איך לבחור דיור מוגן?

תוכן עניינים

מוסדות לדיור מוגן נחשבים לאחת הבחירות המקובלות ביותר למגורים של אדם מבוגר, כאשר מעצם ההגדרה של מוסדות אלה הם מיועדים לקשישים עצמאים יחסית, ברמת תפקוד גבוהה.

מוסדות רבים לדיור מוגן מציעים תנאי מגורים נוחים, לעיתים מפוארים בכל קנה מידה, ולכן נקודת הפתיחה של ההחלטה על מוסד לדיור מוגן נראית חיובית. האתגר העיקרי הבא הוא לבחור היטב מוסד ספציפי לדיור מוגן, משימה שהיא ממש לא פשוטה.

התשתיות ותנאי המגורים

הדרך החשוב הראשון בבחירה של מוסד דיור מוגן היא התרשמות מהמענה שהוא מספק עבור הדיירים המבוגרים שלו. חשוב לראות מהו טיב המתקנים והתשתיות שמציע המוסד:

מה כוללים החדרים? כמה דיירים יש בחדר? כמה ארוחות ניתנות לדיירים בכל יום? אילו פעילויות נערכות עבורם בשעות הפנאי? וכן הלאה. הדגש העיקרי כאן חייב להיות מושם על נוחות מקסימלית, כי המוסד הופך להיות הבית האמיתי של הקשיש ואמור לספק לו מגורים ברמה גבוהה.

למרות שקשישים המגיעים למוסדות לדיור מוגן לא יזדקקו לסיוע סיעודי ולטיפול צמוד סביב השעון, עדיין חשוב לראות מהי תשתית הטיפולים שמציע המוסד: שירותים רפואיים, סיוע סוציאלי וגם היבטים שונים של טיפול אישי.

מומלץ שלא להסתפק בתיאורים הכלליים (למשל באתר האינטרנט של המוסד), אלא לבקר בו בצורה ישירה, לראות את החדרים ואת החללים המשותפים, לשוחח עם הצוות המקצועי או עם דיירים ועוד. בדרך זו אפשר לא פעם ללמוד על הרמה ה"אמיתית" של המוסד.

המיקום

כדאי לשים לב לדרכי הגישה למוסד לדיור מוגן, כי בחלק מהמקרים הקשישים יהיו מעוניינים לעזוב אותו לפרקי זמן קצרים: למשל לצורך סידורים בעיר. לצד זה חשוב שהמקום יהיה קרוב יחסית לבני המשפחה, שמן הסתם ירצו לבקר את האדם המבוגר הקרוב להם באופן תדיר. מכאן ששאלת המיקום של המוסד הגריאטרי חייבת לקבל מענה ולהילקח בחשבון במהלך הבחירה.

הסביבה החברתית

גם אם מוסד מסוים לדיור מוגן נראה מצוין על הנייר ומציע רשימה ארוכה של שירותים, יכול להיות שהוא לא יתאים לקשיש הספציפי שרוצים למצוא עבורו בית.

הסיבה היא שלכל מוסד גריאטרי מהסוג הזה יש סביבה חברתית שמאפיינת אותו. יש מוסדות שנחשבים לאינטימיים יותר, עם מספר מצומצם של דיירים, ולעומתם כאלה בהם יש הרבה יותר דיירים, כך שכל אחד לא מקבל בהכרח יחס אישי.

יש לראות בהמשך לכך מהי אוכלוסיית היעד המרכזית של המוסד לדיור מוגן: יש מוסדות אשר מיועדים לאוכלוסייה הדתית, למשל, או לעולים חדשים. מומלץ לשוחח עם הצוות המקצועי של המקום (או אפילו עם דיירים נוכחיים בו), ולהתרשם מהיחס שלהם לדיירים המבוגרים, לאופני האינטרקציה איתם וכן הלאה.

המחיר

לא צריך להיות מומחה לתחום כדי לדעת שברוב המקרים מוסדות לדיור מוגן יהיו יקרים יותר לשהות מאשר מוסדות גריאטריים אחרים, ובעיקר בתי אבות. אלא שגם בין מוסדות לדיור מוגן יש פערי מחיר משמעותיים, שמביאים לכך שחלק מהמוסדות פשוט לא יתאימו מבחינה פיננסית לאדם המבוגר, או לכל הפחות לא יצדיקו את המחיר שנגבה עבור שירות בהם. אסור לשכוח שבשלב הזה מצבם של קשישים רבים רחוק מלהיות משביע רצון מבחינה כלכלית.

צעד מרכזי בדרך לבחירה המושכלת של מוסד לדיור מוגן הוא בחינה של מחיר השהות, וחשוב לא פחות – אופני התשלום. מדובר כאן בתחום שעשוי להיות די מסועף, עם מסלולים שונים הבוססים על פיקדון בגובה מסוים (שגם נשחק בל שנה), דמי שכירות חושים וגם שירותים נלווים הכרוכים בתשלום נוסף.

חלק מהמוסדות מציעים אפשרויות תשלום מגוונות, כך שאפשר להגדיל מרכיב כלכלי אחד על חשבון השני. הכל שאלה של המצב הכלכלי של הקשיש ושל הסכומים שהוא יכול לעמוד בהם.

המידע בכתבה באדיבות אתר gis.co.il – המדריך המלא לבחירת דיור מוגן

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים