בין קופת גמל לקופת גמל להשקעה – על ההבדלים בין השתיים

תוכן עניינים

השם שלהן דומה, שתיהן מספקות אפשרות לחיסכון ארוך טווח והטבות מס – אך תפקידן של קופת גמל וקופת גמל להשקעה הוא שונה לגמרי. לפניכם מדריך מקוצר

בימינו קיימות מגוון אפשרויות לחיסכון של כסף לטווחים ארוכים – פיקדונות בבנק, פוליסות חיסכון אצל חברות הביטוח, חיסכון פנסיוני כמובן, קרנות השתלמות, קופות גמל, קופות גמל להשקעה, תיקי השקעות מנוהלים ועוד. המגוון הוא דבר מבורך, שכן הוא מעניק לנו כלקוחות את האפשרות לבחון ולבחור את הכלי המתאים ביותר למטרות שלנו. אבל הוא גם יכול ליצור בלבלול – מה ההבדל בין המכשירים, מי יכול לפתוח אפיק חיסכון כזה או אחר ולמה בכלל קיימת הפרדה ביניהם? בכתבה זו ננסה ליישב בלבול שחל לעתים קרובות בקרב חוסכים פוטנציאליים והוא ההבדל בין קופות גמל לבין קופות גמל להשקעה . ברור מיד מדוע שני מכשירי החיסכון האלה מתערבבים לרבים מאיתנו בראש – השם דומה, ויש עוד מאפיינים דומים בין השניים. אך הם אינם זהים כלל ועיקר, וחשוב לעמוד על ההבדלים כדי להבין איזה מן השניים מתאים לכם. לפני שנצלול למאפיינים הייחודיים לשני הסוגים של הקופות, חשוב לשים לב: לא מדובר בשני אפיקי חיסכון שצריך לבחור באחד מהם, הם אינם מהווים תחליף האחד לשני. למעשה, קופת גמל להשקעה היא מוצר שיכול להתלוות לקופת הגמל ולהשלים את פעולתה מבחינת חיסכון, פיזור נכסים, הטבות מס ותכנון פרישה. במילים אחרות – לא חייבים לבחור, אפשר גם וגם, אבל כדאי להבין את הפונקציה של כל אחת מהן.

קופת גמל: חיסכון פנסיוני עם הטבות

לרוב כשאומרים "קופת גמל" מתכוונים למכשיר חיסכון פנסיוני שניתן להפקיד אליו אחוזים מהמשכורת כשכיר יחד עם המעסיק, או להפקיד באופן עצמאי. כספי החוסכים מושקעים בשוק ההון לפי מדיניות ההשקעה של הקופה, למטרת הנבת תשואות.

איך זה עובד? חוק פנסיה חובה מגדיר את שיעורי ההפקדה המינימליים אותם נדרש המעסיק להפקיד יחד עם העובד: למרכיב התגמולים יופקדו 6% משכר העובד ו6.5% מידי המעסיק; כך תשלום העובד והמעסיק יחד לתגמולים יגיע ל-12.5% מהשכר. העובד יכול להגדיל את חלקו עד ל 7% ואילו המעסיק יכול להפקיד עד ל 7.5% מהשכר. בנוסף ניתן לפתוח מרכיב למטרות פיצויים, שאליו יוזרמו עד 8.33% משכר העובד.

מטרות חיסכון: כאמור, מדובר בחיסכון פנסיוני, וככזה המטרה המרכזית שלו היא לספק לחוסך תקופת גמלאות יציבה כלכלית. עבור רבים מהחוסכים, קופת הגמל תהיה המכשיר העיקרי עבור הרכבת הקצבה החודשית שתתקבל בשנות הפנסיה שלהם, כלומר תספק להם את השכר החודשי בתקופת הפרישה.

הטבות מס: המדינה מעניקה הטבות מס על מנת לעודד את הציבור בישראל לחסוך לטווח ארוך.: עבור שכירים מדובר בזיכוי מס הכנסה בשיעור של 35% על הפקדות העובד לקופה, וכן אי תשלום מס הכנסה על חלק המעסיק, והכל עד לתקרות שנקבעו בחוק. עבור עצמאים חלק מההפקדה נחשב להוצאה מוכרת לצורכי מס; ניכוי מס עד סכום של 11% מתוך ההכנסה השנתית המזכה – כששווי ההטבה תלוי במדרגות המס של החוסך לפי הכנסה. בנוסף חלק מההפקדה מעניק זיכוי במס עד לסכום של 5.5% מההכנסה השנתית המזכה. גם עבור עצמאי הטבות המס מוגבלות בתקרה שנתית.

למי זה מתאים? לכל מי שמחפש מוצר לחיסכון הפנסיוני שלו. בישראל קיימת חובה לשכירים ולעצמאים להחזיק בחיסכון פנסיוני. קופת גמל היא אחת האפשרויות לצד קרן פנסיה או ביטוח מנהלים. יש לציין כי בקופת גמל אין כיסוי ביטוח כפי שקיים בקרן הפנסיה או בביטוח המנהלים, ולכן מי שחוסך בקופת גמל למעשה מקבל חיסכון "פיננסי" טהור לגיל פרישה. במידה ויש צורך ידרש לרכוש כיסוי ביטוח נפרד בהתאם לצרכיו.

קרדיט תמונה Shutterstock

קופת גמל להשקעה: חיסכון נזיל לכל מטרה

לקראת סוף 2016 ראתה המדינה מקום לעודד עוד חיסכון לטווח בינוני וארוך בקרב משקי הבית, וכחלק מהמאמץ הושק מוצר חדש בשם קופת גמל להשקעה. המטרה של הקופה היא אפשרות לחיסכון נזיל לכל מטרה, , אך גם כזה שיעודד את החוסכים להשאיר את החיסכון לפנסיה ולא למשוך אותו במהלך השנים – זאת על ידי מתו הטבות מס ייחודיות למי שימשוך את החיסכון כפנסיה חודשית.. גם כאן מדובר בחיסכון שכספיו מושקעים בשוק ההון לפי מסלולים שונים, ומטרתו היא הנבת תשואה לעמיתים.

איך זה עובד? פתיחה של קופת גמל לה

שקעה והפקדה אליה נעשים באופן עצמאי וללא תלות במעסיק, כלומר שלא דרך השכר – אלא מהכסף הפנוי שיש לחוסך בבנק. ניתן להפקיד אליה כספים באיזו תדירות שרוצים (חד-פעמי, חודשי וכן הלאה) – עד לתקרה של כ-72,616 שקל לשנה קלנדרית (נכון ל-2022) . הנזילות של הקופה באה לידי ביטוי בכך שניתן למשוך ממנה את כל הכסף או חלקו בכל עת, בכפוף לתשלום של 25% מס על הרווחים (על הרווח הריאלי). הכספים מנוהלים על ידי מנהלי השקעות מקצועיים, אחראיים ומנוסים במטרה להניב תשואה.

מטרות חיסכון: מעצם אופייה של קופת הגמל להשקעה, הכספים המושקעים בה יכולים לשמש לכל מטרה. אם מדובר על הוצאה בטווח הקרוב, כמו חופשה בחו"ל; בטווח הבינוני, למשל שיפוץ של הבית,; ועבור הטווח הארוך – ניתן לקבל את הכסף כקצבה בגיל הפרישה.

חיסכון לילדים: מאפייניה של קופ"ג להשקעה גם הופכים אותה לאפשרות מצוינת לחיסכון לילדים על ידי הוריהם. הורים רבים רוצים "להשלים" את תוכנית חיסכון לכל ילד עם סכומים נוספים, וקופת גמל להשקעה מהווה ערוץ מצוין לשם כך. כך ניתן להפקיד למשך שנים על שם הילד או הילדה לטובת התחלה מוצלחת של החיים הבוגרים: לימודים, חתונה, פתיחת עסק ועוד. אפילו סבא וסבתא יכולים לפתוח לנכדים קופ"ג להשקעה כמתנה, ולהפקיד אליה על שמם.

הטבות מס: למרות שבניגוד לקופת גמל, קופת גמל להשקעה אינה חיסכון פנסיוני גרידא, אך היא עדיין מגלמת הטבת מס לפורשים לגמלאות. ראשית, תשלום מס על הרווחים אינו מתבצע באופן שנתי או בעת מעבר בין מסלולים, אלא רק במעמד משיכת הכסף – דחיית תשלום מס (כך ניתן להתאים את החיסכון לגיל). ובנוסף קיימת האפשרות למשוך את הכסף שנחסך כקצבה פטורה ממס החל מגיל 60, על ידי ניוד הכספים לקרן פנסיונית, וכך בעקיפין כל הרווחים שנצברו לאורך השנים פטורים ממס

למי זה מתאים? לכל מי שמחפש אפיק חיסכון מניב נוסף לצד האפיקים הפנסיוניים, ולמעשה כמעט לכל אחד או אחת. האפשרות להפקיד כל סכום בכל תדירות הופכת את קופת הגמל להשקעה לאחד ממוצרי החיסכון הידידותיים ביותר לציבור.

 

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים