חיים ללא סוכר

תוכן עניינים

הגוף שלנו לא זקוק לפחמימות שמקורן ב"סוכר מוסף". סוכר מוסף הוא סוכר טהור שהיצרן מוסיף למזון על מנת להמתיקו כפי שמוסיפים כפית סוכר לכוס תה . לסוכר שמוסף למזון אין שום ערך או יתרון תזונתי פרט לקלוריות שבו. זאת הסיבה שבפירמידות המזון הבריא למינהן, משקאות ממותקים וממתקים צריכים להיות חלק מאוד מצומצם מהתפריט אם בכלל. 

כפית סוכר מכילה בערך כ 4 גר' סוכר. האמריקני הממוצע צורך כ 22 כפיות סוכר מוסף ביום, שמהווים בערך 350 קלוריות. שני המקורות העיקריים לסוכר המוסף המיותר הם משקאות ממותקים ודגני בוקר.

איגוד רופאי הלב האמריקני ממליץ להפחית משמעותית את כמויות הסוכר המוסף, על מנת להאט את התפשטות מגיפת ההשמנה ומחלות הלב. על פי האיגוד, יש להשתדל שעד 100 קלוריות יומיות בלבד (6 כפיות) יהיו במקור מסוכר מוסף לנשים ו150 קלוריות (9 כפיות) לגברים.

משקאות ממותקים

משקאות ממותקים הם אחד המקורות הכי ידועים לשמצה של קלוריות מיותרות, ללא ערך תזונתי כלשהו. מחקרים מראים שעל אף שיש בהם המון קלוריות, הם לא משביעים כמו אוכל, מה שגורם לאנשים להמשיך להיות רעבים על אף שצרכו המון קלוריות.

בפחית קולה או מיץ פירות יש סביבות 150 קלוריות – בערך 10 כפיות סוכר. פחית משקה ממותק ביום יכולה לגרום לעלייה במשקל של 5 ק"ג תוך 3 שנים. יש קשר בין משקאות ממותקים לסכרת, מחלות לב ומחלות כרוניות אחרות. בגלל הסיבות האלו ישנה הסכמה שהפסקת צריכה של משקאות ממותקים הם הצעד הראשון אל חיים בריאים יותר עם פחות סוכר.

דגני בוקר וממתקים

ישנן אפשרויות בריאות לארוחות בוקר טעימה ומזינה ללא סוכר מוסף, כגון דייסות לא מעובדות או פרי משביע כגון תפוח. לרוע המזל ארוחות הבוקר הכי זמינות הן וריאציות שונות של דגנים מעובדים כמו דגני בוקר, חטיפי אנרגיה, דייסות ממותקות ומאפים ובכולם יש כמויות גבוהות של סוכר מוסף.  

לעיתים, יצרנים משתמשים בכמה סוגים של סוכר מוסף על מנת שהוא לא יופיע ראשון ברשימת הרכיבים שמסודרת לפי הכמות היחסית של כל רכיב ובכך מטעים את הצרכנים שמתקשים לאמוד כמה סוכר יש במוצר. חשוב לציין שבעוד ממתקים ידועים כמכילים סוכר רב, דגני בוקר ומוצרים אחרים המכילים דגנים פעמים רבות נתפסים כמוצר בריאות ולכן על הצרכן להיות מודע לתכולת הסוכר המוסף שלהם. 

מעט מאוד אנשים מסוגלים להימנע ממתקים לחלוטין ולכן זה בסדר להנות במידה הנכונה אך כמובן צריכים לספור ולהתחשב גם בסוכר המוסף שהגיע ממזונות אחרים שאינם ממתקים כשמחליטים לצרוך אותם.

איך לזהות סוכר מוסף ברשימות הרכיבים על אריזות המזון

לעיתים זיהוי תוספת סוכר דורשת מעט עבודה בלשית, שכן על אף שיצרניות המזון מחויבות לציין את כמות הסוכרים למנה או ל- 100 גר', הן עדיין לא צריכות לדווח כמה מתוכם זה סוכר שהוסף למזון וכמה הוא סוכר שמהווה חלק טבעי מהרכיבים. לכן צריך לבחון את רשימת הרכיבים ולחפש בהם סוגים של סוכר.

חשוב לציין שסוכר מוסף הוא לאו דווקא הסוכר הלבן הפשוט. ישנם סוכרים אחרים לא פחות מזיקים על אף שבקרב הציבור הם נתפסים כ"עדיפים". לכן חשוב להדגיש שלסוכר חום וסוכר "דמררה" אין שום יתרון בריאותי על פני הסוכר הלבן. גם סירופים מתוקים מאוד שמשמשים בעיקר בתעשיית המשקאות הם מסוכנים במידה זהה. בין הסירופים הכי נפוצים ניתן למצוא סירופ פרוקטוז על בסיס תירס וסירופ אגאבה.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

10 טיפים לשמירה על הדיאטה ועל הגזרה

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים