מדריך השתלת שיניים וסוגי שתלים

תוכן עניינים

הצורך בשתל יכול לנבוע מכמה סיבות ובהן פציעה לאזור הפה (למשל לאחר תאונת דרכים),  נזקי גיל, מחלות הגורמות לשחיקה במבנה השן (כגון עששת) וכד'. בנוסף, השמת שתל דנטלי מאפשרת שמירה על בריאות הפה, שכן לאחר ההשתלה, פוחת הסיכוי ללקות במחלות הנובעות משיניים שנרקבו או מקורות זיהום נוספים בחלל הפה. שתלים דנטליים יכולים לתמוך במספר סוגים שונים של תותבי שיניים, כדוגמאת כתרים, גשר בשיניים או שיניים תותבות.

ישנם סוגים שונים של שתלים דנטליים, הכוללים שתל דמוי שורש, שתלי פלטה, ושתלים סאב-פריאוסטלים. השימוש בסוג כזה או אחר של שתל הינו לפי תנאי הפה של החולה – כך מסביר ד"ר גיל רפלוביץ המתמחה בהשתלת שיניים

שתלים דמוי שורש

שתלים דמוי שורש הינם הקרובים ביותר מבחינת צורה וגודל לשן טבעית. משתמשים בסוג שתל כזה לרוב במקרים בהם ישנה עצם לסת רחבה ועמוקה מספיק כדי לשמש בסיס יציב לשתל או למספר שתלים. שתלים מסוג זה עשויים לרוב מטיטאניום, המאפשר איחוי טוב עם העצם ובכך בסיס יציב לשתל. לעיתים, לאחר האיחוי נוצר בסיס חזק יותר מזה שהיה קיים עם השן המקורית. לאחר תקופת איחוי, שמים תותב מתאים על השתל.

שתלי פלטה

בשתלי פלטה משתמשים במקרים בהם עצמות הלסת אינן מספיק רחבות או עמוקות כדי להכיל את השתל, וכמו כן במקרים בהם לא ניתן לבצע השתלת עצם שתשמש בסיס מספק. שתל הפלטה הינו צר וארוך כך שהוא מתאים לעצם לסת צרה. השתל מקובע למקום הנדרש בעזרת תפרים. כמו במקרה של שתל דמוי שורש, לרוב נדרשת תקופת איחוי של  כמה ימים. ישנם סוגים מסויימים של שתלי פלטה המאפשרים שיקום פה מיידי לאחר פעולת ההשתלה.

שתלים סאב-פריאוסטלים

סאב-פריאוסטיום הינו מושג המתאר את רקמת החיבור אשר נמצאת מתחת לעצם. כשאר ישנה שחיקה מסיבית בעצמות הלסת, ייתכן מצב בו שתלים דמוי שורש וגם שתלי פלטה אינם מתאימים להשמת שתל דנטלי. במקרים אלה משתמשים בשתל סאב-פריאוסטלי. שתל מסוג זה מייוצר במיוחד, ומעוצב כך שהוא יושב מעל העצם אך מתחת לחיך.

 ישנן שתי שיטות אפשריות ליצירת השתל הסאב-פריאוסטלי. בראשונה רופא השיניים צריך לבצע שתי פעולות כירורגיות שונות, ובשנייה רק אחת. בשיטה ראשונה, ירים הרופא שיניים את עצם-הלסת ויכין תבנית של סאב-הפריאוסטיום. לאחר מכן, מעבדת שיניים תכין את השתל הרצוי שיושתל. בשיטה השנייה, יוכן שתל בהתאם לצילום CT שנעשה מראש.

כדי לקבוע את הסוג שתל הנדרש, ולהבין לעומקם את כלל היתרונות וחסרונות של כל סוג שתל ושיטת השתלה מומלץ בחום להתייעץ עם רופא שיניים מומחה להשתלות שיניים.

נכתב על ידי אתר השתלת שיניים implants.org.il

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים