נפצעת בעבודה? 10 דברים שאתה חייב לעשות אחרי הפציעה

תוכן עניינים

לא משנה מה המקצוע שלכם, יכול להיות שבתוך מספר שניות בעבודה החיים שלנו ישתנו לחלוטין: אנחנו מתכוונים לתרחיש של תאונת עבודה, שלמרבה הצער אין אדם שיכול להיות חסין ממנו לחלוטין.

למרות שיש מקצועות מסוכנים יותר מאחרים, ההנחה שלכם צריכה להיות שתאונת עבודה אפשרית תמיד, וכך גם פגיעות פיזיות שפוגעות ביכולת ההשתכרות.

אם נפצעת בתאונת עבודה, חלילה, יש כמה דברים שחשוב שתעשה כדי לקבל את מלוא הזכויות מהמצב הלא נעים.

  1. בחינת נסיבות המקרה – לא כל פגיעה בעבודה היא תאונת עבודה, ולכן בדקו תמיד האם המקרה שלכם אמור לעמוד בהגדרה של התאונה. בעיקר, תהיה זו פגיעה במהלך העבודה ובעקבות העבודה, או תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או ממנה לבית.
  2. 2. מציאת עדים – בהרבה מאד מקרים הנסיבות הספציפיות של התאונה משחקות תפקיד, בעיקר בכל הנוגע לשאלת האחריות של המעסיק, או הרשלנות שחלה או לא במקום העבודה. לכן, אם הנסיבות הספציפיות משחקות תפקיד, אפשר להתחיל ולאסוף עדים לפגיעה הספציפית. ממש כמו שעושים במקרה של תאונת דרכים.
  3. איסוף "ראיות" – בהמשך לסעיף הקודם, ניתן ללמוד על נסיבות הפגיעה גם באמצעות הוכחות פיזיות שנמצאות בבית העסק או סביבתו. מומלץ לנסות ולאתר מצלמות אבטחה, לדוגמא, או לאסוף רישומים של העסק לגבי הפעילות שלו (נניח, היכן נמצא העובד בשעת התאונה).
  4. 4. בחינת הנזקים – הדבר הכי חשוב אחרי פגיעה פיזית הוא לקבל טיפול רפואי, מבלי שניתן להתפשר כלל בסוגיה הזו. מכיוון שחלק ניכר מהפיצויים תלויים גם במימדי הפגיעה, חשוב לשמור את כל ההוצאות: אבחונים, טיפולים רפואיים, תרופות וכן הלאה.
  5. חוות דעת רפואית – חוות הדעת הרפואית חשובה כדי להעריך את מימדי הפגיעה, ולכן ניתן "לעמת" אותה מול הגורמים שעשויים להעניק את הפיצוי: לדוגמא חברות הביטוח, שירצו מבחינתן להקטין את הנזק. חוות הדעת כמובן יכולה גם להבין מה אפשר לעשות כדי לחזור לתפקוד מהר ככל האפשר.
  6. את מי תובעים? – בדרך כלל אחרי תאונת עבודה תובעים את המוסד לביטוח לאומי, שיכול להעניק פיצויים וקצבאות על פי דרגות הנכות שנקבעות בועדה מיוחדת מטעמו. אלא שיש מצבים בהם ניתן לתבוע גם את מקום העסק, או את הביטוח הרפואי בו מחזיקים. מומלץ לבדוק את כל האפשרויות, מאחר והסיוע שניתן לקבל במסגרות אלה הוא תמיד מהותי.
  7. סקירת התקנות – לכל אחת מהתביעות שניתן להגיש אחרי תאונת עבודה יש חוקים משלה. זה הזמן שלכם לבדוק את התקנות השונות, לראות מתי ניתן לקבל פיצוי, מה התהליך, אילו סייגים קיימים וכן הלאה. זה אמנם מצריך מאמצים, וגם לא תמיד ברור, אבל ידע בתחומים האלה יכול להיות שווה הרבה מאד כסף.
  8. אין תחליף לאמת – יש אנשים שנוטים להקצין את הנזקים שנגרמים להם אחרי הפגיעה בעבודה במטרה לקבל פיצויים. טקטיקה מהסוג הזה היא לא ראויה, ובעיקר מסוכנת: היא עלולה להביא, כאשר מפריזים בנזק ללא הוכחות רפואיות, למצב בו התביעה כולה תהפוך לאמינה פחות, ולכן אולי תידחה על הסף.
  9. יידוע מהיר של הגורמים הרלוונטיים – בין אם המדובר הוא על המוסד לביטוח לאומי, חברת ביטוח או המעסיק עצמו, חשוב לעדכן אותם בעצם הפגיעה בהקדם האפשרי. הם יוכלו להעניק דגשים ראשונים להתנהלות.
  10. פנייה לעורך הדין – העצה הבאה אינה חובה, אבל היא בהחלט עשויה להגדיל את הסיכויים שתקבלו את הפיצויים, ושהתהליך לצורך זה יהיה מהיר (יחסית). כשבוחרים עורך דין צריך לוודא שהוא בקיא בתחום הנזיקין, ורצוי בנושא של פגיעות בעבודה בפרט. עורך הדין יכול לסייע באיסוף המסמכים או חוות דעת המומחים, בהתנהלות מול המוסדות השונים ועוד.
צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים