מדריך טיפול בצלקות

תוכן עניינים

מדריך טיפול בצלקות – דרכי טיפול להעלמת צלקות

צלקות אינן רק בעיה אסתטית אלא הן יכולות לגרום גם לבעיות רפואיות. הרקמות הצלקתיות אינן דומות באיכותן לרקמות הרגילות, הן אינן יעילות כנגד קרני השמש האולטרה סגוליות וכן לא מפתחות זקיקי שיער או בלוטות זיעה. הצלקות עלולות לגרום לתחושת כאב, מתיחה של האזור והגבלה בתנועה. סוג הצלקות הנפוץ ביותר הינו הצלקות השיטחיות אשר נעלמות לאחר מספר שבועות או משאירות צלקת בגוון בהיר כמעט בלתי נראה. במקרים של צלקות הבולטות לעין באופן קיצוני, כמו צלקת היפרטרופית או צלקת קלואיד, מומלץ לגשת לטיפול.

סוגי צלקות והגורמים לה

צלקות יכולות להיות חיצוניות כמו במקרים של חתך עמוק בשכבת האפידרמיס של העור או פנימיות כגון צלקת רקמת הלב הנוצרת לאחר התקף לב. פצעי האקנה ואבעבועות הרוח עלולים לגרום להיוצרות צלקות עמוקות או בולטות על פני עור הפנים וכן מחלות כגון סוכרת או פסוריאזיס. ניתוחים פלסטים או ניתוחי חירום משאירים לרוב צלקת באזור הניתוח.

מדריך טיפול בצלקות מסוגים שונים

לא ניתן להעלים צלקת באופן סופי אך כן ניתן לטשטש, להנמיך או להרים צלקות ולגרום לפני שטח העור להיראות אחיד ונקי יותר. העולם הרפואי המודרני ממליץ על  מספר דרכי הטיפול לטשטוש או העלמת צלקות:

  • מניעה- בעת ניתוחים פלאסטיים או ניתוחי חירום מקפיד המנתח למקם את הצלקת באזור מוסתר, לשמור על סטריליות ולתפור את האזור בעדינות. חבישה תומכת לאחר הניתוח יכולה לעזור לאזור להחלים בצורה נקייה ככל האפשר מצלקות.
  • ניתוח לטשטוש הצלקת- ניתוחים אלו מסוגלים לשנות את אורכה, עובייה או את כיוונה של הצלקת, להרים צלקת שקועה או להנמיך צלקת בולטת וכדומה. הניתוח לא מעלים את הצלקות את מטשטש אותן לרמה שכמעט לא ניראית לעין.
  • שיוף העור (Dermabrasion)- שיוף העור המצולק על ידי מכונת שיוף (בעזרת נייר שיוף או בעזרת לייזר) משפר את מראה העור במקרים של צלקות עדינות, צלקות אקנה או צלקות מאבעבועות הרוח.
  • שתלי נקב- השתלה של חתיכות עור בריא, הנילקח מאזור מוסתר (כמו אחורי האוזן) והנחתו במקום הצלקת. אמנם השתלים יוצרים צלקות משל עצמם אך הם גורמים לפני שטח העור להיראות אחיד ופחות בולט לעין.
  • פילינג כימי- שיטת טיפול המתאימה לצלקות עדינות ושיטחיות בלבד. במהלך הפילינג מורחים את העור בחומר כימי הגורם לקילוף של שיכבת העור העליונה ולמראה עור חלק ואחיד יותר.
  • הקפאה- הקפאה של שכבת העור העליונה גורמת להופעת שלפוחיות ובהמשך להקטנה של הצלקת.
  • זריקת סטרואידים- הסטרואידים מרככים את הצלקות הקשות, מכווצים את שיטחן ומשטחים אותן לגובה פני העור הבריא.
  • חבישה וחליפות לחץ- כוויות בדרגה גבוהה משאירות צלקות קשות על העור. חליפת לחץ הינה הפיתרון היעיל ביותר במקרים אלו.

למידע נוסף: הסרת צלקות באתר plastic-surgeon.co.il

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים