מדריך אבחון עצמי של פיברומיאלגיה

תוכן עניינים

מדריך אבחון עצמי של פיברומיאלגיה – מתי צריך לפנות לאבחון רפואי

 פיברומיאלגיה (FMS), הנקראת גם דאבת השרירים, הינה תסמונת האוספת תחת הגדרתה סימפטומים שונים אשר עיקרם כאבים מופשטים בשרירים ובגידים. התסמינים של המחלה יכולים להופיע בדרגות כאב שונות וכן עשויים להיות מושפעים משינויים המופיעים במהלך היום כגון: שינויים במזג האוויר, תחושות מתח, רמת פעילות גופנית ושעות שינה. אנשים רבים אינם מודעים למחלה ולתסמיניה ולעיתים אינם מבינים כי הם סובלים מפיברומיאלגיה. כיצד ניתן לאבחן את התסמונת ומתי רצוי לפנות לרופא? המידע במדריך זה בחסות אתר פיברומיאלגיה – הכל על דאבת השרירים.

פיברומיאלגיה – מדריך לאבחון עצמי

התסמינים העיקריים של תסמונת הפיברומיאלגיה הינם תחושות כאב בשרירים, הפרעות בשינה המובילות לתשישות ועייפות כרונית, בעיות ריכוז, תחושות נימול בגפיים ובפנים, כאבי בטן ושינויים במצבי הרוח. אדם יכול לסבול מתסמין אחד ועד ממספר תסמינים אך הסימפטום המשותף לכל חולי פיברומיאלגיה הינו כאב בנקודות ספציפיות המפוזרות על פני הגוף.

נקודות עיקריות לאבחון:

  • כאב בשרירים- בניגוד לאנשים בריאים או לכאלה החולים במחלות אחרות, חולי פיברומיאלגיה מדווחים על כאבים בשרירים ובגידים באזורים ספציפיים בגוף. איתור הנקודת הרגישות עוזר לאבחן כי אכן מדובר בפיברומיאלגיה ולא בדלקת או מחלה אחרת. נקודות הכאב העיקריות הינן: בירכיים, מתחת לאגן, מותניים, שכמות, כתפיים וצוואר. הכאב מופיע ברוב המקרים בשני צידי הגוף ומשם יכול להתפשט לאזורים אחרים. תרשים נקודות הכאב נתגלה בעקבות מחקרים רבים אשר נעשו בעשור האחרון ובעזרתו ניתן היום לאבחן ביעילות האם מדובר בתסמונת פיברומיאלגיה או בדבר אחר.
  • הפרעות שינה- חולי פיברומיאלגיה רבים סובלים מהפרעות בשינה כגון: תסמונת הרגל חסרת המנוח, שינה קלה הכוללת התעוררויות רבות, הפסקות נשימה ועוד. למצב זה השלכות רבות על רמת העירנות והריכוז. חולים רבים סובלים מתשישות עצומה ומעייפות כרונית, סחרחורות, כאבי ראש, חוסר אנרגיה, סיבולת נמוכה לפעילות גופנית ועוד.
  • כאבי בטן- תסמונת המעי הרגיז נפוצה מאוד בקרב חולי פיברומיאלגיה כמו גם תחושת נפיחות בבטן, עצירות, גזים ושילשולים. בנוסף לכך התכווצות וגירוי השלפוחית יכולים להוביל לתכיפות במתן השתן.
  • שינויים במצב הרוח- חולי פיברומאלגיה מדווחים על שינויים במצבי הרוח כגון: דיכאון וחרדות המשפיעים על איכות חייהם. לא ברור מה קדם למה- האם המחלה עצמה משפיעה על מערכת העצבים או שתסמיני המחלה הקשים והכאב גורמים לתחושות אלו של דיכאון וחרדה.
  • נימול- ייתכנו תחושות נימול ועיקצוץ בגפיים ובפנים.
  • חוסר ריכוז- רבים מן החולים מדווחים על קשיים ביכולת הריכוז וביכולת לבצע משימות חשיבה פשוטות.

 אני חוששת שזה פיברומיאלגיה – מה עושים?

רצוי לפנות לרופא עם כל תחושה של כאב פיזי או ריגשי. ייתכן והרופא יאבחן כי מדובר בתסמונת פיברומיאלגיה או כי מדובר במשהו חולף אך חשוב מאוד לבדוק כל בעיה או תחושה מעיקה.

חשוב לציין כי קיים טיפול יעיל בסימפטומים של מחלת הפיברומיאלגיה ואיבחון מוקדם יכול להקל ולשפר את איכות החיים של הסובלים ממנה באופן משמעותי.

מידע נוסף: זכויות רפואיות לסובלים מפיברומיאלגיה – אולי הדינה חייבת לכם כסף?

האם פיברומיאלגיה עלולה להגרם ממחלות זיהומיות – באתר מחלות אוטואימוניות

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים