מדריך קבלת מריחואנה רפואית לחולי סרטן

תוכן עניינים

המריחואנה (קנאביס) הינו צמח המכיל חומרים פעילים בעלי השפעות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות על מי שנוטל את הצמח כסם. החומרים הפעילים בצמח הקנאביס התגלו כמסייעים להקלה בתופעות לוואי של חולי סרטן המטופלים בכימותרפיה. המריחואנה נחשב סם מסוכן ולמעשה השימוש בו, גידולו והמסחר בו מהווים עברה על החוק. בשנת 2008 אישרה מדינת ישראל בחוק את השימוש במריחואנה רפואית לחולים במחלות קשות, וביניהם חולי סרטן.

תופעות הלוואי בטיפול כימותרפי לחולי סרטן

הטיפול התרופתי המקובל לטיפול במחלת הסרטן הוא טיפול כימותרפי. הטיפול הכימותרפי אמור לעצור את הגידול הסרטני ולחסל את התאים הסרטניים. אלא שתוך כדי חיסול התאים הסרטניים מחסל הטיפול הכימותרפי גם את התאים הבריאים בגוף החולה. כתוצאה מכך הרגשתו הכללית של החולה בזמן קבלת הטיפול קשה מאד. החולים סובלים מבחילות והקאות תכופות, חוסר תיאבון, חולשה ואף דיכאון. פעמים רבות מלווה המחלה והטיפולים בכאבים עזים.

לרפואה יש מענה תרופתי לתופעות לוואי אלה ולסימפטומים השונים הגורמים סבל רב לחולים. אולם ישנם מקרים בהם היצע התרופות הקיים בשוק אינו מסייע לטיפול והקלה בתופעות הלוואי, והחולים סובלים ומתקשים להתגבר על המחלה ולהחלים. מעבר לכך, ישנם חולים אשר אינם מסוגלים לעמוד בסבל הנגרם מתופעות הלוואי של התרופה ובוחרים להפסיק את הטיפול התרופתי למרות סכנת החיים בה הם נתונים.

המחקרים והניסיון מראים שצמח המריחואנה מצליח במקום בו התרופות נוגדות תופעות הלוואי נכשלות.

היתרונות של שימוש במריחואנה רפואית לחולי סרטן

המריחואנה נמצאה יעילה בהקלה בתופעות לוואי של טיפול כימותראפי בחולי סרטן, וכן בהקלה על סבלם וכאביהם של חולי סרטן במצבים סופניים.

החולים מדווחים על הקלה מלאה בתופעת הבחילות וההקאות. בנוסף, מעוררת המריחואנה התעוררות מחודשת של התיאבון. התיאבון והאכילה חשובים מאד לחולים אלה לשם חיזוק הגוף והאצת ההחלמה. המריחואנה נמצאה גם כיעילה בהקלה על כאבים, וכנוגדת דיכאון.

כל אלה מאפשרים לחולי סרטן המטופלים במריחואנה לעבור את תקופת הטיפולים בצורה קלה יותר, עם הרבה פחות תופעות לוואי.

השימוש בקנאביס רפואי יכול לעזור בכל מחלות הסרטן – סרטן השד, סרטן הערמונית, לסובלים מכאבים כרוניים, חולי קרוהן ועוד.

החסרונות של שימוש במריחואנה רפואית לחולי סרטן

אילו היו למריחואנה רק יתרונות, היא ודאי הייתה הופכת לתרופה מקובלת ונפוצה. אלא שלמריחואנה גם תכונות מסוכנות, ולכן היא מוכרזת כסם ונמצאת מחוץ לחוק.

המריחואנה הינה חומר ממכר. אחת הסכנות היא שלאחר תקופה של שימוש, הגוף מתמכר לחומר, אך גם מתרגל אליו.

צמח הקנאביס מכיל גם חומרים פסיכו אקטיביים. חומרים אלה משפיעים על המח ועלולים במקרים מאוד נדירים לגרום לתופעות פסיכיאטריות. השימוש בקנאביס עלול לגרום לחרדות ולהתקפים פסיכוטיים. נמצא גם שהצמח הוא גורם משמעותי בהופעת מחלת הסכיזופרניה, שהינה מחלת נפש קשה וחמורה.

התהליך הנדרש לאישור שימוש במריחואנה לצרכים רפואיים

כאמור, בשנת 2008 אושר השימוש במריחואנה רפואית לחולי סרטן בחוק.

האדם הממונה על מתן אישורים לשימוש במריחואנה רפואית הינו ד"ר יהודה ברוך מנהל בית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל.

הפניות לד"ר יהודה ברוך יכולות להתבצע על ידי רופא מומחה בלבד.

רופאים רשאים להמליץ לחולים על שימוש במריחואנה רפואית רק לאחר שמיצו את כל האפשרויות הטיפוליות החוקיות שעומדות לרשותם, ולאחר שאף אחת מן האופציות התרופתיות הללו לא הביאה להקלה במצבו של החולה.

במקרה כזה, על הרופא להגיש בקשה למשרדו של ד"ר יהודה ברוך ובה פירוט של הרקע הרפואי של החולה, ההיסטוריה של הטיפול, והסבר מפורט מדוע הוא ממליץ על השימוש בקנאביס. על הרופא לפרט את תכנית הטיפול בחומר, משך הטיפול ויעדיו.

קבלת התשובה אורכת כ 4-8 שבועות.

מריחואנה רפואית נמצאה יעילה להקלה על תופעות לוואי של טיפול כימותרפי, והטיפול באמצעותה לחולים אלה מאושר בחוק.

ראו גם:

זכויות חולי סרטן – מה מגיע לכם? וכיצד תדרשו את שמגיע לכם?

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים