צילום בשחור לבן

תוכן עניינים

צילום בשחור לבן מאפשר לצלמים לתאר את האובייקט בצורה אומנותית, מקורית ומעניינת. צלמים מקצועיים משתמשים בטכניקה זו כדי להשפיע על אופן הצפייה בתמונה, להוסיף אווירה מיוחדת ולגרום לעין הצופה להתמקד בפרטים שהצלם מעוניין להבליט. צילום בשחור לבן הוא אינו סתם גימיק של צלמים חובבים, וכדי לרכוש מיומנות ולהתנסות בטכניקה זו כדאי ללמוד צילום בסטודיו גברא – בית ספר לצילום המציע מבחר מסלולי לימוד וסדנאות. 

 

באילו מצבים עדיף לצלם בשחור לבן?

חשוב לזכור כי תחום הצילום התפתח במהלך השנים, וטכנולוגיות חדשניות שינו את עולם הצילום מאז ימי הפילם. בעבר הלא רחוק, ובימי הפילם, הצלמים נאלצו לצלם רק בשחור לבן אך כיום ניתן לצלם בצבע ולשקף את המציאות כפי שהיא, לכן הבחירה לצלם בשחור לבן היא של הצלם בלבד, ולרוב המטרה היא צילום אומנותי ויוצא דופן.

בעידן הדיגיטלי של היום הצלם יכול לצלם ולערוך את התמונות בשחור לבן או בצבע, וצלמים מקצועיים, מתחילים וחובבים אוהבים לשלב גם תמונות בשחור לבן, אלו צילומים שמותירים רושם רב על הצופה. 

יש מצבים שונים בהם כדאי לבחור בצילומי שחור לבן ולא בצבע, ובעיקר מצלמים בשחור לבן כאשר רוצים להוסיף עומק ומשמעות לתמונה. במצבים מסוימים בוחרים לצלם בשחור לבן בגלל נוסטלגיה לעבר, לעיתים בוחרים בטכניקה זו כדי ליצור מראה וינטאג'י לתמונה, ובמצבים אחרים נוקטים בטכניקה זו כדי להימנע מהדגשת הצבעוניות בתמונה וכדי להעביר מסר ברור ולספר סיפור מקורי בצורה המעניינת והטובה ביותר.

 

צלם מקצועי ואומנותי יבחר לצלם בשחור לבן במצבים הבאים:

להעצים את הרגש

כאשר בוחרים לצלם בשחור לבן מעצימים את הרגש אצל הצופה, ובאמצעות נטרול הצבעוניות שבתמונה מספרים סיפור בצורה מקורית ומעניינת יותר. אגב, לפעמים מצלמים תמונה רגילה בצבע אך לא מתלהבים מהתוצאה, במקרה זה כדאי להשתמש בתוכנת לייטרום או לשנות מצב במצלמה הדיגיטלית ולבדוק כיצד התמונה תיראה בשחור לבן. התוצאה יכולה להפתיע אתכם, ומתמונה שלא אהבתם וחשבתם למחוק מכרטיס הזיכרון או מהמחשב, תוכלו לקבל צילום עוצמתי עם סיפור מרגש ומעניין.  

 

להדגיש את הפרטים הקטנים בתמונה

כאשר מצלמים בצבע העין של הצופה מקבלת מידע רב ודעתו מוסחת בקלות. לכן, אם הנוכחות של הצבע בתמונה אינה מאפשרת לצופה להתמקד בסיפור עצמו וקשה להבחין בפרטים הקטנים – צילום בשחור לבן  הוא הפתרון הנכון והמומלץ ביותר. לכן, כאשר מצלמים אובייקט שיש לו פרטים מעניינים ומרקם ייחודי, כדאי לצלם בשחור לבן ולהשוות לתמונה צבעונית. 

 

להבליט את הניגודיות

אחד היתרונות המרכזיים של טכניקת הצילום בשחור לבן הוא הדגשת הניגודיות. בצילום שחור לבן אין צורך במנעד גדול של גוונים ובמקרים מסוימים עדיף לצלם תמונה עם מעט גוונים כדי להגביר את העניין ולמקד היטב את תשומת הלב של הצופה. 

 

להדגיש מרקם ותבניות

כאשר מצלמים מבנים מעניינים או אובייקט בעל מרקמים ותבניות, כדאי לשקול תמונה בשחור לבן. באמצעות נטרול הצבע מהתמונה, עינו של הצופה מתמקדת בפרטים הקטנים, במרקמים המיוחדים ובתבניות.

 

פורטרים

צילום פורטרטים בשחור לבן מבטיח תמונה מקורית, מעניינת ומרגשת מאוד. נטרול הצבע מפני המצולם מדגיש את קווי פניו של האדם ומבליט את התכונות הייחודיות שלו ואת האישיות שלו.

 

איך בוחרים מה לצלם?

כדי להבין מתי כדאי לצלם בשחור לבן נדרש ניסיון. למעשה, צריך להתחיל להסתכל על הסביבה בשתי צורות, פעם אחת דרך עולם הצבעים ופעם נוספת בשחור לבן. תוך זמן קצר ניתן לזהות סיטואציות שונות עם פוטנציאל לצילום אומנותי ומעניין יותר בשחור לבן, ומפתחים ראייה המאפשרת לזהות את המצבים בהם עדיף לצלם בשחור לבן ולא בצבע.  

צלמים מקצועיים ומנוסים בצילומי שחור לבן טוענים כי כאשר מביטים באובייקט אותו רוצים לצלם ומבחינים בטקסטורות מעניינות, בתבניות, במרקמים מיוחדים ו/או בניגודיות משמעותית בין צבע בהיר לצבע כהה – כדאי לצלם בשחור לבן. בנוסף, כאשר מבחינים במשחקי אור וצל או בתאורה מעניינת וייחודית, מומלץ לנסות לצלם בשחור לבן ולבדוק את התמונה הסופית. 

 

האם כל אובייקט מתאים לצילום שחור לבן?

בהחלט לא. טכניקת הצילום בשחור לבן אינה מתאימה לכל תמונה ונושא. כך לדוגמה, אין טעם לצלם את הזוהר הצפוני בשחור לבן מאחר והתוצאה תהיה מאכזבת ודלה, וללא הצבע שמאפיין את התופעה הצילום פחות מעניין. גם צילומי מזון פחות מתאימים בשחור לבן מאחר והצילום לא מעורר את בלוטות הטעם אצל הצופה.   

הצילום בשחור לבן מאפשר לצלמים לספר סיפור שונה, לנצל את הניגודיות ומשחקי האור וצל כדי להדגיש פרטים קטנים ולהסב את המבט של הצופה לאובייקט הראשי, ליצור נופך דרמטי ועוד. לכן, חשוב לתרגל טכניקה זו, להתחיל להביט על העולם מסביב מבעד לגווני שחור ולבן ולחפש את המצבים בהם עדיף לצלם את האובייקט ללא צבע. 

 

איך לצלם נכון בשחור לבן?

כדי לצלם נכון תמונות בשחור לבן חשוב ללמוד קורס צילום מקצועי, לתרגל צילומים בשחור לבן, לרכוש מיומנות המאפשרת להבין מתי כדאי להשתמש בטכניקה זו ועוד. חשוב לציין כי כיום, בעידן המצלמות הדיגיטליות המשוכללות, ניתן בלחיצת כפתור אחת ומהירה לעבור מצילום צבעוני לצילום תמונה בשחור לבן. 

הדרך הפשוטה והמהירה ביותר היא להיכנס לתפריט המצלמה הדיגיטלית, לבחור בסגנונות תמונה ולבחור באפשרות של צילום מונו כרום או שחור לבן (בהתאם לסוג ודגם המצלמה). כדאי לדעת כי אם מצלמים בשחור לבן ושומרים את התמונה בפורמט JPEG, הסגנון שבחרתם נשמר בקובץ הדיגיטלי ואין אפשרות לשנות לאחר מכן לצילום צבעוני, לכן מומלץ לצלם במצב RAW.

 

הכירו את RAW

לצלמים מתחילים, וגם למנוסים, כדאי לצלם במצב RAW כדי לאפשר משחק ושינויים בתמונה, לרבות אפשרות להפוך את התמונה לצבעונית. כאשר מצלמים במצב RAW הקובץ לא מושפע ממעבד המצלמה ומאפייני הצבע נשמרים. ניתן לראות על המסך הקטן של המצלמה את התמונה המוצגת בשחור לבן ואם לא מרוצים מהתוצאה מחזירים בלחיצת כפתור את הצבעים לתמונה. 

 

פורטר בשחור לבן

כפי שציינו, צילומי פורטרט בשחור לבן יכולים להיות מרשימים, מעניינים ועוצמתיים. כדאי לתרגל צילומי פורטרט ללא צבע כדי להנציח דמויות בצורה מקורית ואותנטית, תוך הדגשת האישיות והתכונות של האדם המצולם. הצילום בשחור לבן של פני האדם הוא אומנותי מאוד, ניתן לשחק עם התאורה כדי ליצור משחקי אור וצל, לבחור זווית אומנותית ולהעביר בצורה טובה את הסיפור של האדם.

 

תרגול צילום שחור לבן למתחילים

אם אתם צלמים מתחילים או חובבי צילום, כדאי לכם להתחיל להתבונן על הסביבה תוך נטרול הצבעים. מומלץ לתרגל צילום נופים אורבניים מאחר והצילום בשחור לבן מעניק מראה דרמטי, מבליט את הניגודיות ומדגיש מרקמים ותבניות. אפשר להתחיל לצלם מבנים עם תבניות גיאומטריות בסביבה הקרובה, וכדאי לשלב בצילומי הנוף האורבני תמונות בשחור לבן מאחר והן מרשימות מאוד.

בנוסף, כדאי לתרגל צילום בעלי חיים, במיוחד ציפורים וחיות שיש להן מנעד רחב של צבעים. כך לדוגמה, אפשר לצלם תוכי עם נוצות צבעוניות ולמצוא את הדרך הנכונה לצילום אומנותי תוך נטרול הצבעים והדגשת הפרטים הקטנים אצל החיה. כאשר מצלמים חיות בשחור לבן יש לבצע פיצוי חשיפה כדי לשפר את הניגודיות וליצור מראה דרמטי ומרשים במיוחד.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים