קוסמופוליטיות

תוכן עניינים

 

אנשים רבים באימפריות ההלניסטיות החלו להגר ממקום למקום וכינו עצמם 'קוסמופוליטס' (אזרח העולם). תחושה השייכות לעיר מסוימת הלכה והיטשטשה וכך גם הגבולות הגיאוגרפיים. אלכסנדר הגדול היה הראשון אשר נשא אישה מזרחית ושפט את נתיניו לפי פועלם ולא לפי מוצאם. הקוסמופוליטיות התבטאה במדע ולראשונה נכתבו ספרי היסטוריה עולמית. הם התייחסו לאירועים ולאופנים בהם השפיעו על אירועים במקומות אחרים.

 

אינדיבידואליזם

האדם חדל לבנות את זהותו לפי העיר בה חי. חלק מהאנשים פנו אל תוך תוכם ואחרים כלפי חוץ – קוסמופוליטיות – בחיפוש אחר זהות. הפוליטיקה והחברה כבר לא עניינו את ההלניסטים, אלא טרגדיות משפחתיות, זוגיות ומחשבות אישיות של אנשים על עצמם ועל החברה. שתי אסכולות התפתחו בפילוסופיה. א. האסכולה הציניקנית: מקור המילה ציניות – ככלב ביוונית, על אנשים אלה אמרו שהם נושכים ככלב ולועגים לערכים חברתיים מקובלים. ב. האסכולה האפיקוראית: דומה לאסכולה הציניקנית, עסקה בקושי של האדם להתמודד עם הגורל ובדידותו. יווני במזרח לא יכל לתקשר עם סביבתו כפי שהיה רגיל. כדי להתמודד עם הכאב יש להימנע מהתשוקות האנושיות הגורמות לו. האפיקוראים הטיפו להסתפקות במועט והיבדלות מחיי חומר.

אולם, רוב האוכלוסיה התמודדה עם המציאות בעזרת הדת ולא בעזרת הפילוסופיה. אל הדתות המיסטריות הצטרפו מאמינים רבים. הן החליפו את הפטרונים העירוניים והבטיחו גאולה למאמינים בעולם הבא/ המקביל. פולחן איזיס, סראפיס ודמטר היו פופולאריים. לדתות המיסטריות לא היה מקום פולחן מוגדר והפכו לדתות בינלאומיות.

 

מנטאליות אינטלקטואלית

בשל הקוסמופוליטיות, היוונים כבר לא התעלו על הברברים, אך החברה דרשה מעמדות. נעשו אבחנות בין משכילים ובורים. התפתחו ספריות ומכוני מחקגר, שם ישבו משכילים ללמוד. אותם פרנסו פטרוני העיר. לראשונה נחקר כתב העבר וכתבי הפילוסופים היווניים הוללו.

*הספריה הגדולה של אלכסנדיה, נודעה עד שלהי העת העתיקה כמבצר נרחב של ידע.

גם אדריכלות נחקרה ובתוך כך כתבו ויטרוביוס ופיתאוס. לכן האדריכלות ההלניסטית היתה מחושבת ומתוכננת יחסית.

*מקדש אתונה, פריינה, תוכנן על ידי האדריכל פיתאוס, אשר השתמש במודולוס – יחידת מידה בסיסית. כל המידות האחרות הן כפולות שלה. פיתאוס הטיף לנטישת הסדר הדורי לטובת הסדר היוני. הסדר הדורי הציב בעיה לבנאים מתמטיקאים כיוון שהטרי גליף מעל לעמודים הדוריים לא יכול היה להיות שווה במידתו לפינה. הפתרון היה הסטת עמוד הפינה, או הרחבת המטופה הפינתית.

האדריכל הרמוגנס, מפריינה גם הוא, נודע באסיה הקטנה. ויטריביוס ייחס לו את המצאת המקדש הפריפריאלי. חשוב מכך, מיוחסת לו מערכת מידות שהוכנסה למקדשים היוניים. הוא הגדיר שככל שהעמודים רחוקים יותר, הם צריכים להיות עבים ונמוכים יותר ולהיפך. ככל, התעניינות בפרופורציות הישום המתמטיקה באדריכלות אפיינה את התקופה ההלניסטית.

 

המקדשים ההלניסטיים, בין מסורת וחידוש

החל מהמאה הרביעית לפסה"נ, חלה ירידה בקצב בניית המקדשים. את התקופה מאפיינים חוסר שקט פוליטי ובטחוני והוצאה לפועל של מיזמים גדולים לא התאפשרה. כמו כן המקדשים שלא נהרסו המשיכו לשמש את בני התקופה ואלה שכן נהרסו, שוקמו ושימשו גם הם.

המקדשים ההלניסטיים שכן נבנו היו צנועים יחסית. באקרופוליס באתונה האדריכלות הקלאסית הגיעה לשיאה ולמיצוי הסדר הדורי. לאדריכלים ההלניסטיים לא היה מה לחדש במקדשים הדוריים, לאחר בנית הפרתנון ולכן ירדה קרנו של הסדר הדורי. בתקופה ההלניסטית תפס את מקומו הסדר הקורינתי. במקביל, התעדן הסדר הדורי, העמודים הפכו גבוהים יותר ביחס לגובה, נעלם האופיסטודומוס מהמסדר הדורי ובזרקור הועמדה חזית הבניין. השלב הסופי של התהליך הביא למקדש הרומי החזיתי.

המקדשים ההלניסטיים התאפיינו בגיוון גדול. דוגמה לכך היא שני המקדשים שנבנו במקביל:

*מקדש אתנה, פריינה – מבנה קלאסי

*מקדש אפולו בדידימה – ייחודי ומשוחרר ממוסכמות קלאסיות (בתמונה). בדידימה ישבה האורקל של אפולו שייעצה לעולי הרגל. המקדש הארכאי נהרס בידי הפרסים ושוקם אך בשל מורכבותו בנית השלב ההלניסי לא הסתיים מעולם. המקדש היקפי וגדול, עמודים בגובה כ-20 מ' – הארוכים ביותר בעולם היווני. העמודים מחורצים, בנויים מחוליות, אך החריצים לא הושלמו. לפתח המקדש מוביל גרם מדרגות גבוה שלא ניתן לטפס עליו. הכניסה היא דרך מנהרות צדדיות שהן בעצם חצר פריסטילית פתוחה. בחצר שדירת עצים המובילה לחדר קטן – שם ישבה האורקל.

*מקדש אפולו בסה, פלופונס – המבנה מתוארך לסוף המאה החמישית לפסה"נ, תוכנן על ידי איקטינוס (תכנן את הפרתנון). כיוון שמוצה הסדר הדורי, הוא תכנן מקדש שנראה קלאסי מבחוץ אך חדשני מבפנים. את הקלה תמכו עמודים יוניים אחוזים. בקצה הקלה 3-1 עמודים קורינתיים. זהו הביטוי הקדום לסדר הקורינתי (המקדש נבנה בסדר הדורי).

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים