ניהול כלכלת המשפחה: מיסים ישירים ועקיפים

תוכן עניינים

כמעט כל אחד מאיתנו יודע שהמס העקיף שמוטל על הישראלים הוא גבוה למדי, ובהנחה שאתם שכירים או אפילו עוסקים פטורים, סביר להניח שאתם מוגבלים עוד יותר באופן בו אתם יכולים לקבל החזרי מס. עם זאת, לא הכול שחור ובאמצעות כמה צעדים פשוטים תוכלו לחסוך לא מעט כסף גם אם מעולם לא מילאתם דו"ח של מס הכנסה או מע"מ…

מע"מ ובלו

בניגוד לעצמאיים, אתם לא יכולים להזדכות על מס המע"מ על מוצרים שונים, אלא רק על מיסים ישירים אותם המעביד שלכם או הגוף בו אתם מנהלים כספים שילמו למס הכנסה ואליהם נגיע בהמשך. זאת מכיוון שמע"מ לא מעניק החזרי תשומות למי שאינו עוסק מורשה.

 מס נוסף אותו משלם כל מי שמחזיק ברכב (שכיר או עצמאי) הוא כמובן מס הבלו על הדלק והבנזין. למעשה מס הבלו חל גם על מוצרי אלכוהול וטבק, אך אלו בדרך כלל רלוונטיים פחות לניהול התקציב המשפחתי. למרות שלא ניתן לעקוף את מס הבלו, ניתן לרכוש דלק במזומן במקום באשראי וכך להקטין במעט את המחיר לליטר (אם כי הדבר דורש לגשת אל המתדלק גם כאשר התדלוק מתבצע בעמדה לתדלוק עצמי).

קניות באינטרנט

דרך נוספת לחסוך כסף ולמעשה להתחמק ממיסים עקיפים בצורה חוקית היא באמצעות רכישה באינטרנט של פריטים שערכם עד 75$. לכאורה זה נשמע מעט, אבל בסכום של עד  75$ אפשר לרכוש לא מעט מוצרים שבארץ עולים הרבה יותר בשל מיסי קנייה עקיפים גבוהים: החל מסוללות לטלפונים סלולאריים או חלקי חילוף עבורם ועד למיקרופונים ואפילו רמקולים. עם זאת, במגבלת ה – 75$ צריך לכלול גם את עלות המשלוח, אלא גם כן המשלוח מתבצע באמצעות חברת שליחויות בדואר מהיר (EMS).

החזרי מס על מיסים ישירים

מיסים ישירם הם כל אותם מיסים היורדים ממשכורת הברוטו שלנו לטובת מס הכנסה, רווחים על השקעות בבורסה שמשולמים במקור על ידי הבנקים ובתי ההשקעות או רווחים עקב מכירת דירה (מס שבח מקרקעין). מכיוון שאלו הם המיסים שרובינו מרגישים בכיס ומשפיעים על ההתנהלות הכלכלית השוטפת שלנו, החזרי מס לשכירים הפכו לנושא חם המניע תעשייה שלמה של חברות ויועצים מתמחים.

בדיקת זכאות להחזר מס היא פשוטה יחסית, אך יש כאמור להסתייע בגוף מומחה שיבצע אותה ביסודיות ויעזור במילוי וקבלת כל המסמכים הנדרשים, כולל טפסי המשכורת הרלוונטיים (טופס 106).

רוב החזרי המס מגולמים באמצעות נקודות זיכוי אשר מורידות את ההכנסה החייבת במס וניתן להזדכות עליהן גם באופן רטרואקטיבי ולקבל את ההחזרים ישירות לחשבון הבנק שלכם. כל נקודת זכות שווה  ל – 218 ש"ח בחודש (נכון לשנת המס 2014) ושווי הנקודות מתעדכן.  להלן דוגמאות לכמה קריטריונים המזכים בנקודות זיכוי :

  • סיום תואר אקדמאי (נקודה אחת לתואר ראשון וחצי נקודה לתואר שני בהתאם למספר שנות התואר)
  • חיילים משוחררים זכאים לנקודת זכות אחת בכל חודש בהתאם למשך השירות
  • הורים לילדים נטולי יכולת זכאים לשתי 2 נקודות זכות עד הגעת הילד לגיל 18

סוגים נוספים של החזרי מס לשכירים הם קיזוז של הפסדים מול רווחים בבורסה ופטור ממס עבור פיצויי פיטורין, כמו גם הוצאות מוכרות לשכיר (לדוגמה, דמי חבר בלשכת עורכי הדין לעו"ד שכיר במשרד), תרומות העולות על סכום מסוים לשנה והפקדות לקרנות פנסיה או קופות גמל.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

תעסוקה לבני גיל הזהב – המדריך השלם שיעזור לכם למצוא עבודה!

נדרשתם להוכחת אבהות? המדריך המלא להוכחת אבהות או הפרכתה

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים