המדריך לפינוי אסבסט – כל מה שחשוב לדעת

תוכן עניינים

אסבסט הוא אחד החומרים הבסיסיים ביותר ששימשו במשך שנים לבנייה ולהקמת תשתיות. זוהי קבוצת חומרים סיביים, שהמקור שלהם הוא סלעים העשויים ממינרליים סילקטיים של מגנזיום, עם או בלי ברזל הידרידי.

מה שחשוב במיוחד לזכור ביחס לאסבסט הוא שזהו חומר שבמצבים מסוימים עלול להיות מזיק במיוחד לגוף, עד לרמה של פיתוח מחלות שונות דוגמת אזבסטוזיס, מסותלאיומה או אפילו סרטן בית הקול. זו הסיבה שבנייה באמצעות אסבסט אינה מותרת כיום בישראל, גם אם יש ברחבי המדינה מספר לא מבוטל של מבנים שהוקמו לפני כמה עשרות שנים ושכוללים אסבסט.

אז האם מדובר בפצצת זמן מתקתקת, ובדבר שדורש טיפול מיידי? המאמר הנוכחי ינסה לספק לכם את התשובות לשאלות אלה, ולרבות אחרות.

המטרה: לצמצם למינימום את הסיכון

אסבסט הוא חומר שעלול להזיק לגוף כאשר הוא מתפורר והופך לאבק. אז הוא עלול להינשם על ידי האדם ולהיכנס לגוף, או לחלופין לחדור למים שהוא שותה (מדובר כאן בגרגירים זעירים שלא ייראו על ידי העין האנושית).

לכן, יש הבוחרים לפנות את האסבסט מכל מקום בו נעשה שימוש בהם, במטרה להקדים תרופה למכה. המכה הזו יכולה להיות קריסה של אחת מתשתיות המבנה, פירוק בלתי חוקי של האסבסט, הנחת פסולת אסבסט בערימות, שריפה שמביאה לשחרור האבק המזיק ועוד. אין מבנה שחסין באופן מלא בפני תרחישים מהסוג הזה, ולכן ברור הרצון של רבים להוציא את הסיכון מתוך המשוואה.

מבנים שמצריכים טיפול מיוחד

בהמשך לשאלת הסיכון אליה התייחסנו מעלה, החלטה מובנת מאליה בלא מעט תרחישים היא לבצע פינוי של האסבסט במקומות בהם יש פוטנציאל גדול לפגיעה באוכלוסיה רגישה. זו הסיבה שהורים בבית ספר בו יש חלקים הבנויים מאסבסט יכולים לדרוש בפה מלא פינוי של האסבסט, למען הבריאות של הילדים שלהם.

נהוג לפנות את האסבסט גם ממקומות בהם הסיכויים שהוא יפגע באנשים גבוהים, למשל מפעלים או בתי מלאכה. את הפינוי מבצעים בדרך כלל בבסיסים צבאיים, במוסדות ציבוריים ובמשרדים ממשלתיים, ולא קשה להבין מדוע.

מצבורי פסולת צריכים להדליק אף הם נורות אזהרה, בעיקר כאשר הפסולת היא מתפוררת בחלקה או לחלופין שרופה.

בדיקה לאיתור אסבסט

תרחיש בו חושדים שיש אסבסט אבל לא יודעים את התשובה לכך באופן מלא הוא בהחלט בגדר אפשרות. כדי ללמוד על מימדי האסבסט יש לפנות לחברות שזוהי המומחיות שלהן. חברות אלה יבצעו בדיקות מעבדה שמטרתן לראות האם יש מימדים גדולים של זיהום. הבדיקה הזו מתבצעת באמצעות שאיבה של דגימת אוויר, או לחלופין איסוף של חלקיקים זעירים מפגמים או מסדקים הנמצאים בקירות או בתקרות המבנה.

הבדיקה הרלוונטית עונה לשם בדיקת צובר, והיא מיועדת לאתר את נוכחות האסבסט בחומרים, במוצרים או בתערובות למיניהן. הבדיקה הזו תאפשר לדעת את מימדי הבעיה, ובהמשך לכך – האם יש כאן אסבסט בכמות שעלולה לסכן את מי שנמצא במבנה או בסמוך אליו בנקודת זמן מסוימת.

לאחר האבחון – מתחילים לטפל

מיותר אולי לציין שברגע שמתגלים בבדיקה ממצאים חריגים, צריך לעבור בהקדם האפשרי לצעד הבא – והוא טיפול בבעיה על ידי חברה מקצועית לפינוי והסרת אסבסט. יש בישראל חברות מוסמכות לביצוע פינוי אסבסט, שמבצעות את התהליך על פי הספר ובהתאם לפעולות שהגדיר המשרד להגנת הסביבה: בקשה להיתר עבודה, מינוי מפקח אסבסט, סגירה הרמטית של אזור הפינוי, עיטוף הפסולת בצורה מלאה, הטמנה של הפסולת באתרים ייעודיים לכך וכן הלאה.

לאחר שהעבודה מסתיימת צריך לבצע בדיקה שתמדוד את הכמות הנוכחית של סיבי האסבסט באוויר, במטרה לראות האם הפינוי אכן שינה את התמונה והביאה להעלמת הבעיה.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים