איך מונעים את קלקול מערכת המז"ח?

תוכן עניינים

מז"ח היא חלק בלתי נפרד ממערכות המים במדינתנו ולה תפקיד עיקרי בשמירה על בריאות הציבור כולו. מז"ח היא מערכת זרימה חוזרת, התקנות בישראל נוקשות בכל הנוגע למערכות המים, לכן אתרים רבים מחויבים להתקנת המערכת וספקי המים לא ישרתו את מי שחויב על פי חוק להתקינה ולא עשה זאת. איך מונעים מראש את הרס המערכת, ומה עושים כאשר יש בה תקלה? את הכתבה הזו אסור לך לפספס.

קצת על המערכת ועל מי שמחויב להתקינה

המז"ח הוא מכשיר שמונע את זרימת המים לצנרת הציבורית. תפקיד המכשיר הוא למנוע מצב בו מים במערכות העירוניות חוזר מתוך מפעלים, בתים ועסקים אל המערכת הציבורית וגורם לזיהומים שונים. המערכת פשוטה אך יעילותה רבה, היא זו שתמנע מחיידקים מלחדור למערכות המים שכולנו עושים בהן שימוש כאשר לחצי המים בצנרת משתנים, והיא זו שתמנע את כניסת החיידקים השונים למערכת הציבורית.

משרד הבריאות קבע הנחיות קפדניות בנושא, ונתן שורה ארוכה של עסקים, ארגונים ואתרים בה ישנה חובה להתקין את המערכת ובהם: עסקים בתחום בעלי החיים, תחנות דלק ועסקים בתחום האנרגיה, מקומות בהם יש מים, לדוגמה ספא, בריכות, מקווה, אתרי מים ושעשועים, עסקי מזון, עסקי מכוניות, בתי זיקוק, עסקי טקסטיל, עסקי פסולת, עסקי הדברה, עסקי רפואה והיגיינה, מכוני מחקר, מעבדות, בתי דפוס ועוד.

התקלות שיכולות להיות במערכת

לא מעט תקלות יכולות להתפתח במערכת מז"ח לאורך השנים, והתקלה הנפוצה מכולן היא פגיעה בשסתום. ברגע שיש פגיעה בשסתום המערכת מזהמים וחיידקים יכולים לחדור למים הציבוריים, כך גם כאשר יש בלאי בחומר. תקלות חמורות יותר יכולות להתבטא גם במקרי קיצון של פיצוצי צנרת מסוכנים, לכן מומלץ לפעול על פי הפרוטוקול המקובל ולשמור על המערכת תקינה.

כל כמה זמן יש לבדוק את המערכת?

חברות תיקון והתקנת מזחים יסייעו לבחור את הזמנים המועדפים לבדיקה של המערכת על פי ההנחיות של משרד הבריאות בתחום. לעיתים לא די בבדיקה תקופתית, ויש לתת את הדעת למצבים שונים בהם יש בעיה עם המערכת. בכל מצב בו יש חשש שהמערכת אינה עובדת כשורה, יש להזמין בדיקה של חברה המבצעת תיקון והתקנת מזחים שתבחן את המערכת. ובכל מקרה, יש לבצע בדיקה על פי תנאי החוק, לרוב, בדיקה מוקפדת על פי הזמנים הקבועים תמנע מצב בו מתפתחת תקלה שיכולה לסכן את בריאות הציבור. במידה ואכן מתגלה תקלה במערכת יש לתקנה במהירות באמצעות חלקי חילוף למזחים על פי הצורך.

ומה עוד כדאי לדעת על מערכות מז"ח?

אנחנו מדברים על אחת המערכות החשובות לאורח חיים תקין ובריא, ועם זאת מעט מאוד אנשים שאינם עוסקים בתחום מכירים אותה. כדאי לדעת כיצד המערכת פועלת, לקרוא עליה ולהבין את חשיבותה, במיוחד אם מדובר על בעלי עסקים, ובטח כאשר מדובר על מקומות שיכולים להוות כר פורה למזהמים או לחיידקים.

בריאות הציבור חשובה לא רק בהיבט הכללי שלה, אלא גם נקודתית עבור העסק. במידה והמערכת אינה עוברת את הבדיקות התקופתיות שלה וחלילה אם מתגלה בה תקלה שמובילה לפגיעה באנשים, יש אחריות לאדם שהפעיל את המקום שלא על פי תנאי החוק. כמו כן, מומלץ להיזהר מפני שסנקציות קשות שיכולות להיות מופעלות במידה ולא מותקנות מערכות אלה על פי חוק, או שלא נערכות בהן בדיקה תקופתית.

לסיכום, אם קיבלת התראה לכך שעליך לבצע בדיקה תקופתית למערכת המז"ח, לא מומלץ למשוך את הזמן. יש לבצע את הבדיקות ולהבטיח שגם העובדים במקום וגם הציבור בכללותו מוגנים מפני מפגעים.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים