הלבנת הון בעידן האינטרנט

תוכן עניינים

בעשור האחרון האינטרנט הפך לאחד הכלים המרכזיים והחזקים ביותר בתולדות האנושות. כל מחשב המחובר לרשת האינטרנט מאפשר לבעליו להיכנס אל מאגרי מידע שונים, לכתוב ביקורות ולקבל פידבקים, לרכוש מוצרים ושירותים וזו רק תחילת הרשימה. לכן, אין זה מוזר כאשר אנו שומעים על מקרים פליליים שונים אשר נעשו באמצעות שימוש באינטרנט, כמו למשל הלבנת הון באינטרנט.

 

מהי הלבנת הון?

הלבנה של הון היא פעולה בה מסתירים את מקורו של הכסף וזאת על מנת שלאותו אדם אשר מחזיק באותו כסף יהיה הסבר הגיוני לרשויות המס. רוב הכספים המולבנים הם כספים שניתנו או התקבלו כתוצאה מפעולות שאינן חוקיות, כמו למשל סחר בסמים, נשים, אלכוהול ועוד. ארגוני פשע רבים ואנשים אשר מחליטים להסתיר הכנסות עליהם הם לא מעוניינים לדווח עוסקים בהלבנת הון. חשוב לקחת בחשבון כי כיום ישראל מחמירה מאוד עם כל הקשור אל הלבנת הון באינטרנט או בכלל וכל אדם או ארגון המואשמים בפעולה זו, ישפטו בבית המשפט וקרוב לוודאי יקבלו עונשים חמורים.

 

המסחר האלקטרוני והלבנה

בעשור האחרון ניתן לראות התפתחות עצומה בכל הקשור אל תחום המסחר האלקטרוני באינטרנט. מסחר זה משתדרג מדי יום שעובר ונכון להיום ניתן לראות אנשים רבים אשר רוכשים דרך אתרי מסחר באמצעות כסף וירטואלי אלקטרוני, כרטיסי אשראי וירטואליים חכמים ועוד. חשוב לדעת כי הלבנת הון היא אחת מהפשעים אליהם מתייחסים בחומרה רבה ורשת האינטרנט משמשת כפלטפורמה נוחה ביותר לפעולות הלבנה של עולם הפשע וזאת בהשוואה אל פעולה זו בעולם האמיתי.

האינטרנט מאפשר לפושעים נגישות, אנונימיות ומהירות פעולה במדינות שונות. כל אלו מקשים מאוד על איתור הפושעים. בנוסף, כל פעולה שנעשית באינטרנט בים הבנק ללקוח, נעשית ללא היכולת של הבנקאי לאמת כי אכן הלקוח עצמו יושב ומבצע את הפעולות השונות, כך שכל אדם יכול לעשות שימוש בחשבון הבנק באם הוא יודע את שם המשתמש והסיסמה. נכון להיום, הרשות נלחמת בתופעה זו בכל כוחה.

 

הלבנת הון- כיצד היא נעשית

בכדי לצמצם את הפשיעה ולמנוע פעולות מסוימות חשוב להכיר אותן, כמו למשל כיצד נעשית הלבנת הון באינטרנט:
• רכישה- הצעד הראשון של הפושעים הוא תמיד רכישה של כסף אלקטרוני.
• הסתרה- הפושעים בודקים את הכסף האלקטרוני ומבצעים בו סדרה שלמה של פעולות וזאת על מנת שלא יזהו את המקור שממנו הגיע הכסף.
• העברת הון- השלב האחרון הוא העברה של אותו כסף לאדם המלבין אותו.

דוגמה טובה לכך היא כתבה שהופיעה באחד מאתרי הכלכלה המוכרים בישראל ובה דיווח על מקרה הלבנת הון וירטואלי בסדר גודל של כמה מיליארדי דולרים. דבר זה מוביל אותנו חזרה למציאות הבעייתית בה הקדמה משמשת פלטפורמה נוחה מאוד לפשיעה.

פנייה אל עו"ד פלילי יהיה הצעד הראשון המומלץ לכל אדם או ארגון אשר נתפס בחשד להלבנת הון. בישראל, בדומה למדינות אחרות, העונשים חמורים מאוד.

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים