מדריך לבחירת דיור מוגן

תוכן עניינים

כאשר המדובר הוא באוכלוסייה הקשישה, ברור כי תנאי מחייה נוחים וביטחון הם הדברים החשובים ביותר. מוסדות הדיור המוגן, שמופיעים להם חדשות לבקרים בשנים האחרונות, מאגדים בתוכם את כל אלה, ומאפשרים לקשיש להתגורר בסביבה חמה ומוגנת, בה יוענקו לו כל השירותים הרפואיים והסוציאליים להם זקוק מחמת גילו.

מבחר מוסדות הדיור המוגן מעמיד את הקשיש (או בני משפחתו) עם דילמה לא פשוטה: באיזה בית דיור מוגן לבחור? הנה מספר נקודות שרצוי להתחשב בהן טרם ההחלטה הקשה.

סל השירותים לקשיש

כל מוסד של דיור מוגן מתנהל באופן אחר. בעוד שאחד עשוי להציע לקשיש לא יותר מאשר יחידת דיור וסל שירותים בסיסי אחר יכול לספק לו תעסוקה ובידור בכל שעות היממה. הבחירה צריכה להיעשות על בסיס סל השירותים שיתאים לקשיש בצורה הטובה ביותר.

רמת האחזקה, איכות החדרים, הצוות, תרבות הפנאי, הטיפולים הרפואיים- אלו הן רק חלק מהנקודות שיש לשים עליהן את הדעת. אגב, ברוב המקרים ניתן להתוודע אליהן רק לאחר ביקור ארוך במוסד הדיור המוגן, ולכן ההמלצה הברורה היא להקפיד לבקר במספר מקומות עד ההחלטה.

כמובן שבמהלך ביקור זה יש לשוחח עם הצוות המקצועי ולראות בדיוק את הטיפול בקשיש. צריכות להישאל שאלות רבות: האם הוא יימצא תחת השגחה צמודה בכל שעות היממה? מהו הנוהל במקרה של מצוקה רפואית? ועוד.

בדקו האם יש במקום מחלקת דיור תומך ומה רמת ההשגחה הרפואית הניתנת.

סוגיית מרכזית: המיקום

דבר מובן מאליו הוא שבגיל מבוגר, סגנון החיים של הקשיש כבר מגובש. יש לו סגנון חיים לו הספיק להתרגל במרוצת השנים, ורק בו חש בנוח. אופי השהות במקום, ומאפייני הדיירים האחרים, יכולים לעשות את ההבדל בין "מוסד אפור" ל"בית אמיתי".

מלבד זאת, הרי שגם לאיזור בו ממוקם בית הדיור המוגן ישנה חשיבות מכרעת על האווירה שתהיה בו. אין ספק שאחוזה כפרית בה חיים הקשישים מיחידות נפרדות שונה מבניין עמוס חדרים בו חיים הקשישים יחדיו. לכל קשיש יש את ההעדפות שלו, וצריך להתחשב קודם כל בהן.

כשמסתכלים על המיקום, צריך להכניס לתוך המשוואה גורם חשוב נוסף: משפחתו של הקשיש. רצוי לבחור במקום שיהיה נגיש לביקורים, שיהיה בעל חנייה וכן אפשרויות טיול בסביבה הקרובה למכביר. אחרי הכול, מרבית הקשישים עדיין מצפים לראות את משפחותיהם באופן תדיר גם במוסד הדיור המוגן.

חשבו על המשך טיפול – אם חלילה המצב התפקודי של הקשיש ידרדר ויהיה צורך בשירותי מחלקה סיעודית – האם קיימת במקום מחלקה סיעודית? האם יש עדיפות לקבלת דיירי הבית?

אופי ההסכם

בני גיל הזהב עוברים למוסדות דיור מוגן מסיבות רבות ומגוונות. בעוד חלקם לא יכולים לחיות עוד בגפם וחייבים דיור קבוע, אחרים מחפשים רק פיתרון זמני: למשל, לאחר התאוששות מניתוח.

כמובן שכשמחליטים על שיכונו של המבוגר במוסד הדיור, יש לבדוק בדיוק מהן אפשרויות השיכון וגובה התשלום. לא כל מוסד דיור מוגן מציע, למשל, אפשרות להשתכן ליום אחד או ימים ספורים.

גם אופן התשלום יכול להיות שונה. בעוד חלק מהמוסדות דורשים פיקדון בשווי גבוה, אחרים גובים דמי כניסה. בנוסף, ערבויות ודמי החזקה חודשיים מהווים גם הם סוגיות שיש להתייחס אליהם.

כמו כן יש לבדוק מה המדיניות לגבי מגורים עם עובד זר סיעודי – האם הבית מאפשר זאת או לא.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים