מדריך לתכנון ירושה

תוכן עניינים

צוואה, מעצם הגדרתה, היא מסמך משפטי שנועד לאפשר למי שהולך לעולמו לנסות ולתכנן, עוד בעודו בחיים, מה ייעשה עם רכושו לאחר מותו. החוק אינו מגדיר עד כמה הצוואה צריכה להיות מתוכננת ומפורטת, ולכן יש מקום רב לתמרון, שמשאיר גם מקום רב לטעויות. למי שרוצה לוודא שהצוואה שהוא מותיר אחריו אינה משאירה מקום לפרשנויות או סתירות, מומלץ להיעזר בעורך דין המתמחה בנושאי צוואות וירושות, והוא זה שגם יכול לסייע בתכנון מדוקדק יותר של הירושה ואופן חלוקתה.

כיצד ניתן להיעזר בתכנון ירושה לצרכי מס?
במדינת ישראל לא חל מיסוי על העיזבון ולא חל מס ירושה המוטל על היורשים. אם עורך הצוואה מעוניין לחסוך ליורשיו העתידיים תשלומי מס מיותרים, הוא יכול לעשות זאת באמצעות תכנון ירושה. תכנון הירושה מאפשר להעביר את העיזבון ליורשים בצורה מוסדרת מצד אחד, אך תוך שמירה על גמישות מצד שני, כך שניתן יהיה להעביר חלקים מהעיזבון בין היורשים ללא מיסוי, ואפילו להעביר נכס ספציפי, שהוגדר מראש, לידי אנשים שאינם מוזכרים כלל בצוואה. בעזרת תכנון צוואה ניתן גם להעניק לחלק מהיורשים סמכות לקבוע את זהותם של יורשים אחרים (מתוך רשימה סגורה), ובכך לאפשר העברה של נכסים מהעיזבון לידי צד שלישי, ועדיין ליהנות מהפטור ממס הקבוע בחוק.

כיצד ניתן להיעזר בתכנון צוואה לצרכי שליטה ופיקוח?
סעיפים מסוימים בחוק הירושה מאפשרים לעורך הצוואה להוסיף לה סעיפים והוראות שלמעשה מעניקים לו שליטה על היורשים גם לאחר פטירתו:

  • יורש על תנאי דוחה – הוספת תנאי לצוואה שדוחה את ביצוע הצוואה כלפי יורש מסוים, חלק מהיורשים או כולם, עד שימלאו תנאים מסוימים (למשל: יקימו קרן מלגות על שמו של עורך הצוואה).
  • יורש על תנאי מפסיק – הוספת תנאי לצוואה שיפסיק את זכאותו של יורש מסוים, חלק מהיורשים או כולם, במקרה מסוים (למשל: אם יחליט לרדת מהארץ, לא יוכל להמשיך וליהנות מהזכויות שלו בדירה שקיבל בירושה מעורך הצוואה).

החוק אינו מגדיר את הנושאים שבהם יכול עורך הצוואה להוסיף תנאים, וכמו כן אינו מגדיר את התנאים שניתן להוסיף, כך שלמעשה מגוון האפשרויות העומד בפני כל אדם בעת עריכת הצוואה הוא אינסופי. הוספת תנאים אלה מאפשרת לעורך הצוואה לשלוט ביורשיו, באורח החיים שלהם ובהתנהלות שלהם, כל עוד הם רוצים להיות זכאים לחלקם בעיזבון.

עד כמה ספציפיות יכולות להיות ההוראות הנוגעות לתכנון ירושה?
ככל שההוראות שנכללות בצוואה הן מדויקות וספציפיות יותר, כך גדל הסיכוי שהיא תבוצע בצורה הקרובה ביותר לרצונו של עורך הצוואה. למשל, במקרה שאחד היורשים הולך לעולמו – בטרם ביצוע הצוואה או אחריה, קובע החוק מי הם יורשיו החוקיים, שזכאים לחלקו בירושת עורך הצוואה. אם עורך הצוואה אינו מעוניין שרכושו יעבור ביום מן הימים בהתאם לסדר היורשים הקבוע על פי חוק, הוא יכול להגדיר בצוואתו הוראות מדויקות לגבי המחליף הפוטנציאלי של כל יורש, במקום הסדר הקבוע בחוק.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

נדרשתם להוכחת אבהות? המדריך המלא להוכחת אבהות או הפרכתה

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים