איך מאבחנים סחרחורת?

תוכן עניינים

רוב האנשים יחוו בשלב כזה או אחר בחייהם סחרחורת, אך לרוב היא תהיה רגעית ולא ניתן יהיה להגדיר את המצב כאירוע רפואי. עם זאת, ישנם אנשים שחווים סחרחורת קשה, ממש תחושה של חוסר שיווי משקל, כשהתחושה היא של תנועה עצמית או של הסביבה, מבלי שאותו אדם זז ממקומו. תחושה כזו יכולה להוביל לחוסר תפקוד, היא עלולה להוביל לבחילות ואף להקאות. הסחרחורת נגרמת באוזן הפנימית, שם קיים איבר שיווי המשקל העשוי משני שקי נוזלים שקולטים תנועה, אך אם התנועה לא תפוענח באופן תקין, היא עלולה להתפתח לסחרחורת. 

איך מאבחנים סחרחורת?

בדרך כלל קל לאבחן סחרחורת, אך יותר מורכב לאבחן האם מדובר על סחרחורת רגילה הנגרמת בשל תופעות בריאותיות שונות עליהן נדבר בהמשך, או האם מדובר על ורטיגו. בדרך כלל לאחר שיחה עם המטופל או המטופלת, מבצעים בדיקה פיזית אשר בוחנת את התגובה המוחית למצבים בהם יכולה להתעורר סחרחורת, ובחינה של תפקוד המערכת הווסטיבולרית בגוף, במסגרתה נבחן את תנועת גלגלי העיניים כמו גם את שיווי המשקל בהתייחס לגירויים שונים. 

במסגרת הבדיקות בוחנים בדיקות תנוחה לאבחון ורטיגו (תזוזת קריסטלים באוזן) וניתן לבצע בדיקות מעבדה שונות להערכה תפקודית, למשל בדיקת פוטנציאלים מעוררים, בדיקת שמיעה ואף בדיקות הדמיה שונות כמו CT מוח ו-MRI מוח. 

מהם הגורמים להופעת סחרחורת ומה הטיפול בה?

הסחרחורת יכולה להיגרם כשמערכת שיווי המשקל שלנו באוזן לא מתפקדת היטב. חוסר התפקוד יכול להיגרם מסיבות רבות וכאן נכנסת לתמונה האבחנה המדויקת שצריכה להסביר מאיזה מקור היא נגרמה, כדי שניתן יהיה לטפל בתופעה, אך גם בגורם לה. בין הסיבות הנפוצות להופעת סחרחורת נמצא חוסר בוויטמין 12, אנמיה, עייפות, בעיה עצבית תחושתית, בעיות ראיה, הבדלי לחץ בתעלות האוזן, בעיות אורתופדיות, הפרעה בהגעת חמצן למוח, שימוש בתרופות מסוימות, הפרעה הורמונלית, תת לחץ דם והפרעות תזונה. 

לעיתים הסחרחורת תיגרם מהיצרות עורקים, מירידה פתאומית בלחץ הדם, מאובדן ראייה או התייבשות, ממחלת נסיעה, בעיות לב, עיוות עצבי, שימוש באלכוהול או סמים, בעיות במחזור הדם, זיהומים שונים או מחלות נגיפיות, חבלות כמו צליפת שוט, מחלות כמו טרשת נפוצה ואף גידולים שונים ועוד. 

כיצד מטפלים בסחרחורת? 

ישנן שיטות שונות של טיפול בסחרחורת כאשר הטיפול המוכר והנפוץ מכולם הוא שיקום וסטיבולרי, זהו למעשה טיפול אורתופדי שנועד ללמד את המול להסתמך על החושים השונים, למשל חוש הראייה. בפיזיותרפיה השיקום כולל תרגילים לשיפור הליכה ויציבה, לשיפור שיווי המשקל, לצמצום רגישות לתנועה ולחיזוק המערכת הווסטיבלרית, זאת תוך בניית מערכת תרגילים ממוקדי מטרה. בתחילה השיקום נעשה בליווי צמוד, תוך הסבר והדגמה לטווח התנועות ותוך תרגול מצבי יום יום כמו יציבה, ישיבה והליכה, בהמשך ככל שהשיקום מתקדם, המטופלים יכולים לבצע בעצמם את התרגילים בבית או בחוץ, תוך כדי העבודה או החיים עצמם, כשהם מקנים לעצמם הרגלים חדשים של חיים שנועדו גם לטפל במצב הבריאותי אליו נקלעו, אך גם למנוע ממנו לחזור. ההמלצה הרפואית היא להתחיל את השיקום והטיפול הפיזיותרפי כמה שיותר מוקדם לאחר התאונה, הפציעה או הפגיעה, שכן ישנה קשר הדוק בין נקודת הזמן של תחילת הטיפול והצלחתו.

***הכתוב הינו מידע כללי ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים