השפעת תזונה על רצף הטיפול באורתודנטיה

תוכן עניינים

טיפולים אורתודנטים יכולים להיות ארוכי טווח ובדרך כלל יהיה מדובר ביישור שיניים באמצעות גשר, סד או עזרים אחרים המסייעים ליישר את השיניים. אמנם מותר להמשיך לאכול ולשתות בתקופת הטיפול, אך יש מאכלים שיש להימנע מהם כדי לא לפגום בתהליך האורתודנטי, אך חשוב עוד יותר מכך – כדי למנוע זיהומים שונים בחלל הפה. אז איך נשמור על רצף הטיפול שלנו מבחינה תזונתית, ומה כדאי ולא כדאי לאכול בזמן הטיפול? הכנו עבורך סקירה שתסייע לעשות קצת סדר בדברים, אז קדימה, כדאי לגזור ולשמור על המקרר לחצי השנה הקרובה.  

כיצד נשמור על רצף הטיפול האורתודונטי מבחינה תזונתית?

כדי לשמור על הרצף הטיפולי של הטיפול האורתודנטי, שבדרך כלל אורך כמה חודשים או חצי שנה, יש להקפיד לא לאכול מזונות שיכולים להזיק לטיפול, למשל לגרום לריקבון או להרס של הטיפול האורתודנטי. כאשר אנו הולכים אל אורתודנט אנו מלאי ציפיות לקראת ההליך, ולפעמים גם קצת שוכחים שיש לנו מחויבות משל עצמנו לתהליך. לעיתים שינוי תזונתי או הימנעות ממזונות מסוימים לתקופה יכולים להיות קשים, אך כדאי לדעת שבסופו של דבר הם משתלמים. 

המזון הראשון בראש הרשימה הזו הוא המסטיק ושלל ממתקי הלעיסה שכולנו מכירים המכילים ג'לטין כיוון שהם יכולים לגרום לנזק ישיר לגשר ולחורים בשן שיפגעו בתהליך. מומלץ להימנע ממזונות קשים ובהם עוגיות קשות, צ'יפס פריך, פופקורן, בייגלה קשה, תירס שלם, אגוזים וכל מאכל שהוא קשה ומתפרק ועלול להיכנס בין החלקים השונים של הגשר ולהיתקע בהם. 

כדאי להיזהר מאוכל דביק מאוד שבדרך כלל נדבק לשיניים, למשל סוכריות על מקל, טופי, סוכריות קרמל וליקריץ, כדאי גם להיזהר מבשר שאינו מתפרק, למשל סטייק שלוקח זמן רב לאכול כיוון שהוא מתפרק בקושי רב. כמו כן, יש להיזהר מפירות וירקות קשים כמו גזר, וגם יש להיזהר מפירות סיביים מידי שעלולים להיתקע בגשר ולא לצאת אלא בעזרים מיוחדים, למשל מנגו. כמו כן, כדאי לדעת שהגשר מכסה אזורים מסוימים בשן שהופכים רגישים בתקופת הטיפול וכדי לשמור עליהן בצורה מיטבית רצוי להימנע ממשקאות ממותקים שיכולים להגדיל את הסיכוי להיווצרות עששת או התפתחות חורים בשיניים, במיוחד משקאות אנרגיה ומשקאות תוססים למיניהם. 

אילו מזונות ניתן לצרוך במהלך הטיפול האורתודונטי מבלי שיסבו נזק למבנה ולשן?

טיפול אורתודנטי עולה לא מעט כסף, לכן נקפיד מאוד לשמור על השיניים בתקופת הטיפול ולאחריו, כדי שנהנה משיניים ישרות ובריאות לאורך שנים. ההמלצה היא להקפיד על צחצוח יסודי של השיניים, אם ישנם חלקים שניתן להסיר, יש להסיר אותם לפני הצחצוח, לצחצח אותם בנפרד ולצחצח את השיניים בנפרד ואז להחזירם, רצוי גם להעביר מידי יום חוט דנטלי על כל השיניים כדי לנקות את שאריות המזון באופן יסודי. 

מומלץ לאכול מזונות רכים שאינם דביקים ולהם ערכים תזונתיים גבוהים לגוף, למשל כמו עלים ירוקים, עדשים, טחינה ודגנים מלאים, ירקות ופירות שאינם קשים מידי ומחיות שונות ומזינות כמו רסקי תפוחים, פירה ובטטות. כמו כן, מומלץ מאוד לאכול מזונות עשירים במגנזיום, ויטמין C וסידן, כל אלו יסייעו ויתרמו לתהליך יישור השיניים. 

**המידע הנ"ל הינו כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים