האם באמת ההנחות שלנו לגבי רווח באינטראקציות עם בני/בנות זוג עולה כאשר אני לוחם טוב יותר

תוכן עניינים

האם באמת ההנחות שלנו לגבי רווח באינטראקציות עם בני/בנות זוג עולה כאשר אני לוחם טוב יותר. האם ההשתייכות לקואליציית לוחמים באמת נותנת רווח במבחינת בני זוג? דוגמא- ילידים באמזונס (יאנומאמי,) בהרבה מהם הסטטוס של הגברים מתייחסות לכמה הרגת. טוראי- משיהו שלא הרג. דרגות גבוהות יותר- הרגו יותר. בדקו האם למישהו בדרגה גבוהה יש יותר בנות זוג. מצאו שכן (פי ,6 בגילאי .)24 ממצאים דומים נמצאו צל

חברי כנופיות בארה"ב. יש עוד המון דוגמאות. בעיקר בהבדלים בין גברים ונשים בהקשר של קואליציה במלחמה, דברים הקשורים לראייה מרחבית וממצאים ארכיאולוגיים- רוב הקורבנות הם גברים. כלומר עדויות רבות ומגוונות

מעידות על כך שגברים יותר שותפים במלחמות.

דוגמא נוספת מעולם הסימולציות מדברת על קבוצות חברתיות גדולות יותר. מדובר במיליונים של פריטים שלא קשורים  גנטית זה לזה. עשו מחקר היסטורי על נפילת האימפריה הרומית. יש וויכוח על למה האימפריה נפלה, יש בערך 70 הסברים לכך. כדי לבדוק זאת עשו סימולציה. לקחו מפה, וכל פיקסל במפה זה תרבות קטנה. יש סימונים האם יש לתרבות פוטנציאל להפוך לתרבות גדולה, רמת חקלאות, אקלים ספציפי וטכנולוגיה צבאית. באזורים מישוריים למשל

 

נמצאו מרכבות וסוסים, אז ניתן לאזורים כאלו אקסטרה נקודות של טכנולוגיה צבאית. כלומר יש כאן שילוב של ידע היסטוריה ותהליך מינימליסטי ממוחשב. אנחנו רוצים שקבוצה תגדל, וזה יכול לקרות דרך מלחמה (המרת דת, הכנסת

המפסידים לקבוצה ועוד.) פיקסל נלחם עם פיקסל ופיקסל מנצח מתרחב. נוכל להשוות את המודל למה שקרה באמת בהיסטוריה (דוגמא במצגת.) ככל שהופכים לאדום- הפיקסל המקורי מתרחב ומתפשט. ככל שהאזור האדום מתרחב, זה לא אומר שזה אימפריה אחת אלא יכול להיות תתי קבוצות. יש דמיון לא מבוטל בין המודל לבין ההיסטוריה.  מכיוון שיודעים מה היה בפועל, אפשר לשחק עם הפרמטרים כדי להגיע לתוצאה

טובה ואז להבין את התהליך. אנקדוטה החוקר התייחס לאי היציבות בארה"ב ודיבר על מחזורים של בערך 50 שנה של אי יציבות חברתית. הפעם

הבאה שזה צריך להיות זה ב.2020- זה מעניין בגלל מה שקורה עכשיו.

 

דת

לפעמים דת ואבולוציה מנוגדות זו לזו, ובד"כ הסתירה נובעת מכשל גנטי. העובדה שאני מתאר איך משהו יכול להתפתח,

למשל איך דת או אמונה מתפתחות, התהליך לא אומר שום דבר על ישויות אלוהיות.

יש ספר שעוסק רבות בטקסים ובדת. שתי השאלות בהן הוא מתעסק puzzles( main :)two

מה הם התהליכים שעזרו לעבור מקבוצות קטנות לקבוצות חברתיות גדולות מאוד ? לפני שנים רבות, השינויים .1
הם מינימליים- מקבוצות של עשרות למאות. בהמשך, השינויים הם עצומים- ממאה, למאה מיליון. אלו דברים
מאפשרים את קיומן של קבוצות גדולות?
מה גורם לדתות מסוימות לשרוד על פני אחרות? יש קשר בין אמונה דתית וגודל של חברות. דוגמא אחת: קבוצה .2
שמאמינה באלים שנותנים הנחיות איך לחיות (למשל, ואהבת לרעך כמוך.) כאשר בודקים קבוצות של עשרות
אנשים, עד 10% מתוכם האמינו בכך. בקבוצות גדולות, האחוז עולה. כלומר קיומה של אמונה באל הוא לא חובה,
וככל שהקבוצה החברתית גדולה יותר, יותר אנשים מחזיקים באמונות. דוגמא נוספת: לגבי משך הזמן של
קבוצות. במאה ה19- נוצרו המון קומונות אוטופיות סוציאליסטיות, שהקימו חברה משלהן. ישנן קבוצות עם
מרכיב דתי וקבוצות בלי. קומונות דתית, אורך החיים הממוצע הוא 25 שנה. לעומתן, קבוצות ללא מרכיבים דתיים,
אורך החיים הממוצע הוא .6.5 דוגמא שלישית- כמה הגבלות יש בקבוצה ואיך זה משפיע. למשל קהילות דתיות
שיש להן מעט מאוד הגבלות, משך החיים הממוצע הוא 10 שנים. ככל שכמות הדרישות עולה ( costly
,)requirements למשל 10 או 11 דרישות, זה משפיע שונה על קהילות דתיות מול לא דתיות. ככל שיש בקהילות
דתיות יותר הגבלות, הסיכוי שהקהילה תחזיק מעמד עולה.

religions -World דתות שמוכרות בעולם מאופיינות בפריסה גיאוגרפית, כמה שטח הן תופסות וכמה הן עמידות

 

·

לאורך זמן

יש גם את העניין של הfive- Big של הדתות. 5 הדתות הגדולות הפרוסות בכל העולם.

 

·

ההיפותזה כאן היא שדת היא תוצר לוואי של הסתגלויות קוגניטיביות ספציפיות :
אבולוציה משותפת של תרבות וגנים : תרבות יכולה להאיץ הבדלים גנטיים. למשל, אם מחליטים כחברה לייעד .1
ג'ינג'ים לנזירות, זה אומר שתוך 2-3 דורות לא יהיה ג'ינג'ים. קבוצות חברתיות נלחמות אחת בשנייה. לקבוצות
שיש להן נורמות ואמונות משותפות יהיה יתרון על פני קבוצות אחרות, יהיה קל יותר לבנות שיתוף פעולה.
יכולות קוגניטיביות : יש לנו יכולות קוגניטיביות ספציפיות- א. תאוריה של התודעה TOM( -)mentalizing& אני .2
מבין שלאחר יש ייצוג של העולם בתודעתם. נמצא שיש דואליות אצל ילדים של דואליזם בין גוף ונפש. כלומר הם
אלמנטים נפרדים. היכולת להפריד בין התודעה וגוף קיימת. אם הם נפרדים, זה פותח פתח לכל מיני אמונות-
חיים לאחר המוות, תקשור עם תודעות שונות. החשיבה על גוף ונפש כנפרדים מובילה לסט של אפשרויות
ואמונות. ב. המטרה של דברים -)teleology( ילדים למשל יגידו שאבנים הן משוננות כדי שחיות לא ישבו עליהן.
תהליך החשיבה מחפש תכלית, מטרה. ג. רגישות למוניטין שלי ושל אחרים monitoring( party -)3 אני משנה
את ההתנהגות שלי כשצופים בי. יש ניסויים שונים. למשל, נותנים למשתתפים 10 $ והם צריכים להחליט כמה
לתת. מבוגרים נותנים משהו כמו ,3$ או הרבה לא נותנים כלום. עשו תהליכי הטרמה חילוניים (צדק, זכויות,) ואז
יש עלייה במוכנות של אנשים חילוניים לתת יותר. להתרמה של מילים הקשורות לדת, יש אותו אפקט. התרמות
דתיות בד"כ עובדות רק על אנשים דתיים מהדת המסוימת.
למידה תרבותית .3
תרבות+ קוגניטיבי .4
צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים