מה הקריטריונים לפתיחת עוסק פטור?

תוכן עניינים

החלטתם שאתם הולכים על זה ומקימים עסק משלכם ועכשיו כל שנותר לכם הוא לפתוח עסק. כיצד מבצעים פתיחת תיק עוסק פטור ובמה ההליך כרוך? האם כל אחד יכול לפתוח עוסק פטור ומה כדאי שתדעו רגע לפני שאתם יוצאים לדרך? כל התשובות על פתיחת עוסק פטור בהמשך.

מי יכול לפתוח עוסק פטור וממה הוא פטור?

אם הגעתם לכדי החלטה שאתם פותחים עסק עצמאי, כדאי לדעת שקיימות שתי אופציות – לבצע פתיחת תיק עוסק פטור או לפתוח עוסק מורשה. העוסק המורשה יחייב אתכם לגבות מע"מ וגם לקזזו ולהגיש דוחות דו חודשיים בנוסף לדו"ח השנתי, העוסק הפטור אינו מחויב בדוחות החודשיים אך הוא גם לא מאפשר גבייה וקיזוז של מע"מ.

אז מי יכול לפתוח עוסק פטור? אנשים שלא מרוויחים מהעסק יותר מ-107,692 ₪ ברוטו לשנה (נכון ל-2023) ואנשים שאינם עוסקים במקצועות חופשיים. המקצועות החופשיים רבים וכדאי להתעדכן באתר רשות המיסים לגבי הרשימה המלאה ובהם עורכי דין, מהנדסים, כותבים, רופאים ועוד.

כדאי לדעת שאמנם העוסק הפטור פטור מגבייה ותשלומים של מע"מ, אך הוא אינו פטור מתשלומים של מס הכנסה וביטוח לאומי, אותם יש לשלם לאחר הגשת הדו"ח השנתי על פי מה שנקבע על ידי פקיד השומה, או שניתן לשלם את הסכומים במקדמות לאורך כל השנה.

האם פתיחת עוסק פטור היא כדאית?

לא מעט אנשים מתלבטים לגבי פתיחת עוסק פטור – מצד אחד הם יכולים להימנע מהתעסקות רבה של דו"חות וגביית מע"מ, מה שהופך את העבודה היום יומית לקלה יותר, אך מאידך הם לא יכולים לקזז מע"מ ולעיתים קרובות הדבר משתלם ביותר, במיוחד אם יש הוצאות רבות והפעילות העסקית של העסק גבוהה. העוסק הפטור יכול בתחילת הדרך העצמאית להציע הצעות מחיר נמוכות יותר מהמתחרים שלו בשל העובדה שהוא פטור, אך הוא מגביל אתכם מבחינת ההכנסות ויש לקחת זאת בחשבון. ברגע שתעברו את רף ההכנסות תהיו מחויבים להיות עוסקים מורשים, אך הדבר גם ישפיע על תדמית העסק לטובה שכן הנראות שלו תראה יציבה ואיכותית יותר.

רבים בוחרים לבצע פתיחת תיק עוסק פטור בתור התחלה, לפחות בחודשים או בשנים הראשונות לעסק, זאת כדי להקל על עצמם. כאשר העסק מתרחב וההכנסות עולות, ניתן לבצע שינוי ולהפוך לעוסקים מורשים.

אילו יתרונות יש לפתיחת עוסק פטור?

יש לפתיחת העוסק הפטור יתרונות רבים – העסק הקטן יכול בתחילת הדרך להיות עם פעילות מצומצמת, ניתן לשלב את העבודה עם עבודה כשכירים וליהנות מהכנסה נוספת. כמו כן, ניתן לבחון בצורה מדודה ואיטית את צמיחת העסק, להכיר את העבודה כעצמאיים בקצב משלכם וליהנות מהאפשרות שאתם מציעים מחירים תחרותיים שמושכים את הלקוחות ומאפשרים להם להכיר אתכם בשל טיב השירות או המוצר שאתם מספקים.

יתרון נוסף של העוסק הפטור מתייחס לפן הניהולי הכלכלי של העסק – עסק מורשה מחויב בהגשת דוחות דו חודשיים והתקזזות ותשלומים על מע"מ באופן עקבי. לעומת זאת עוסק פטור מחויב בהגשת דו"ח אחת לשנה בלבד וגם הוא יחסית מצומצם ונוח למילוי. עוד אספקט שמתייחס לנושא זה שייך לצורך בבעלי מקצוע ותשלום עבור השירות שלהם – העוסק הפטור בדרך כלל לא זקוק לשירותי רואה חשבון כמו שהעוסק המורשה זקוק לו והדבר חוסך לו לא מעט כסף.

האם יש חסרונות לעוסק הפטור?

 

מי שיבצע פתיחת עוסק פטור יגלה שיש גם קצת חסרונות למהלך. העסק לא יכול להוציא חשבוניות, אלא קבלות בלבד, הוא לא יכול לקבל החזרים על הוצאות העסק השוטפות והתדמית של עוסק פטור פעמים רבות תהיה של עסק שאינו יציב או מספיק מנוסה.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים