חוק מעלית שבת ויישומו הלכה למעשה

תוכן עניינים

וודאי יצא לכם להיתקל בבניינים משותפים במעליות שבת הפועלות באופן שונה ממעליות רגילות. מעלית שבת היא מעלית שיש לה מגנון מיוחד המאפשר לשומרי שבת להשתמש בה מבלי לחלל את השבת, זאת משום שעל פי ההלכה, אסור להשתמש במעלית רגילה בימי שבת וחג ו/או ללחוץ על מתג הפעלה חשמלי מכל סוג שהוא. את הפורמט המקורי של מעלית השבת פיתח מהנדס בשם דוד בנעט, בשילוב המכון המדעי-טכנולוגי להלכה. המעלית פועלת על פי לו"ז קבוע מראש, ונעה אוטומטית בין קומות הבניין מבלי שהנוסעים בה יצטרכו ללחוץ על כפתורים כדי לעצור. המעלית ממתינה זמן מוגדר מראש בכל קומה ומתריעה באמצעות זמזום לפני סגירה ופתיחה מעליות. לא כולם מאשרים את השימוש במעלית שבת אבל ישנם פוסקים רבים שמאשרים אותה.

 

האם קיים חוק מעלית שבת?

אכן קיים חוק מעלית שבת. בשנת 2001 בוצע תיקון לחוק שהיה קיים עד אז והתווסף סעיף הקובע כי בכל בניין ציבורי או בניין מגורים שיש בו שתי מעליות לפחות, יש לבצע שיפוץ למעליות הקיימות ולהתקין באחת המעליות מנגנון של מעלית שבת, אפילו אם רק דייר אחד דורש זאת. בשנת 2011 חידדו שוב את החוק, שבמידה ויש בניין משותף שלא קיימת בו מעלית שבת, במידה ויש רוב בעלי דירות שמעוניינים בהתקנה, הם יכולים להחליט על כך והתשלום על הוצאות ההתקנה והתחזוקה יכול על הדיירים שמעוניינים בהתקנה ולא על כל הדיירים בנכס. במידה ובבניין קיימת מעלית אחת, נדרשת הסכמה של רוב הדיירים כדי להוסיף מעלית שתתפקד כמעלית שבת, וגם כאן העלות תהיה על הדיירים המעוניינים במעלית ובתפעולה ולא על כלל הדיירים.

 

שעות הפעלת מעלית שבת, אלא אם הוגדר אחרת על ידי הדיירים, יהיו ארבע שעות מכניסתה של השבת או החג, בשבת משעה 07:00 בבוקר ועד השעה 12:30, ושוב שלוש שעות נוספות לפני צאת השבת או החג. אם יש רוב של יותר מ-50% בעלי דירות המעוניינים בהפעלת מעלית שבת, ויש שתי מעליות לפחות, השעות יהיו מכניסתה של השבת עד 00:00 בערב שישי או חג, וביום השבת מהשעה 06:00 על צאתו של החג או השבת.

 

מה הנוהל במקרה שישנה דרישה למעלית שבת ובמה התהליך כרוך מבחינה טכנית?

במידה ואתם דיירים בבניין ועולה דרישה למעלית שבת יש לבחון את המקרה לגופו. אם יש מעלית אחת בבניין, תצטרכו הסכמה של רוב בעלי הדירות לפני שתצאו לדרך בביצוע שיפוץ מעליות קיימות. אם יש בבניין שתי מעליות, מספיק דיי אחד אשר מעוניין בהפעלת מעלית שבת. לאחר שהושגה ההסכמה המינימלית, חשוב שהמעלית תותקן גם על פי חוקי ההלכה וגם על פי תקנות בטיחות. אפשר לעשות שיפוץ במעליות קיימות, ולהוסיף רכיב המאפשר את הפעלת המעלית כמעלית שבת. אם מדובר בהתקנת מעלית חדשה, אפשר לבחור בדגם מעלית שמגיע כבר עם אופציה מובנית של מעלת שבת, שכל מה שצריך כדי להפעילה הוא לסובב מפתח.

 

האם ניתן להתקין מנגנון שבת בכל מעלית או שמא מעלית ישנה זקוקה בהחלפת כל המנגנון על מנת ליישם מעלית שבת?

אפשר להפעיל מעלית שבת כמעט בכל מעלית, מומלץ להתייעץ עם חברה המתמחה בתחום כדי למצוא את הפתרון המדויק למעלית שלכם.

 

 

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים