איטית בקו ישר ועצירה באמצעות הבלמים הקדמי והאחורי. מי שאין לו רישיון קודם, צריך לעבור גם מבחן נהיגה בכביש במהלכו יוכיח כי הוא נשמע לחוקי התנועה ויודע כיצד לנהוג בצורה בטוחה בהתאם לתנאי הדרך.

את תוצאות המבחן המעשי ניתן לבדוק דרך אתר משרד התחבורה לאחר 72 שעות לכל היותר. מי שנכשל במבחן, יכול לגשת למבחן שנית רק כעבור שבועיים.

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים