היעדים של תהליך גישור

תוכן עניינים

חשוב מאוד להגדיר מראש את היעדים של תהליך גישור על מנת למצות את הפוטנציאל שלו. זהו תהליך עם יתרונות רבים, כאשר בין היתר רצוי להזכיר את החיסכון בזמן, בכסף ובמשאבים, בעיקר בהשוואה למשפט רגיל. במהלך הגישור מנסה המגשר קודם כל להבהיר את האינטרסים של שני הצדדים. במקרים רבים הצדדים מחזיקים בסכסוך מבלי לזכור מה הביא אותם למצב הזה מלכתחילה.

הבהרת האינטרסים בצורה ברורה ופרישת הנתונים על גבי נייר עמדה חוסכים חלק ניכר מעוגמת הנפש. הבהרה של האינטרסים קיימת גם בסכסוכים פשוטים בין שכנים, וגם בסכסוכים מורכבים יותר בין אזרחים למועצות מקומיות, בין שותפים או מתחרים, במהלך טיפול בילדים ואפילו בין מדינות.

לאחר הבהרת האינטרסים המשותפים קל יותר להמיר את הפרספקטיבה הסובייקטיבית של כל צד בערכים אובייקטיביים. גם כאן נדרשת מידה מסוימת של הסכמה היות ובאופן תיאורטי אפשר להתווכח על כל ערך, אולם בסופו של דבר מגשר מוכשר יודע כיצד להציג את הדברים בצורה ברורה ונבונה. מגשר כמובן יודע מה היתרונות של ההליך המשפטי, הייעוץ המשפטי שלו מתייחס לתמונה הגדולה ומכאן החשיבות הרבה.

הבהרה, עידון ותרגום

יעדים נוספים של תהליך הגישור מחייבים הצגה של מגוון פתרונות ודרכי פעולה אפשריות בפני הצדדים. הצגה כזו צריכה להתבצע בסבלנות, תוך זיהוי הנקודות הרגישות המעוררות כל צד. הבהרה של הפתרונות היא הבסיס לתהליך גישור מוצלח. בכל מבוי סתום ניתן לחזור אל הפתרונות הללו ולבחון אלטרנטיבות. במקביל, על המגשר לפעול למען עידון והתאמה של נושאי המשנה העולים במהלך הגישור. מצד אחד, תפקידו של המגשר לשמור על הדיון במסגרת ברורה ולמנוע זליגות לא רצויות. מצד שני, עליו להכיר באפשרות של הופעת נושאי משנה אשר זקוקים להתייחסות מיוחדת.

לסיכום, היעד האחרון של המגשר הוא לתרגם את הפתרון להסכם סופי המוסכם בין הצדדים. אין להקל ראש בחשיבותו של השלב הזה היות ולעיתים הוא עלול להוריד לטמיון שעות רבות של עבודה. יש הסכמים מקובלים הנמסרים בעל פה אך מקבלים משמעות שונה על הכתב. עורכי דין מבהירים תמיד כי מגשר חייב להתאזר בסבלנות, לשים לב לפרטים הקטנים ולנהל את התהליך באווירה חופשית וברוח טובה על מנת לקדם את הפתרון.

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים