מהו הסכם קדם נישואין וכיצד ביכולתו לסייע?

תוכן עניינים

כשבני זוג עומדים לפני מיסוד הקשר ביניהם, הכל סוגה בשושנים. אבל המציאות מראה, שבחלוף זמן, יתכן ויתגלעו ביניהם קשיים. כעובדה, אחוז הגירושין בישראל עולה כל העת.

תהליך הגירושין יכול להיות שקט ונעים יחסית, למרות הקושי בזוגיות ומנגד הוא יכול להיות סוער ורווי יצרים, למרות סיוע של ייצוג בגירושין על ידי עו"ד. בסופו של דבר בתווך נמצאים עניינים מהותיים, בנושאי גידול הילדים, עניינים כלכליים כבדי משקל ועוד.

כדי להקל ולו במעט את ההתגוששות האפשרית, דווקא ברגעים הקשים של תהליך הגירושין על כל החרדות מהעתיד וחוסר היציבות המאפיינים אותו, רבים מבקשים להסדיר את כל המחלוקות האפשריות עוד טרם הנישואין, באמצעות הסכם קדם נישואין.

הסכם קדם נישואין ותוכנו

ראשית נעמיד דברים על דיוקם. רבים מאתנו מכירים דווקא את המושג "הסכם ממון". למרות שגם הסכם זה עוסק בסוגיות חשובות וכלכליות, הוא שונה במעט מ'הסכם קדם נישואין' או בשמותיו האחרים 'הסכם טרום נישואין' או 'הסכמי ממון לפני נישואין'.

באופן טבעי, הסכם ממון לאחר נישואין, יכול להיחתם על ידי בני הזוג, לאורך כל ימיהם לאחר החתונה וחובה עליו להיחתם בפני בית משפט. הסכם קדם נישואין, חייב להיחתם עוד טרם הנישואין והוא יכול להיות מאושר בפני נוטריון.

במסמך המשפטי שהוא הסכם קדם נישואין, מועלות על הכתב ונידונות הנקודות הנוגעות לחיי זוג נשוי, כגון: סוגיות בחינוך הילדים, מיקום המגורים ועוד אך עיקרו הוא החלטות בהסכמה על נקודות חשובות הרלוונטיות לאחר הגירושין. למשל: חלוקת רכוש ונכסים, אופן מתן הגט, תשלומי מזונות, אחריות הורית ומשמורת על הילדים, מה יעלה בגורל הדירה המשותפת, ענייניי ירושות ועוד.

הסכם קדם נישואין לא מעכיר את האווירה כבר בהתחלה?

באופן טבעי, זה אכן מוזר ולא מרגיש נוח לעסוק בעניינים של גירושין בשעת אהבתם הגדולה ביותר של בני הזוג. בשעה זו הם רוקמים את החלומות המשותפים ולא את פרימתם. אז מדוע להעכיר את האווירה? אלא שסוף מעשה במחשבה תחילה.

אנו מאחלים לכל זוג טוב משותף עד 120. אך לעיתים המציאות טופחת על פנינו. וכשמגיע רגע הגירושין, הכל יותר קשה, יש אולי כבר ילדים משותפים, סערות וריבים. להתחיל דווקא אז בדיונים אינסופיים על חלוקת הרכוש, למשל, יכול להיות קשה מאוד. מעצם קיום הסכם, שכבר מסדיר את כל העניינים – הדברים פשוטים יותר ומקנים שקט נפשי לשני בני הזוג.

כתיבת וחתימת הסכם קדם נישואין על ידי עורך דין

כמו שציינו, לבני הזוג העתידיים, יהיה קשה מאוד לערוך הסכם קדם נישואין ולו מהבחינה הרגשית. מי יכול לחשוב על גירושין כשהאהבה משגשגת? זה אפילו קצת אכזרי. אבל כאמור -נצרך. לכן, עריכת ההסכם על ידי עורך דין, יכולה לנטרל את העול מעל כתפי בני הזוג.

כל אחד מבני הזוג יכול להביא עורך דין משלו או לשכור במשותף עורך דין נייטרלי. כמו כל חוזה, ניתן לרשום ולעלות בו כל נושא, לפי ראות עיני הזוג. אך ככלל, חשוב להדגיש, כי על הסכם קדם נישואין להיות כתוב ומנוסח בצורה מקצועית ועליו לכסות את כל הפרטים, כדי שיהיה בעל תוקף משפטי חזק, כשל פסק דין, בעת הצורך.

לכן ישנה חשיבות להיות עורך הדין המעורב בהסכם, מנוסה בכך ובקיא בהשתנות התכופה של החוקים, התקנות והפסיקה בנושאים הקשורים לגירושין. עורך הדין גם יגיש בקשה לאישור הסכם בין בני זוג אל מול נוטריון או מול רשם הנישואין בבית הדין הרבני או אם בוחרים בכך, מול בית המשפט לענייני משפחה.

גירושין

גירושין
צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים