שיפוץ מבנים בשדרות

תוכן עניינים

 

 

כמו כל דבר בעולם, גם בניינים מתיישנים. נכון, אנחנו לא תמיד חושבים על זה מכיוון שלעיתים נראה שבניינים תמיד היו שם ולא ישתנו לעולם – אבל זה לא נכון. בכל כמה שנים, באזור ה-15 שנים עד ה – 30, תלוי באיזה בניין מדובר, כדאי לשפץ את הבניין ובעיקר את המעטפת החיצונית שלו.

הבניין ישן וסובל מדליפות ונזילות? הלובי נראה מיושן? הצבע של הבניין התקלף כבר מזמן? רוצים להרגיש נעים בבניין בו אתם מתגוררים או אולי ברצונכם להעלות את שווי הדירה? אלו הן בהחלט סיבות טובות לשיפוץ הבניין. בין אם אתם בעלי ידע בשיפוץ דירה ובין אם לא, לפניכם כלים אשר יעזרו לכם עם התחלת פרויקט השיפוץ, על מנת להבטיח כי הפרויקט יעבור בצורה בטוחה, חלקה ועל פי התקציב.

שיפוץ בניין ישן אשר יהיה מקובל על כל הדיירים הן מבחינת מראה והן מבחינת תקציב – היא משימה לא פשוטה ויש לוודא שאתם מוכנים היטב לתהליך. על ידי תכנון נכון תוכלו להישאר בתקציב אותו רציתם להשקיע. לפניכם מדריך לשיפוץ בניין אשר יעזור לכם להבין את שלבי וסוגי השיפוץ הקיימים.

מהם השלבים הראשונים?

הדבר הראשון שצריך להבין בהקשר של שיפוץ בניינים הוא שמדובר בפרוייקט משותף אשר כל השכנים ביחד אחראים עליו. מדובר בקבוצה שמתאגדת עבור מטרה משותפת ועליה לעבוד בסנכרון ובשיתוף פעולה כדי להשיג את המטרות שלה. זהו לא עניין פעוט אבל בהחלט אפשרי, ועשרות אלפי בניינים בישראל כבר צלחו את התהליך של שיפוץ בניין.
בתור שכנים לבניין אתם חולקים הרבה אזורים משותפים עם שאר האנשים המתגוררים עמכם בבניין: לובי, מעלית, חדר מדרגות, חניה, גינה ועוד. אם אחד האזורים נפגם או דורש שיפוץ זוהי האחריות המשותפת של כלל הדיירים.

השלב החשוב מכל הוא הסכמת הדיירים.  כאשר רוצים לצאת לתהליך של שיפוץ הכולל הליך הסרת צו מבנה מסוכן או השבחה של בניין, יש צורך בהסכמה והשתתפות כספית של דיירי הבניין. על פי החוק, כדי להתחיל שיפוץ בניין נדרש רוב של 66% מדיירי הבניין. זהו חלק מורכב ביותר בתהליך השיפוץ (לקבל את הסכמת הרוב) עקב כמות הדעות המעורבות בתהליך. ההבדל בין השבחה לשימור המבנה הוא שהשבחה נועדה לשפר את הבניין, לעלות את ערכו ואת איכות החיים בו, בעוד שימור המבנה הוא שיפוץ הכרחי הנדרש לביצוע אחת לכמה שנים על מנת לשמור על בטיחות הבניין. אי אפשר לחייב דייר להשתתף בשיפוץ הנועד להשבחה אם אינו רוצה בכך, ועדת העירייה גם היא אינה יכולה לחייב.

איך בוחרים בעל מקצוע?

 

אחרי שכל הדיירים או רובם הגדול תמכו בתקציב ובכלל נרתמו לרעיון השיפוץ הגיע הזמן לבחור אדירכל או קבלן שישרתו את המטרות שלכם בצורה הטובה ביותר.

מאד פשוט ליפול בנושא הזה, מכיוון שמדובר בתחום שלא מוכר לאנשים רבים ואי אפשר לדעת מי בדיוק עושה מה. לכן השיטה לעשות זאת היא כמו פעם.
הדבר הראשון שעושים הוא התייעצות עם כל דייירי הבניין ובעלי הדירות בבניין. כדאי להגיע לאיזושהי הבנה של מחירים הוגנים שמוסכמים על כולם כדי שלא יהיו הפתעות בדרך. השלב הבא הוא לחפש את הקבלן המושלם. פנו לקבלנים רבים ככל האפשר ובקשו הצעות מחיר. חפשו את ההצעה שהיא לא זולה מדי, כי זול מדי אמור לעורר חשד (במיוחד בתחום הדורש זהירות ובטיחות כדי שחייכם וחיי משפחתכם לא יהיו בסכנה) וגם לא יקר מדי – כי יש מחיר מוסכם למרפסות ואתם לא רוצים שירמו אתכם. הדבר השני שכדאי לעשות הוא לבקש לראות תיק עבודות וללכת אל הבניינים שהקבלנים אומרים לכם ששיפצו. הסתכלו על הבניינים האלו וראו אם אתם מרוצים מהעבודה. צרו קשר עם השכנים ושאלו אותם אם הם מרוצים מתהליך השיפוץ ומהתוצר הסופי.  אין דבר טוב יותר מאשר לשמוע אנשים שכבר עברו את התהליך מספרים לכם האם היה מדובר עבורם בחוויה חיובית או לא. אם הם מספרים על קשיים כמובן שיש לבדוק אותם.

 

מה צריך להיות בחוזה מול הקבלן?

כדי למנוע אי הבנות או אי נעימויות במהלך העבודה ולאחריה, מומלץ לחתום על חוזה מפורט ככל האפשר. בדקו את החוזה כדי לוודא שהוא כולל את כל הסעיפים החשובים כגון לוח הזמנים המצופה, ומה כוללת פוליסת הביטוח של הקבלן.מומלץ לכלול בו כמובן את הפעולות שיינקטו על ידי הקבלן במקרה של נזק או תקלות במהלך הפרויקט, כגון מתן ערבויות מצד הקבלן עבור המקדמות שיקבל, ביצוע הפרויקט וביצוע הבדיקה בגמר העבודה.

תמ"א 38

תוכנית תמ"א 38, פרוייקט מדיני, לצורך חיזוק מבנים שנבנו לפני שנת 1980 מפני  רעידות אדמה, בסבסוד המדינה. המניע לפרוייקט היה ההבנה כי מבנים שהוקמו לפני שנת 1980 אינם עומדים בתקנים הנדרשים ונמצאים בסיכון התמוטטות במקרה של רעידת אדמה.

המדינה מתמרצת קבלנים לבצע את הפרוייקט המאפשר הרחבת דירות, הוספת מעלית, עיצוב הבניין וחיזוקו, ללא עלות נוספת מצד דיירי הבניין, אשר משדרג ומחזק את מבנה המגורים על ידי הענקת זכויות בנייה מוגדלות, הקמת שתי קומות נוספות של דירות.

https://newbuilding.co.il/    אוגד שיקום מבנים

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים