למי מגיעים דמי חופשה והבראה ומה צריך לעשות אם לא מקבלים אותם

תוכן עניינים

דמי חופשה והבראה מגיעים לעובדים רבים כחלק בלתי נפרד מהתנאים שבהם הם מועסקים, אך מפתיע לגלות כמה מהם לא מודעים לכך – ומכאן שהם אינם מתעקשים לקבל את מלוא הסכומים שהם זכאים להם על פי החוק. בין אם אתם עובדים שתוהים לגבי העניין, או מעסיקים שמבקשים להעניק לעובדיהם את הזכויות המגיעות להם, כדאי שתכירו את נושא זכויות ההבראה של העובדים לעומקו.

מה זה הבראה ולמי מגיע לקבל את הכספים הללו?

תנאי ההעסקה של עובדים אמורים לכלול, כאמור, קבלת דמי הבראה אשר תכליתם לממן את הנופש או השהות בבית הבראה של העובד. בפועל, עובד זכאי לקבלת הכספים הללו גם אם כלל לא יצא לנופש והוא אינו מחויב בהוכחת השתתפותו בנופש, על מנת לקבל את הכסף. מעסיקים ישלמו את הסכומים הללו בהתאמה להיקף משרתו של כל עובד וכן לוותק שהוא צבר בתוך מקום העבודה.

חובת התשלום של דמי ההבראה חלה על מעסיקים, גם במקרה של עובדים בחלקיות משרה, כאשר חישוב הכספים נובע מתוך היקף המשרה כחלק מנוסחה שהחוק מגדיר – ובהמשך לכך גם מי שעובד בשכר יומי או שעתי, שגם במקרה שלו דמי ההבראה יבטאו את כמות ימי העבודה שלו בהתאמה.

כיצד ישולמו דמי החופשה והאם ניתן לפצל אותם?

הנוהג השכיח במרבית מקומות העבודה, הוא לשלם דמי הבראה "בפעימה אחת", לרוב בחודשי הקיץ שבהם היציאה לנופשים היא אכן נפוצה יותר. עם זאת, ארגונים רשאים לפצל את הכסף לשני חלקים ובכך להעניק לעובדים את ה"בונוס" הזה, שמהווה כאמור זכות חוקית שלהם, בשתי פעמים נפרדות לאורך השנה.

מהן הוראות החוק בנוגע לדמי הבראה לעובדים שלא צברו וותק מתאים?

תשלום דמי הבראה הינו חובה למעסיקים, רק עבור עובדים שהשלימו לפחות שנת עבודה אחת. המשמעות היא, בנוגע לעובדים חדשים, שעליהם להשלים לכל הפחות שנה של עבודה באותו הארגון – על מנת להיות זכאים לקבל את דמי ההבראה כמו העמיתים שלהם.

בהמשך לכך, גם עובד שהחל את תקופת ההעסקה שלו לפני שנה, אך במהלכה יצא לחופשה ללא תשלום – משמע שלמשך מספר שבועות או חודשים הוא לא נחשב בעיני החוק כעובד בפועל, יצטרך להשלים את מניין הימים המתאים, עד לצבירת שנה של עבודה, בכדי להיות זכאי לקבלת דמי הבראה.

מה יכול עובד ותיק לעשות אם גילה שלא שילמו לו דמי חופשה והבראה?

בכל מקרה שבו עובד צבר את הוותק המתאים והוא זכאי, ללא ספק, לקבלת דמי הבראה – אך הוא מגלה שהמעסיק שלו נמנע מלשלם לו אותם, או שילם לו סכום שאינו תואם את הוראות החוק, מומלץ שיתייעץ עם עורך דין דיני עבודה לצורך מיצוי זכויותיו אל מול מעבידו. עורך דין משה וקרט הינו פרקליט מומחה לדיני עבודה, שיכול ללות ולייצג עובדים בתהליכי תביעה ובירור מול מעסיקים, לצורך קבלת שכרם המלא לרבות בונוסים ודמי הבראה, על פי הוראות החוק.

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים