בדיקת העמסת סוכר בהריון – כך תתכונני לבדיקה

תוכן עניינים

סוכרת הריון היא אחד הסכנות הגדולות בתקופה המלחיצה והמרגשת הזו. היא עלולה לתקוף כל אישה – כולל מי כמובן שלא סובלת מסוכרת קודם לכן – כאשר מבחינה סטטיסטית כ-3-5% מבין הנשים יסבלו מסוכרת הריון.

הכלל המרכזי הוא שאיתור סוכרת הריון בשלב מוקדם יחסית יכול להבטיח המשך תקין של ההריון תוך שמירה על בריאות האישה והעובר גם יחד.

את בדיקות העמסת הסוכר מבצעים בשבועות 24-28 להריון, כשהסיבה שזה לא נעשה קודם היא שבמהלך ההריון מתפתחת עמידות לאינסולין בגוף האישה. ראשית מבצעים בדיקת העמסת סוכר 50 גרם, כשעל פי התוצאות שלה מוחלט האם התוצאה תקינה, האם יש צורך בבדיקה נוספת (העמסת 100 גרם סוכר) או אפילו אם האישה כבר מאובחנת כסובלת מסוכרת הריון. אבל איך בדיוק מתכוננים לבדיקות החשובות האלה?

הכנה לקראת בדיקת 50 גרם

בדיקת העמסת סוכר 50 גרם אינה מצריכה צום בשעות שלפני. מה שכן מומלץ מאד לעשות הוא להגיע לבדיקה עם לימון. הסיבה לכך היא שסוכר הענבים ששותים, גם בכמות קטנה יחסית וגם כשהוא מדולל במים, הוא הכל חוץ מאטרקטיבי.

יש לציין שבדיקת הדם נלקחת לאחר שעה ממועד העמסת הסוכר, אבל בפרק הזמן הזה אסור לאישה לאכול או לעשן. מבחינה טכנית הבדיקה נעשית אמנם כחלק מהליך הבדיקה התקין של ההריון, אבל היא מצריכה קבלת הפנייה מרופא הנשים של קופת החולים שחברים בה.

כפי שכבר ציינו מעלה, תוצאות הבדיקה יגדירו מה המשך התהליך. תוצאה של עד 130 מ"ג/ד"צ נחשבת לתקינה ומאפשרת לאישה שקט נפשי יחסית (גם אם עדיין מומלץ שהתזונה שלה בהמשך ההריון תהיה תקינה ובריאה).

תוצאות בטווח שבין 130 ל-140 מ"ג/ד"צ הן גבוליות, בעוד שמ-140 מ"ג/ד"צ יהיה צורך בביצוע בדיקה נוספת – העמסה של 100 גרם. תוצאות בדיקה של 200 מ"ג/ד"צ ומעלה הן חד משמעיות מבחינת התוצאות שלהן, כך שהאישה מאובחנת באותו רגע כסובלת מסוכרת הריון, על כל ההשלכות של כך.

הכנה לקראת בדיקת 100 גרם

ברוב המקרים בדיקת העמסת 100 גרם סוכר תיעשה לאחר הבדיקה של 50 גרם הסוכר (לא באותו יום), אם כי יש מצבים בהם מוחלט להתחיל ממנה – בעיקר כאשר האישה נמצאת בקבוצת סיכון גדולה לסוכרת או כשיש אינדיקציה לכך שרמות הסוכר שלה אינן תקינות. את הבדיקה הזו צריך כבר לבצע לאחר צום מאוכל בן לילה (8 עד 14 שעות), כאשר כן מותר לשתות מים.

בבדיקת העמסת 100 גרם סוכר עליך להתכונן ל"יום לימודים ארוך" בקופת החולים. הסיבה היא שנלקחות כאן בסך הכל ארבע בדיקות דם: הראשונה נעשית בצום, לפני שמעמיסים את הסוכר (ההמלצה להצטייד בלימון הופכת כאן לחובה של ממש).

לאחר מכן מבוצעות שלוש בדיקות דם בפער של שעה אחת מהשנייה, כך שהתהליך עצמו צפוי להימשך כשלוש שעות. במהלך כל הזמן הזה אסור לאכול, לשתות או לעשן עקב ההשפעה של הפעולות האלה על תוצאות הבדיקות. כן מומלץ לבוא עם משהו אותו ניתן יהיה לאכול בתום הבדיקה, כי בכל זאת מדובר בתהליך לא פשוט אחריו עלולה האישה להרגיש חלשה.

על כל פנים, לאחר הבדיקה – שמתקבלות התוצאות של ארבע הבדיקות – מוחלט האם האישה מוגדרת כסובלת מסוכרת הריון. ההגדרה תיעשה כאשר שניים לפחות מבין ערכי ארבע הבדיקות לא יהיו תקינים, על פי ההגדרות שנקבעו לכך: מעל 95 מ"ג/ד"צ בצום או 180, 155 ו-140 מ"ג/ד"צ בבדיקות הבאות, בהתאמה.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים