המדריך לתזונה נכונה לאסטמה של העור על פי הרפואה הסינית

תוכן עניינים

התזונה היא כלי טיפולי חשוב ביותר ברפואה הסינית, שהיא ביסודה רפואה מונעת. ולראייה, כבר בתקופת שושלת ג'ו, באלף הראשון לפני הספירה, נמנה תזונאי עם צוות המטפלים שהיו אחראים לבריאותו של הקיסר. תפקידו העיקרי היה לבחור את התפריט היומי של השליט ולהתאים אותו מדי יום ביומו למצבו הגופני והנפשי ולתנאי האקלים ומזג האוויר.

כבר משנת 200 לפנה"ס הופיעו מרשמי תזונה טיפולית לבעיות רפואיות שונות, כדוגמת אטופיק דרמטיטיס (דלקת עור אטופית, או בשמה הנפוץ אסטמה של העור). מתורת התזונה הטיפולית התפתחה תורת צמחי המרפא, שתיהן קשורות זו בזו ומשלימות זו את זו. מיון סגולות המרפא ואיכותם של המזונות זהה לזה של צמחי המרפא אך למזונות מסוימים ישנן השפעות ממתנות, מזרזות ולעיתים סותרות על צמחי מרפא, כך שחשוב מאוד לשלב את השתיים בזהירות.

ערכים תזונתיים בהגדרתם המערבית (חלבונים, פחמימות, מינרלים, ערך קלורי) אינם נהוגים בתזונה הסינית הטיפולית, אך לא אחת ניתן להבחין בהמלצות דומות לטיפול תזונתי בשתי הגישות הרפואיות.
המזונות מתחלקים בהכללה בין מזונות שהם יינים ויאנגים במהותם, ובפירוט ממיינים אותם לפי הטמפרטורה האנרגטית שלהם, טעמם,כיוון תנועתם האנרגטית בגוף והאיברים עליהם הם משפיעים.

  • מזונות יינים – תורמים לשיפור משק הנוזלים ומלחלחים את הגוף. הם משחררים אנרגיה קרה ומאטים תהליכים בגוף. טעם המזון הייני יהיה לרוב מלוח, חמוץ או מר ותנועתו האנרגטית בגוף היא כלפי מטה או פנימה.
    לתזונה יש משקל רב בטיפול במחלות עור שונות הגורמות ליובש ולגרד. בעזרת מזונות מתאימים ניתן לאושש את משק הנוזלים בגוף ולהתגבר על היובש בעור. דוגמה למזונות יינים: מרקים ודייסות, ירקות, פירות עסיסיים כגון אגס, אבטיח, מלון, מלפפון, מנגו, נצרי במבוק.
  • מזונות יאנגים – מחזקים אנרגיה חמה בגוף, מייבשים באיכותם, מאיצים תהליכים בגוף ומזרזים את חילוף החומרים בגוף. טעמם חריף, לעיתים מתוק, והם מכוונים את אנרגיית הגוף כלפי מעלה וכלפי חוץ אל העור. לסובלים ממחלות עור כדוגמת אטופיק דרמטיטיס מומלץ להמעיט ולהיזהר בצריכת מזונות אלו, העלולים להחריף את מהלך המחלה. דוגמה למזונות יאנגים: בשר כבש, בצל ירוק, פלפל אדום חריף, פלפל שחור, מאכלים שניצלו על האש ויין אדום.

תזונה נכונה וטעמים שונים

הרפואה הסינית מוצאת סגולות מרפא גם בטעמי המזונות. ניתן לעשות הבחנה בין חמישה טעמים מובהקים: מתוק, מלוח, חמוץ, מר, חריף ועוד טעם – הנייטרלי, כאשר בכל אחת מקטגוריות הטעמים קיימים מזונות מומלצים לחולים באסטמה של העור ובמחלות עור נוספות, וכאלה שרצוי להימנע מהם.

  • הטעם החריף – פועל על הריאות ועל המעי הגס. מזונות חריפים מעודדים הזעה, מפזרים ומניעים אנרגיה כלפי חוץ אל העור. בכתבים העתיקים נאמר: הטעם החריף מזין את הריאות, עודף בטעם החריף פוגע בעור ובשיער. יש מזונות חריפים-חמים ויש מזונות חריפים-קרים, וזאת מבחינת הטמפרטורה שהם משחררים בגוף.
    מזונות חריפים-חמים כוללים: בצל ירוק, שום, פלפל שחור, ג'ינג'ר ישן, קינמון, פלפל חריף אדום וירוק, ריחן, רוק, ריחן, רוזמרין, עירית, קימל, חרדל, שמיר, שומר, כוסברה, כרישה, חזרת, אגוז מוסקט, כוכבי אניס, יין, שמן סויה. מזונות אלו עלולים לגרום להתחזקות הגרד והפריחה אצל הסובלים ממחלות עור שונות, ולכן עליהם להימנע מהם ככל האפשר ולתבל את מזונותיהם בעדינות.
    מזונות חריפים-קרים כוללים: נענע, מנטה, צנון, סמבוק, פלפל לבן, כריזנטמה, עלי צנון. אכילתם עשויה להקל על מצב העור הנגוע.
  • הטעם המר – פועל על הלב ועל המעי הדק. מזונות מרים נחשבים יינים ומקררים באיכותם ולכן מומלצים להוריד חום. צמחי מרפא בטעם המר עוזרים גם בייבוש עודפי לחות וליחה שהצטברו בגוף והם יופיעו בנוסחאות לחולי אטופיק דרמטיטיס, במיוחד כאשר התהליך הדלקתי פעיל מאוד.
    הטעם המר נע כלפי מטה, ועל כן יכול להניע את פעולת המעיים. לסובלים מדלקת עור אטופית חשוב מאוד לטפל בעצירות – התרוקנות המעי משחררת עודפי חום הקיימים בו. עם זאת, יש להקפיד במינון צמחי המרפא המשלשלים.
    מזונות מרים כוללים: שיפון, אלפלפה, אספרגוס, סלרי, חסה, קינואה, פפאיה, עלי צנון. כל אלה מומלצים לסובלים ממחלות עור כדוגמת אסטמה של העור, בהיותם מנקי חום ולחות, ואכילתם תקל על מצב העור. עם זאת יש לצרוך אותם בכמויות מתונות, כדי לא להגביר את היובש בעור.
  • הטעם המתוק – פועל על הקיבה והטחול (מערכת העיכול). מזונות מתוקים בעלי אנרגיה קרירה, כוללים את מרבית הפירות וחלק מהירקות, ומכילים גם נוזלים רבים העוזרים בניקוי חום מהגוף. לדוגמה: אבטיח, מלון, בננה, מנגו, שזיף, קרמבולה, אגס, אשכולית, תפוח, תפוז; וכן ירקות כאספרגוס, נצרי במבוק, חסה, כרוב ומלפפון. בשל השפעתם המקררת והמזינה בנוזלים, מזונות אלה מומלצים לטיפול בדלקת עור אטופית.
    מזונות מתוקים בעלי אנרגיה ניטרלית או חמימה הם קטניות, דגנים, זרעים, חלבון מהחי וירקות מסוימים. סוג זה של מתוק חשוב במיוחד במצבי חולשה ועייפות, בשל יכולתו לחזק את אנרגיית הגוף. מזונות אלו כוללים: גריסים, חיטה, אורז, קינואה, דוחן, סובין, סויה, טופו, שעועית, תירס, מש, עדשים, אגוזי מלך, גרעיני חמניות, ערמונים, קוקוס, שומשום. וכן בשר עוף ובקר, קרפיון, ביצים, יוגורט, חמאה, חלב.
    מומלץ במיוחד לאכול גריסים, בשל השפעתם המקררת ויכולתם לנקות חום ולחות ממערכת העיכול, וכן חיטה, סובין, מש, טופו, פולי סויה צהובים ודוחן, בשל היותם מקררים; אורז לבן, שעועית (ירוקה ואזוקי), תירס, עדשים. מזונות בעלי טעם ניטרלי אינם מחממים מדי ולכן ניתן לצרוך אותם לאורך זמן ללא פגיעה באיזון הגוף.
    מבין השמנים השונים המומלץ ביותר הוא שמן השומשום (במידה ואין אלרגיה לשומשום) המקרר באיכותו והנמצא ברפואה הסינית גם בשימוש חיצוני לבעיות עור.
  • מזונות מן החי – למזונות אלה יש חשיבות רבה בשל יכולתם לעורר אנרגיה לחיזוק הגוף. עם זאת, מכיוון שרוב המזונות הם בעלי אנרגיה חמה באיכותם, חולי אסטמה של העור אמורים לצרוך אותם בזהירות. בשר מבושל או מאודה עדיף על פני בשר צלוי בתנור או על האש, ובשר כבש אינו מומלץ כלל.
  1. מאכלי ים נחשבים למחזקי יין ומטיבים עם נוזלי הגוף, אך יש לבדוק אם יש אלרגיה אליהם. צדפות, סרטנים ובמיוחד שרימפס, למרות היותם מחזקי יין ,עלולים לגרום לתגובות אלרגיה ופעמים רבות לחיזוק תחושת הגרד, ולכן יש להיזהר בצריכתם. מומלצים טונה וקרפיון, להם יש אנרגיה ניטרלית ואומגה 3 (חומצת שומן בלתי רווי), שתורמת לחיזוק יכולת הגוף להתמודד עם תהליכים דלקתיים דוגמת דלקת עור אטופית.
  2. ביצים – לביצה טעם מתוק, אנרגיה ניטרלית והיא נחשבת כמחזקת יין ומלחלחת יובש. אף כי אלה סגולות מועילות לחולי אטופיק דרמטיטיס, יש לבדוק את נושא האלרגיה לביצים. עדיף לאכול ביצה מבושלת מאשר מטוגנת.
  3. חלב ומוצריו – לחלב טעם מתוק ואנרגיה ניטרלית, הוא מחזק צ'י דם ויין, עוזר בלחלוח הריאות והמעיים (עוזר לעצירות). למרות תכונות אלו, המיטיבות עם מצבים של דלקת עור אטופית, החלב עלול לעורר תגובה אלרגית אצל תינוקות ומבוגרים. במקרה של אלרגיה לחלב אפשר להיעזר בתחליפי חלב (פורמולות היפו אלרגניות המבוססות על סויה). האלרגיות הן בעיקר לחומרים המצויים בחלב כדוגמת הלקטוז (סוכר החלב) או לחלבון החלב (קזאין). חוסר היכולת לעכל חומרים אלה יביא להחרפה במצב הפריחה והגרד, או להחרפה במצב הנשימה.
    חלב ומוצריו מעודדים ליחה בגוף, דבר הגורם לקשיי נשימה ולהיווצרות לחות וליחה במערכת העיכול. לחות זאת מתחממת ומלבה ומחריפה את מצב העור. חלב עזים דומה במבנהו הכימי לחלב אם (בניגוד לחלב הבקר), הוא קל יותר לעיכול ואינו גורם ליחה ולחות חמה ולכן הוא מומלץ יותר. מוצרי חלב כיוגורט ,לבנה,חמאה, וקוטג' שעברו תהליך תסיסה הם קלים יותר לעיכול ועדיפים על פני הגבינות הקשות (צהובה וגבינות אחרות עתירות שומן).
  • ממתיקים – סוכר לבן אינו מומלץ לחולים במחלות עור, כיוון שבתהליך זיקוקו הוא מתרוקן מכל ערך תזונתי, ופירוקו המהיר בגוף גורם לעליות חדות ברמת הסוכר בדם ולגירוי חזק ליצירת אינסולין בלבלב. לפי התזונה הסינית הסוכר הלבן מחזק את הצ'י ונותן אנרגיה מהירה לגוף, אך במקביל הוא יוצר לחות במערכת העיכול. דבר זה גורם לתחושת עייפות וחולשה ולצורך העז בעוד אנרגיה מהירה ובעוד סוכר וכך נוצר מעגל קסמים מסוכן לגוף. בגלל הלחות הסוכר יוצר מצע נוח לגידול חיידקים ופטריות (קנדידה) ובכך הוא מחליש את המערכת החיסונית, חושף את הגוף לאלרגנים, ומגביר תחושת גרד בגוף.
    שאר הממתיקים עדיפים על הסוכר הלבן, כגון סוכר חום, דבש (לילדים מעל גיל שנה) ,סוכר קנה, מולסה וסטיוויה. לסוכר הקנה אנרגיה קרירה ויכולת ללחלח את העור ועל כן הוא מומלץ במיוחד.
  • הטעם המלוח – הוא טעם ייני בעל איכות מקררת, פועל על הכליות ועל שלפוחית השתן ותנועתו בגוף כלפי מטה ופנימה. הטעם המלוח מרכך התקשויות, מנטרל רעלים ומרוקן את המעיים.
    המלח מזין את הכליות, שמחזקות את העצמות ואת מוח העצם (שחשוב ליצירת דם בכבד) אך צריכת מלח מוגזמת עלולה לפגוע בדם ובגלל תכונתו לספוח נוזלים הוא עלול לעודד בצקות (הצטברויות נוזלים בגוף) ועלייה בלחץ הדם. מטופלי אטופיק דרמטיטיס יכולים לצרוך מלח כמובן בצורה מתונה.
  • הטעם החמוץ – הוא טעם ייני, בעל איכות מקררת, פועל על הכבד וכיס המרה ויש לו יכולת ספיחה וכיווץ. בכך הוא עוזר למניעת בריחת נוזלים מהגוף (בריחת שתן ,הזעת יתר). הוא מחזק את הכבד אך עודף בטעם זה יפגע בשרירים. אין מניעה בשילוב טעם זה בצורה מתונה בתזונתם של הסובלים מדלקת עור אטופית.
  • אלכוהול ויין – אסורים לשתייה לסובלים ממחלות עור רבות בשל היותם מחממים ויאנגים מאוד באיכותם. אלכוהול עלול לגרום להתפשטות הפריחה ולהחרפת הגרד. יש להימנע ממנו גם בבישול.
צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים