מדריך תזונה לחולי סוכרת

תוכן עניינים

מה מותר ומה אסור לאכול?

 תזונה נכונה הינה דבר חשוב מאוד לכל אדם בכלל ולחולי סוכרת בפרט. איכות חייו של חולה הסוכרת קשורה קשר הדוק לסוג וכמות המזון אותו הוא צורך. לפני כל שינוי בהרגלי התזונה מומלץ להתייעץ עם תזונאית קלינית בכדי לקבל תפריט מתאים, המלצות ועצות כיצד לאכול נכון ולשמור על הבריאות.

סוגי הסוכרת והטיפול במחלה

 סוכרת הינה מחלה הקשורה לאיזון רמת הסוכר בגוף ולכן אופן הטיפול בה נעשה בהתאם.

קיימים שני  סוגי סוכרת:

סוכרת מסוג 1 (סוכרת נעורים)

סוכרת נעורים מתפרצת בעיקר בתקופת הילדות או הנערות כאשר הלבלב מייצר כמות זעירה של אינסולין או מפסיק לייצרו באופן מוחלט. אופן הטיפול בסוכרת מסוג 1 היא מתן אינסולין באופן קבוע בשילוב עם פעילות גופנית ותזונה נכונה.

סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים)

סוכרת מבוגרים מתפרצת בעיקר בקרב אנשים בוגרים ומכילה את רוב חולי הסוכרת. אופן הטיפול בסוכרת מספר 2 נחלק לשני סוגים: טיפול המשלב תרופות וטיפול ללא תרופות. שיטת הטיפול הראשונה נעזרת בתרופות המורידות את רמת הסוכר בדם. שיטת הטיפול השנייה משלבת בין תפריט תזונה נכון על פי נתוני המשקל, גובה ואורח חייו של החולה בשילוב עם פעילות אירובית יום יומית.

 התאמת התזונה כחלק מהטיפול

כל חולה סוכרת מטופל באופן המתאים עבורו אולם כל סוגי הטיפולים משלבים את מרכיב התזונה כחלק חשוב מתהליך ההחלמה וקיום שיגרת חיים בריאה בצילה.

מדריך תזונה לחולי סוכרת

חולים רבים המאובחנים כחולי סוכרת טועים לחשוב כי מעתה תפריט התזונה שלהם ישתנה באופן קיצוני ויכלול מרכיבי תזונה טפלים וחסרי מתיקות. למעשה, תפריט תזונה של חולי סוכרת אינו שונה בהרבה מתפריט התזונה של אדם ללא בעיות בריאותיות. את התפריט מתאימים לפי סוג המחלה, סוג התרופות ורמת האינסולין הניצרך, לפי הגיל, אורח חייו של החולה וכמובן הגובה והמשקל.

מה מותר ומה אסור לאכול

  • חלבונים- מומלץ לא לצרוך מעבר לכמות המומלצת על ידי הדיאטנית בכדי למנוע ירידה בתפקוד הכליות.
  • שומנים- מומלץ לאכול מוצרי מזון המכילים שומן מן הצומח (שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, טחינה, גרעינים, אגוזים וכדומה) ולא מן החי וכן להמעיט בצריכת מאכלים בעלי שומן רווי כדי למנוע התפתחות של מחלות לב.
  • פחמימות- רצוי לאכול פחמימות המכילות עמילן כגון: לחם, אורז, פסטה בכל ארוחה במידה המומלצת על פי התזונאית. מומלץ להימנע מסוכרים פשוטים הקיימים בריבות, שוקולדים וכדומה. הקפדה נכונה על כמות הפחמימות מסייעת לשמירה על איזון הסוכרת.
  • סיבים תזונתיים- מומלץ לשלב סיבים תזונתיים כדי לסייע למעיים לעבוד באופן תקין ולשמור על רמת סוכר מאוזנת בדם.
  • רטבים ותבלינים- מותר להשתמש בכל סוגי התבלינים והרטבים כל עוד הם לא מכילים סוכר.
  • שתייה- מומלץ לשתות מים ולהימנע משתייה מתוקה.
  • להימנע משתיית אלכוהול- שתייתו עלולה לגרום להיפוגליקמיה או להיפרגליקמיה. כאשר רמת הסוכר בגוף מאוזנת מותר לשתות אך ורק לפי הכמות המומלצת (לדוגמא- 350 מ"ל בירה לאישה ו700 מ"ל בירה לגבר) ביחד עם צריכת מזון המכיל פחמימות.
  • שמירה על ארוחות מסודרות- רצוי לאכול באופן מסודר, לפזר את הארוחות לאורך כל היום ולשלב ארוחות ביניים (ירקות חיים, פירות, לחם מחיטה מלאה, דגנים, יוגורט וכדומה). הארוחות חייבות לכלול את כל אבות המזון, ללא יוצא מן הכלל. במידה ויש לקחת אינסולין רצוי להתאים את מתן האינסולין לזמני הארוחות. מומלץ לאכול לפני השינה ארוחה המכילה פחמימות מורכבות.

רבים מאמינים שניתן לטפל בסוכרת בדרכים טבעיות המושתתות על תזונה נכונה, אימוץ אורח חיים בריא ושינוי הרגלים. תזונה מתאימה לחולי סוכרת ולימוד מה שמתאים לגוף שלנו ישפרו משמעותית את תסמיני המחלה ואף יכולים להביא לשיפור משמעותי. בהצלחה!

לקריאה נוספת: חיים ללא סוכר

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים