הצצה להיסטוריה של ביטוח רכב

תוכן עניינים

קשה לדמיין עולם בלי ביטוח. מאז שבנג'מין פרנקלין הגה את הרעיון בשנת 1751, ביטוחים שונים התפשטו להיבטים רבים ושונים של החיים, כמו בתים ובריאות, אך אנחנו כאן כדי לדבר על רכבים.

הסיפור ההיסטורי על ההתפתחות של ביטוח רכב מתחיל בתקופה שונה לגמרי ממה שאתם מכירים, תקופה שבה אפילו לא היה צורך ברישיונות נהיגה כדי לקבל פוליסה. כיום, ניתן לרכוש ביטוח רכב אונליין תוך דקות ספורות במחשב או בטלפון, ולהתאים את הפוליסה לצרכים ספציפיים ואינדיבידואליים.

איך הגענו מנקודת הפתיחה, לנקודה בה אנחנו נמצאים בימינו? זה הזמן להכיר שלוש נקודות חשובות בהיסטוריה של ביטוח רכב.

הסיפור מתחיל בשנת 1897

ביטוח רכב כפי שאתם מכירים אותו היום, לא הפך למציאות עד סוף המאה ה-19, אז ניתנה פוליסת ביטוח הרכב הראשונה בעולם, לאדם ממסצ'וסטס. יש הטוענים כי מדובר באוהיו, אך בכל מקרה ברור שזה קרה בארצות הברית.

רוכש הביטוח היה גילברט לומיס, והתאריך המדויק היה ה-20 באוקטובר 1897. לומיס היה מכונאי, ואף בנה בעצמו את הרכב עבורו רכש ביטוח – רכב חד צילינדר. זה קרה שש שנים לאחר שתאונת הדרכים הראשונה בהיסטוריה העולמית התרחשה באוהיו, וזו הייתה התוצאה הראשונה.

פוליסת הביטוח הגנה על לומיס כלכלית מנזק פוטנציאלי, והיא נקנתה תמורת 1,000 דולר (כיום, כמובן, אותו סכום שווה הרבה יותר כסף). עם זאת, רק 30 שנה אחרי זה מדינת מסצ'וסטס הפכה את ביטוח הרכב לחובה עבור כל בעלי הרכבים.

התפתחויות מאוחרות יותר בתחום ברחבי העולם

במהלך המאה ה-20, חלו התפתחויות נוספות בתחום ביטוח הרכב. חלקן התרחשו בארצות הברית, ואחרות במדינות נוספות ברחבי העולם. לדוגמה, בריטניה הפכה ביטוח רכב – ובמיוחד ביטוח אחריות צד שלישי – לחובה עבור בעלי רכב שלוש שנים לאחר שעשתה מסצ'וסטס, וחוקקה את חוק התנועה בכבישים בשנת 1930. מדינות כמו גרמניה והרפובליקה של אירלנד הלכו בעקבותיה תוך כעשוֹר.

בכל מקום ביטוח רכב נראה בערך אותו דבר, אך כמובן שיש הבדלים. חלקם, נוצרו כבר בתחילת הדרך, וקיימים עד היום הזה. למשל, בנורבגיה נהגים יכולים להיות מכוסים בביטוח, גם אם הם עוברים תאונה בזמן נהיגה במכונית שאינה שלהם.

המחקר הגרמני ששינה את התמונה

בתחילת שנות ה-70, נרשמו בכל העולם שיאים של כמות תאונות, וכן של תביעות ביטוח. חברת אליאנץ הגרמנית הרימה את הכפפה, והקימה מוסד ייחודי לחקר נזקי רכב. ההתמקדות הייתה בשיטות תיקון, ובחקר הגורמים לנזק, לרבות חקר אמצעי בטיחות כמו חגורת הבטיחות ובהמשך כרית האוויר ואימובילייזר אוטומטי.

הנתונים שהתפרסמו על ידי המוסד, שינו דרכי פעולה של יצרנים, חברות ביטוח ומומחי רכב נוספים. גם כיום המוסד ממשיך לפרסם מחקרים חשובים, אשר תורמים רבות לתחום ביטוח הרכב בפרט, והרכבים בכלל.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים