למידה תרבותית

תוכן עניינים

למידה תרבותית: מה אני לומד בתרבות. למשל, המחקר על איך פעוטות לומדים מאחרים- הראו לפעוטות מבוגר שמפעיל צעצוע לא מוכר. כאשר הנסיינית עוטפת עצמה בשמיכה וידיה לא פנויה היא מדליקה את הצעצוע עם

המצח. התינוקות מדליקים עם היד כי הם מבינים שהנסיין לא יכל להדליק את היד. בתאי שהידיים פנויות, והיא בכל  זאת מפעילה עם המצח, אז הפעוטות מפעילים גם הם עם המצח. זה מראה לנו משהו על למידה. התינוק

מאמין למבוגר- אם הוא עושה זאת ככה, כנראה שכך גם אני צריך. זה מראה על נטייה מוקדמת ללמוד מאחרים,

אמונה במודל מבוגר.

תתי נושאים של למידה תרבותית:

א. תוכן: איזה דברים קל לנו ללמוד? מה תופס את הקשב שלנו? אפקט גרסיה- החולדות לומדות מהר בתהליכי התניה.

לומדים את הקשר בין אוכל וכאב בטן מהר מאוד. -MEMEs הקבלת רעיונות לגנים, כלומר איך רעיונות מועברים אחד

לשני, מופצים במהירות. מה מאפיין את הנושאים הללו שמועברים ומופצים מהר מאוד?   מעורר רגש מאוד חזק,

ורלוונטיות חברתית. נושאים למאששים יכולת חברתית (למשל, האם גם אני רואה את השמלה כחולה.) ב. הקשר: כמו הפעוטות, שבד"כ לומדים ממבוגרים, אנחנו יודעים ממי אנחנו רוצים ללמוד, נבחר מישהו בעל ידע

וכישורים. ג. :CRED איילים מתגרים בצ'יטה- קופצים גבוה מאוד. כנראה כדי לאותת לטורף שאני צעיר וזריז. הרעיון הוא שהצ'יטה תחשוב שאם הוא מסתכן ככה וקופץ מולי, כנראה באמת יש לו יכולות מילוט. בנושא של למידה תרבותית- נהיה רגישים למודלים לחיקוי שלוקחים בעלות מסוימת, שנראה לנו לא סביר אלא אם האמונה שלהם חזקה מאוד. למשל, טקס הינדי שבהם עושים פירסינג בלשון ובלחיים. האפקט הגדול של טקסים אלו היא שהאמונה של הקהל עולה ( of effect the rituals .)extreme הקהל רואה איזה הקרבה עושים וחושבים שיש כאן משהו משמעותי באמונה הזו. כלומר ההשפעה

העיקרית היא על הצופים בו (כמו הצ'יטה.)

 

.4   קוגניטיבי+ התפתחות תרבותית: במה תרבויות מאמינות?

  • אמנם דת לא פותרת בעיה אדפטיבית, אך כל סט של נורמות/התנהגויות/מוסדות שהצלחנו להקים ועוזרת לנו

להרחיב את הקבוצה, נשמור אותה. בקבוצות קטנות יחסית, האמונות הן ברוחות טבעיות- אל הירח, היער, וכו.' זה לא בהכרח קשור ישירות בחיינו, אין לה הנחיות אין להתנהג. חלק מהיכולות הקוגניטיביות שלנו- מזהים רמזים

או תכונות אנושיות בעצמים דוממים (כדוגמת העץ-) זו דוגמא מופרכת לאיך נושאים מתפשטים בקבוצה קטנה. בקבוצות גדולות יותר, נהייתי קואליציה של אלים, וכל אל אחראי על משהו אחר gods( .)small אם ארצה עזרה בנושא מסוים, אצטרך לעשות טקס. בתרבויות קדומות שונות, אפשר לראות דמיון בין האלים והנושאים. ככל

שהטקסים יצליחו, הקבוצה תצליח יותר, על פי אמונתה. עם הזמן, ככל שהתרבויות מתערבבות, עם כיבושים ושינויי מיקום, כל קבוצה באה עם כמה אלים ומחליטים מי יהיה ה"בוס." כותבי המאמר משתמשים בGods- :Big אלים האחראים על כל תחומי החיים, לא רק על נושא אחד, מעורבים בחיינו באופן פעיל, רואים איך אנחנו מתנהגים ולכן מנטרים ומענישים, וגם נותנים הנחייה לאיך לחיות. זה שונה מתכני האמונה בקבוצות הקטנות. כנראה ששבט של 20 איש לא צריך את עשרת הדיברות, כי

יש נורמות מאוד ברורות בין כולם. כאשר הקבוצה גדולה, זה יותר נחוץ וכנראה יש יתרונות מסוימים. מסקנה-

ככל שאנו גדלים, סוג האמונה משתנה.

 

מה באמת התועלת שאפשר לקבל מתוצר הלוואי- דת, בתרבויות גדולות? ( can religion problems adaptive

)address

.1 ככל שהתרבות הולכת וגדלה, אנונימיות היא פוגעת. אני יכול להיות free-rider בקלות, בלי שידעו על כך. ולכן אל גדול שמנטר ורואה הוא כלי אפקטיבי לשימור התנהגות חברתית. מחקרי הטרמה: מילים שקשורות לדת/ או מילים פרו חברתיות חילוניות. לא כל חברה צריכה לפתח אמונה, אך האמונה יוצרת התנהגות כפי שיוצרים חוקים

מוסריים אחרים self-regulation( via cheating .)reduce .2 קיומו של אל שמנטר ומנחה גורם לכך שהאינטרס האישי הוא גם הקבוצתי. יותר אכפת לי מהקבוצה ולכן נראה אלטרואיזם, רק מעצם ההשתייכות לקבוצה הדתית . זאת מכיוון שיש אל שרואה ומנטר, ויש הוראות ברורות איך להתנהג. אל מול קבוצות אחרות, זה יעזור כי האינטרס הקבוצתי חשוב יותר מהנוחות האישית. דוגמא- לגבי משך החיים של קבוצות קטנות. ככל שיש יותר הגבלות בקבוצות הדתיות, הן יחזיקו זמן רב יותר. בקבוצות שאין הגבלות

או הוראות דתיות, הן מתפרקות יותר מהר. העבודה של טורצ'ין- עשה מדד של מורכבות חברתית, שמאגד 50 פרמטרים שונים: כמה גבוהה ההיררכיה הפוליטית, כמה דרגות יש בה. האם יש תשתיות מים וגשרים, האם יש טקסטים כתובים ומקודשים, האם יש לוח שנה. כל אלו מאפשרים שיתוף פעולה. ומדדים נוספים הקשורים לתוכן

האמונה בכל תרבות. שתי מסקנות חשובות: .1 אושש הקשר בין אל שהוא מנחה לבין גודל הקבוצה. .2 זמן ,0 זה הזמן בו הופיע אל מנחה. זה מגיע קצת אחרי עלייה בגודל הקבוצות. אחרי שהקבוצות גדלות, אז מופיע

 

הקונספט של אל מנטר, מנחה, מתערב. בשקופית הבאה, רואים זאת פר תרבות. group-( via cohesion group

)interest

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים