ניכיון צ'קים – איך עושים זאת בלי אף בעיה

תוכן עניינים

שמעת את המונח ניכיון צ'קים והיה נראה לך שמדובר על הליך מסובך מידי? כדאי לחשוב שוב, כיוון שהתחום מוסדר בחוק ויכול להקל רבות על עסקים הזקוקים לכסף מזומן כאן ועכשיו. יש לניכיון הצ'קים יתרונות רבים ואף השפעה ניכרת על העסק, במיוחד בתקופות מורכבות. מהו שירות ניכיון לצ'קים, מה קובע החוק לגביו וכיצד חוק המזומן משפיע על הכול? הכתבה הזו עבורך.

מהו ניכיון צ'קים? 

שירות של ניכיון צ'קים יכול להינתן לכל עסק שמחזיק בצ'קים דחויים מצד לקוחות. במקום לחכות עד לתאריך הפירעון, במקום לסרב לקבל את התשלום הדחוי – באמצעות הניכיון ניתן לקבל כסף מזומן עבור סכום הצ'קים בניכיון של עמלה עבור קבלתם. ישנו כלל די פשוט בתחום זה – אם מדובר בצ'ק עם כיסוי יחסית בטוח, חברת הניכיון תנכה אותו בעמלה נמוכה יחסית. אם בדיקה תעלה שמדובר בצ'ק שאולי לא יהיה לו כיסוי, ייתכן שהחברה לא תקבל את הצ'ק ותגבה עבורו עמלה גבוהה. 

מה החוק קובע לגבי ניכיון צ'קים? 

עש לשנת 1993 תחום ניכיון הצ'קים התקיים בחוסר בהירות מסוימת, מה שלא תרם לתדמית התחום. בשנת 1993 נחקק חוק הסדרת הלוואות חוץ בנקאיות וחוק זה גם שודרג בשנת 2017. כיום ניכיון צ'קים הוא תחום מפוקח, מאושר וחוקי לחלוטין, ופעולת הניכיון הנה לגיטימית ולכן רבים מהעסקים בוחרים לעשות בה שימוש. מי שמפקח על התחום ומנפיק לחברות ניכיון הצ'קים את האישור לעסוק בתחום הוא משרד האוצר, לכן אחד הדברים שיש לבחון כאשר מתכוונים לעשות שימוש בשירות הוא שיש רישיון מתאים מטעם המשרד לביצוע הפעולה. כדאי מאוד לדעת – מי שעובד בניכיון צ'קים עם עסק שאין לו רישיון כזה עלול למצוא עצמו חשוף לסיכונים שונים ומאוד מיותרים, ואין דרך לוודא את הלגיטימיות של החברה. 

כיצד חוק המזומן החדש משפיע על התחום? 

השנה נכנס חוק מזומן חדש שקובע שהתשלום במזומן לעסקים מוגבל לעסקאות מעל 6,000 ₪, כך גם בכל הנוגע להלוואות מעל 15 אלף שקלים. מצב זה הוביל לכך שעסקים מסוימים שהיו זקוקים לכסף מזומן מסיבות רבות מצאו עצמם ללא יכולת לבצע תשלומים דחופים. החוק החדש הוביל להגבלה אמנם מצד גופים חוץ בנקאיים אך הוא לא מתייחס לניכיון צ'קים בנושא זה, וגם, כשמנכים צ'קים בדרך כלל מנכים כמה יחדיו וניתן עוד לשחק עם הסכומים. בסופי של דבר חברות ניכיון צ'קים מציעות סידור דומה מאוד להלוואה, רק שכאן העמלה משולמת מראש והכסף נכנס במזומן תמורת הצ'ק. 

למה ניכיון צ'קים ולא הלוואה? 

כאשר עסק עומד בפני הדילמה האם לקחת הלוואה או לגשת לשירות ניכיון צ'קים עליו לשאול עצמו האם הוא נמצא במצב בו הוא יכול להרשות לעצמו להיכנס למחויבות החזרת התשלומים עבור ההלוואה בעתיד הקרוב והרחוק. כיוון שבשירות הניכיון מקבלים כסף עבור צ'ק דחוי, מדובר על סכום כסף שכבר שייך לעסק, הוא פשוט נפדה בשלב מאוחר יותר. למעשה, העסקה מול חברת הניכיון מסתיימת במעמד קבלת הכסף, שכן החברה לקחה את העמלה שלה וכעת היא תגבה את הצ'ק במועד הפירעון הדחוי בתמורה לעמלה שגבתה. 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים