איך לצלוח בדיקת MRI בשלום? המדריך המלא

תוכן עניינים

בדיקות MRI נחשבות לאחד מאמצעי האבחון הנפוצים ביותר שיש כיום. הבדיקה, שתרגום שמה לעברית הוא "דימות תהודה מגנטית", היא סריקה שאינה פולשנית של הגוף (ולכן בטוחה גם עבור אוכלוסיות רגישות, דוגמת נשים בהריון) שמיועדת להמחיש את האיברים הפנימיים.

ניתן לאבחן באמצעות MRI שורה ארוכה של כשלים ובעיות באזורים השונים של הגוף. לבדיקה זו מספר יתרונות, ובראשן תמונה איכותית יחסית (בעיקר כשהציוד עצמו הוא מתקדם) שמקלה מאד על האבחון.

למרות שבדיקת MRI נחשבת לבטוחה, עדיין יש מספר דברים שצריך לקחת בחשבון ביחס אליה, הכנה ספציפית שיש לעשות ומספר תופעות לוואי אפשריות. במאמר הבא נעשה לכם קצת סדר בבלאגן.

ההכנה לבדיקות MRI

הליך ההכנה לבדיקת MRI עשוי להשתנות בהתאם לאופן הביצוע שלה וגם למדיניות המכון שמבצע אותה, כשבכל מקרה מומלץ לברר מראש מהו ההליך הנדרש. כך למשל בחלק מהמקרים יש לבצע את הבדיקה בצום, בעוד באחרים זה לא חובה.

בכל מקרה חשוב להצטייד בבדיקה ללא אי אילו פריטים הכוללים חלקים ממתכת, בין אם בגדים העשויים אלמנטים ממתכת ובין אם תכשיטים או מטבעות. חשוב להקפיד שלא יימצא דבר בכיסים, לרבות טלפון סלולרי או כרטיס אשראי שהשדה המגנטי שלו הוא חזק במיוחד. מיותר לציין שצריך ליידע את הגורמים המבצעים את הבדיקה האם ישנן מתכות בגוף כתוצאה מקוצב לב שהותקן בו, מפרקים מלאכותיים או מכל דבר אחר.

בחלק מהמקרים מבצעים את ה-MRI תוך שימוש בחומר ניגוד. במקרה הזה האדם המבצע את האבחון יתבקש בדרך כלל לספק לרופא תוצאות עדכניות של בדיקות דם, מהן הגורם הרפואי יוכל ללמוד בין היתר על מצבם של הכליות (באי ספיקת כליות לא משתמשים בחומרי ניגוד).

הליך ביצוע הבדיקה

לאחר ההכנה הדרושה לבדיקת ה-MRI יש להתייצב במכון בתאריך הנקוב, וללבוש בנקודת ההתחלה ביגוד מיוחד המתאים לביצוע הבדיקה. הבדיקה עצמה נעשית בשכיבה על גבי מיטה ייעודית, כשהאדם שעובר את הבדיקה חייב להימצא במנוחה מוחלטת ולמנוע תזוזה של האיבר שבודקים – כל תזוזה עלולה לפגוע ברמת הדיוק של הפגיעה. ייתכן שיוחלט להשתמש באמצעים לקיבוע האיבר, דוגמת רצועות או כריות.

הבדיקה עצמה נעשית באמצעות כניסה למנהרה. זוהי חוויה לא פשוטה עבור אנשים הסובלים מקלאוסטרופוביה (ובכלל), ולכן ניתן לקחת מראש תרופות הרגעה תוך יידוע הגורם המפנה לבדיקה וגם המבצע אותה. ניתן בהמשך לכך לבצע את הבדיקה מטשטוש, שיכול לסייע להתגבר על חוסר הנוחות מתנאי הבדיקה.

יש לציין יחד עם זאת שהבדיקה אינה כואבת מבחינה פיזית, למעט מקרים בהם ניתן חומר ניגוד: במצב הזה ייתכן שהכנסת והוצאת המחט יביאו לכאבים נקודתיים. האנשים עלולים לסבול מתופעות דוגמת הרגשת חמימות או קרירות, כמו גם בחילות, במהלך הזלפת חומר הניגוד.

מה עם תופעות הלוואי?

כמעט כל הליך רפואי הנעשה היום כולל תופעות לוואי אפשריות, שצריך להתייחס אליהן לפני שמבצעים את התהליך. במקרה של בדיקת MRI ניתן להיות רגועים באופן יחסי, מכיוון שנכון לנקודת הזמן הנוכחית לא מזהים סיכונים ישירים הנובעים ממנה.

תופעות הלוואי שכן אפשריות הן כתוצאה מחומר הניגוד שניתן, כפי שהוסבר מעלה: בחילות, הרגשות חום או קור ואלרגיות הם חלק מתופעות הלוואי האפשריות מהבחינה הזו. חומר הניגוד עלול להיות בעייתי עבור אנשים שתפקוד הכליות שלהם לוקה בחסר, אצלם חומר הניגוד עלול ליצור שינויים בעור או ברקמה התת עורית.

חשוב לשים לב שניתן כיום לבצע אבחונים מקיפים מאד של הגוף – ללא פולשנות או תופעות לוואי – כשבחוד החנית עומד משיר האבחון המהפכני גלובל דיאגנוסטיקס הזמין ברשת מרפאות ביו קיור. מחקרים מצאו כי רמת הדיוק שלו לא נופלת מזו של בדיקת MRI רגילה.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים