תוכן ממומן ע"י ישראכרט: רכב פרטי או תחבורה ציבורית? מדריך לישראלי בדרכים

תוכן עניינים

כמה עולה לנסוע רק באוטובוסים, לעומת מחיר רכישת והחזקת מכונית פרטית? על מה מוותר מי שבוחר להתנייד רק בתחבורה ציבורית? המדריך המלא לתחבורה בישראל של 2022

אורן הדר

יוקר המחייה, הזינוק במחירי הדלק, עיכובי אספקת מכוניות חדשות, התייקרות החלפים והצמיחה המדאיגה בשיעור גניבות הרכב גרמו לישראלים רבים לתהות: האם עדיף לקחת הלוואה ברגע* לאחר שבחנתם באחריות את תנאי השירות של הגוף המלווה וביצעתם השוואה בין ההצעות השונות, ולחבוק מכונית חסכונית יותר, או ללכת עד הסוף ופשוט לעבור לתחבורה ציבורית? מדריך זה יציג בפניכם את היתרונות והחסרונות של כל החלטה.

תחבורה ציבורית: להגיע בראש שקט

כמה זה עולה? ישראלי שמשתמש באוטובוסים במהלך השבוע כדי להגיע לעבודה ולסידורים בעת הצורך יחסוך הרבה מאוד כסף: במחיר של כשישה שקלים לנסיעה עירונית, ההוצאות נמוכות לאין שיעור משל בעל רכב שצריך לקנות אותו, לתדלק אותו, להחנות אותו ולשלם עליו ביטוח ומסים. אפשר למעט בשימוש במוניות ולשמור את האפשרות הזו רק למקרי חירום כמו איחורים בלתי צפויים.

יתרונות עיקריים: חיסכון. לתחבורה הציבורית בישראל אמנם אין את הרישות הטוטאלי והדייקנות האירופית, אך עדיין אפשר להגיע כמעט מכל מקום לכל מקום בשניים-שלושה אוטובוסים. מי שנוסע באוטובוס או רכבת יוכל גם לייעל את יום העבודה שלו, ולהתחיל לעבור על מיילים ומשימות שגרה עוד בטרם הגיעו למשרד. לסיום, ראוי לציין שנסיעה ברכב של מישהו אחר מורידה את רמת המתח שלכם; לא תהיו מוטרדים ממצב התחזוקה או הדלק, לא תבזבזו זמן על חיפוש חניה ולא תדאגו שמא חניתם במקום מועד לגניבות ודו"חות וכן הלאה.

חסרונות: המגבלה הגדולה ביותר של התחבורה הציבורית בישראל היא בעיית האמינות. לפי נתוני חברת מוביט, קרוב ל-50% מהאוטובוסים יגיעו לתחנה חמש דקות לפני או אחרי הזמן המוגדר, בעוד 15% יאחרו בעד 10 דקות ו-15% נוספים יאחרו ביותר מעשרים דקות. הסיכוי שנסיעה שתכננתם תתפספס עומד על 8% עד 10%, מה שמטיל צל ענק על אמינות ההתניידות בתחבורה ציבורית. תמונת המצב בתחום המוניות דומה: רוב הנהגים מסתובבים בשטח ומחפשים הזמנות דרך אפליקציות גט ואובר, אך יקחו רק נסיעות שישתלמו או יתאימו להם. כמו כן, קחו בחשבון שלא כל קו מגיע לכל מקום, ויתכן שכל תכנון הגעה שלכם יכלול הליכה ברגל – לפעמים בשמש, בגשם או בשכונה לא סימפטית.

עוד חיסרון הוא העובדה שלא תמיד אנו רוצים לנסוע ביחד עם זרים, שיכולים להיות רעשניים או לא נעימים. לפעמים האיחורים והמגבלות כה מעיקים, שדי בהם כדי לגרום לאדם לקחת הלוואה לכל מטרה (שתמיד מומלץ לבחון מראש באחריות רבה פרמטרים כגון: ריביות, הגוף המלווה, ותנאי השירות, במטרה לבחור את ההלוואה המתאימה ביותר עבורכם), לקנות מכונית מתאימה, ולשכוח מתלאות התחבורה הציבורית.

בעיה אחרת של תחבורה ציבורית היא ישראלית באופיה: היעדר זמינות אוטובוסים בשבתות וחגים. בתל אביב ובחיפה ישנם קווים פנימיים, אך ברוב הערים עדיין לא הושקו שירותים כאלה ופיתרון בינעירוני עוד רחוק.

רכב פרטי: הנהג הוא המלך

כמה זה עולה? לצד מחיר המכוניות עצמן, שעולה בהתמדה בשל המתח שבין משברי האספקה והביקוש הגואה, מחכות לנהג הוצאות שנתיות גדולות: משפחה ישראלית ממוצעת מוציאה יותר מ-10,000 ש"ח בשנה על דלק לבדו. עלויות חלפים, תיקונים ובדיקות מגיעות ל-5,000 ש"ח, ביטוח חובה עומד על כ-1,400 שקל ואליו מוסיפים כ-3,000 נוספים לנהג מבוגר ממוצע. ולכך מצטרף גם הפסד יחסי בדמות ירידת הערך השנתית של הרכב.

יתרונות עיקריים: חופש – הנהג הוא המלך על ההגה, ויכול ליהנות מגמישות עצומה בין אם מדובר בנסיעות יומיות לעבודה או ללימודים, בסידורים, פיזור ואיסוף ילדים ועוד. נהג שירצה יוכל לקחת את המשפחה לטיול בסוף השבוע בלי להיות תלוי במגבלות זמינות תחבורה ציבורית, לנסוע ולהגיע הכי מהר לכל מקום.

חסרונות: אפילו אם מדובר בהלוואה ללא ערבים, הלוואה חוץ בנקאית בתנאים מעולים, דיל מסחרר בסוכנות ליסינג או רכב שקיבלתם במתנה – מכונית פרטית היא נטל כלכלי מתמשך. עלויות הדלק מרקיעות שחקים, משברי חלפים מייקרים תיקונים, הביטוח מתנפח בעקבות פעילות הגנבים ואזלת ידה של המשטרה וכל שקל יוצא אך ורק מכיסכם. המכונית היא גם נטל במובן הפרגמטי: כל נסיעה שלכם תכלול חיפוש חניה ותשלום עליה, לא תמיד יהיה לכם חשק או כוח לנהוג – ואל לנו לשכוח את הסוגיה הרגישה ביותר: למי שנוסע באוטובוסים, מוניות ורכבות יש סיכוי אפסי להיות מעורב בתאונות דרכים. במקום לחפש איזה דיל טוב על הלוואה ללקוחות כל הבנקים שיאפשר קניית רכב חדש, מעדיפים ישראלים רבים לעבור לאוטובוסים, למכור את המכונית ולהשתמש בכסף לחופשה מפנקת.

רכב פרטי או ציבורי: מה מתאים למי?

ככלל, ישראלים שגרים בערים גדולות נוטים להעדיף תחבורה ציבורית בתוך העיר ושכנותיה, ולהעדיף מוניות ורכבות כשיוצאים לחופשה בארץ או מבקרים משפחה מרוחקת. זה נכון גם לסטודנטים ורווקים וגם למשפחות עם ילדים, שלרוב מעדיפות לגור בקרבת מסגרות החינוך שלהם. רכב פרטי מספק חופש תנועה לכולם בכל מקום, אך מי שמתגורר ביישובים ללא תשתית תחבורה תכופה יהיה חייב לבחור בפיתרון זה.

סיכום

התחבורה הציבורית בישראל אינה חפה ממגבלות, אך משתלמת בימים אלה של עומס כלכלי. מי שבכל זאת מעדיף רכב פרטי, יוכל למצוא עסקאות מעולות אצל חברות ליסינג תפעולי ובשוק המשומשות הפתוח, ולקבל הלוואה בתנאים טובים כדי לממן את הרכישה מבלי לקרוע את הכיס בבת אחת.

*בכפוף לאישור החברה ותנאיה. המלווה ישראכרט מימון בע"מ. אי עמידה בפירעון ההלוואה או האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.

**הפרסום איננו מהווה הצעה ו/או התחייבות למתן הלוואה/אשראי.

***מידע כללי בלבד. אין לראות באמור משום המלצה ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא.

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים