מדריך לגמילה מסמים – מרכזי גמילה

תוכן עניינים

מדי שנה, אינספור אנשים נכנסים למעגל הזה, ורבים מתוכם אינם מצליחים לצאת ממנו. זה עשוי להתחיל במסיבה או בניסיון "לעשות רושם", ועלול להסתיים אפילו במוות. נגע הסמים בישראל מתרחב משנה לשנה, ופוגע בכל פלחי האוכלוסיה: גברים ונשים כאחד, מבוגרים או צעירים- היחשפות אחת לסם עלולה לפתח התמכרות רבת שנים.

מה הפיתרון במצב כזה? ובכן, אם אחד הקרובים או המכרים שלכם אכן מפתח תלות גופנית או נפשית בסם כלשהו, מרכז גמילה צריך להיות המקום הבא בו תבקרו. בהרבה מקרים, זה ההבדל בין המשך ההתמכרות, לבין חזרה לחיים נורמליים.

מה עושים במרכזי גמילה?

ידוע כי אדם אשר מתמכר לסמים מסכן לא רק את בריאותו, כי גם משבש את חייהם של הנוגעים אליו. בדרך כלל, כמובן שההחלטה להגיע למכון גמילה תתקבל על ידי מישהו ממכריו של המכור, שעה שהאחרון אינו מודע למצבו, מכחיש זאת או אינו מוכן לבצע את הצעד שיעצור את ההתמכרות שלו.

אז מה עושים במרכז לגמילה מסמים? בדרך כלל, הצעד הראשון במכון הגמילה יהיה אשפוז, בו ינוקה הגוף מהרעלים אשר בוודאי נמצאים בו. שלב זה נעשה באמצעים מגוונים (למשל תרופות, ויטמינים ועוד), ובתיווכם של אנשי מקצוע, לרבות רופאים. חשוב לזכור כי גמילה ללא הדרכה מתאימה עלולה לגרום נזק בל ישוער, בצורה של תופעות לוואי, התקפים וכן הלאה.

רק לאחר שהסתיים השלב הפיזי, ניתן לפנות לחלק המורכב אפילו יותר: טיפול בפן הנפשי של ההתמכרות. חלק זה עשוי להימשך חודשים או אפילו שנים, וכולל בתוכו התמודדות עם שאלות מהותיות דוגמת הבנת ההשלכות של אובדן השליטה על החיים, מניית הסיבות שהביאו להתמכרות מלכתחילה וניסיון ללמוד כיצד ניתן להתגבר על החיסרון של הסם בחיים החדשים, שמצפים "בחוץ" לכל מכור.

כל גמילה היא סיפור חיים שלם

דבר אחד בטוח לגבי התמכרות, והוא שאין לה תרופת פלא. להבדיל מהמקרה של וירוסים או מחלות, נניח, פה הטיפול צריך להיות פרטני, וכולל היבטים גופניים ונפשיים כאחד.

טיפול אשר מתאים לאדם אחר, לא יתאים לאחר. למעשה, כאשר לא מבינים את הנסיבות במידה המקסימלית, ניתן רק להחמיר את הבעיה.

היכונו לתהליך ארוך ומורכב

מכוני הגמילה מסמים מהווים כיום את הפתרון היעיל ביותר להתמודדות עם התמכרויות לסמים, קשים וקלים כאחד. עם זאת, אין להניח עקב כך כי מדובר בתהליך פשוט ו"חד פעמי" – טיפול תרופתי לגמילה אינו מספיק ויש צורך ברצון ושיתוף פעולה של המכור.  כמעט תמיד, תכנית שכזו תהיה מבוססת על יעדים ארוכי טווח, מתוך שאיפה ברורה: המטרה אינה רק להפסיק את השימוש בסם בעת הנוכחית, אלא גם למנוע מצבים בהם זה יחזור.

חשוב לזכור כי התמכרות, ועקב כך גם הגמילה ממנו, מצריכים משאבים רבים מהמכור או ממשפחתו. תשלומי האשפוז אינם מבוטלים, אך עקב הדברים אשר מונחים על כף המאזניים אין להעניק להם חשיבות יתרה: אחרי הכול, אלו הם החיים של הקרובים שלנו.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים