סרקופגים

תוכן עניינים

סרקופגים- עד היוםפ התגלו כ-20 סרקופגים בלבד באזור ירושלים, היפה שבהם התגלה בהר הצופים במערת הנזיר. כמובן שאין אנו רואים בו סצינות פיגורטיביות ו/או מיתולוגיות, מה שמזהה את הסרקופג כאחד שהכיל גופה יהודית, אך לא ברור האם מדובר בקבורה ראשונית ומשנית, ההנחה היא שמדובר בכל זאת בראשונית.

 

ארקוסוליות עם שקתות קבורה- מודל שונה ממה שראינו עד כה, מדובר בכוך בקיר ובו גומחה בצורת שוקת, שבה נח הנפטר, לעיתים קרובות ניתן למצוא גלוסקמאות בתוך הארקוסוליות. לעיתים מתחת לארקוסוליות יהיו כוכי קבורה. מעניין לציין שחז"ל שותקים בעניין הסרקופגים והארקוסוליות, כך שיכול להיות שמדובר בקבורה של האלפיון העליון בלבד ולא כלל העם.

 

מה אנו מוצאים בקברים מבחינת הממצא הארכיאולוגי? אז זהו שלא הרבה…מדובר בנרות, סירי בישול, מעט קנקנים וכו'…האם מדובר במנחות מזון שהושארו למת? אולי בכלים ששימשו לטקסי טיהור ורחצה של הגופה והושארו במקום מפאת טומאתם? אולי…אנו כמעט ולא מוצאים מטבעות על הגולגלות, כך שהמנהג הקלאסי להשאיר מטבעות לכירון לא תפס כל כך אצל היהודים.

 

מקוואות

נושא הטומאה והטהרה הוא ה-נושא בדת היהודית של ימי בית שני. לתלמוד יש אמירה מסויימת" "פרצה טהרה בישראל", אמירה זו מציינת את האדיקות הדתית של החברה היהודית בימי בית שני. לאחר חורבן הבית חוקי הטהרה נותרים על כנם, אך ברבות הימים האדיקות הולכת ופוחתת. חוקי הטומאה והטהרה לא קשורים דווקא למקדש, כל אדם בביתו הפרטי, אפילו בחרב'ת איטרי, יכול (ולעיתים מחוייב) לשמור על חוקי הטומאה והטהרה.

רמת הטומאה הרבה ביותר קשורה למתים, כל מי ומה שנמצא תחת קורת גג אחת עם מת, נוגע בו ואף שוזף את עיניו במראה המת טמא בדרגת הטומאה החמורה ביותר ועל מנת להיטהר מטומאת המת עליו לעבור תהליך די ארוך שלוקח לפחות שבוע.

בתורה לא נמצא שום מושג של בריכת טבילה, כתוב על הצורך לטבול במים חיים, אך בשום מקום לא מדובר על מבנה ארכיטקטוני המשמש לפעולת הטיהור. בתורה מוזכרת טבילה במאגר מים חיים. חז"ל לוקחים את הקונספט של מים חיים מהתורה ומבינים את זה כאיסור על שאיבת מים, כלומר כל המים במאגר חייבים להגיע אליו בזרימה טבעית. העובדה שכל אדם צריך לרחוץ את כל גופו במים מובנת ומתורגמת למציאות בכך שכל מקווה, גודלו 40 שאה, כלומר בדיוק הגודל שבו כל אדם יוכל לטבול כולו במקווה.

מבחינה כרונולוגית ניתן להבחין כי המקוואות, כמבנה של בריכת מים מדורגת, שבה הרוחץ נכנס טמא ויוצא טהור, מופיעות פתאום בסוף המאה ה-2 לפנה"ס לערך…זה מוםיע עם עוד תמורות דרמטיות בחברה היהודית שמתרחשות בתקופה החשמונאית בעניין הקבורה וכלי הבית, ההבחנה בין היהודים לגויים, הכשרות וכו'…מקוואות ראשונות התגלו כבר בסוף המאה ה-19, הן התגלו, נחפרו, תועדו, אך לא זוההו כמקוואות, אלא כונו בריכות מדורגות (STEPPED POOLS) הראשון שזיהה את הבריכות המדורגות כמקוואות היה יגאל ידין. מי שעסק בנושא בהרחבה והעלה את העניין לתודעת החוקרים היה פרופ' רוני רייך, שכתב את הדוקטורט שלו על המקוואות בירושלים וזיהויין של המקוואות ע"פ דוחות החפירה מראשית המאה ה-20. רוני רייך ביצע פריסה של המקוואות באיזור הר הבית הדרומי.

יש אזשהו מבצר באזור קרן נפתלי שהיה מבצר סלווקי, מבצר זה נכבש בשלב כלשהו ע"י החשמונאים, אשר פולשים לחדר מסויים, מטייחים אותו והופכים אותו למקווה.

מה מביא את היהודים לעיסוק אינטנסיבי בטומאה וטהרה דווקא בסוף המאה ה-2 לפנה"ס? הנוכרים באותה התקופה, אולי כחלק מהמאבק במתיוונים, נתפסים כמי שמטמאים בנוכחותם כל מה שיהודי, חלק מהתהליך של הכרתת האמונה הפגאנית בארץ יכול היה להיות הדגשה מוגזמת של חוקי הטומאה והטהרה, על מנת להיבדל מהגויים. אבל אין שום עיגון היסטורי למה שנכתב, לכן זוהי רק השארה.

איך ניתן להפריד מיקווה מסתם בריכה?

  1. מדרגות- קודם כל זהו גרם המדרגות הרחב מאוד, אשר מאפשר ירידה נוחה מאוד למים ומבזבז שטח פנים של בריכה, במקומות מסויימים מוצאים מקוואות שבוטלו והמדרגות פשוט קוצצו או נחצבו, על מנת להוסיף שטח פנים לבריכה.
  2. אוצר- ליד המקווה, לעיתים קרובות, יש מאגר מים ליד הבריכה, במפלס גבוה יותר מתחתית הבריכה, אשר ממנו מוביל צינור או פתח לבריכה. העניין הוא שהמי המקווה אינם יכולים להיות שאובים, לכן יש צורך במאגר מיוחד שימלא את המיקווה באופן טבעי ביולי-אוגוסט. למרות שלעיתים מוצאים עדויות שבמקוואות מסויימים שימשו מים שאובים בחודשי הקיץ.
  3. קונטקסט- בריכות אלו נמצאות לעשרות דווקא לפני הכניסות הדרומיות להר הבית, ככל הנראה מדובר במקווה. בעיר העליונה נמצאו אמבטיות בבתי העמידים ולידן מקוואות. בור מים טיפוסי בנוי בד"כ בצורת אגס, ללא מדרגות שיורדות למטה. המקווה הוא בור פתוח עם מדרגות רחבות, כלומר די ברור שלא מדובר בסתם מאגר מים.

בעקבות הדוקטורט של רוני רייך "פרצה טהרה בקרב הארכיאולוגים" והחלה ספירת מלאי של המקוואות בארץ, עד היום התגלו מעל 700 מקוואות, רובן המוחלט מתוארכות לתקופה הרומית הקדומה.

בחלק מהמקוואות, בעיקר באזור הר הבית, אך גם מקומראן, יש חציצה בגרמי המדרגות, יכול להיות שזה נועד להפריד בין הטמאים היורדים למיקווה לבין הטהורים העולים ממנו.

(מקורות וסיפורים…)

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים