המבנה הקדוש הוא ממוריאלי, זיכרון של ארוע

תוכן עניינים

מבחינה היסטורית יש הבדל בין הבשרות המאוחרות יותר המאשימות יותר את תפקיד היהודים בצליבה. פילאטוס הוא הצולב בכל הבשורות אולם יש הבדל בגישת ההמון והיהודים.
ככל הנראה זה קשור לתקופה בה הטקסט נכתב .

יש חשיבות לפסיון של המוות כמטרה ושזה לא הדבר האחרון הוא עולה לשמים אחרי זה

**בחייו הבוגרים ישו כבן 30, הוא נצלב בגיל 33, כלומר היו לו 3 שנים של פעילות מאסיבית

**תנוחת הדיבור שאופיינה בתרבות הרומית ואומצה עי הנצורת הפכה כתנוחת ברכה היות וישו ריפא רבים רק באמצעות דיבור..(זו תנוחה של מחווה בידים ובאצבעות, מחווה אינטואיטיבית)

לפי מחקרים ישו נולד בשנת -4 ולא 0 כמקובל לסבור, מה שאומר שבזמן הצליבה השנה כנראה הייתה שנת 29.

קריאת סיפור במרחב (עד עתה קראנו בסיפור ובתמונה) במאה ה-4 התגבשו המקומות הקדושים. מקום שבו קרה משהו מקבל משמעות. מקומות פולחן יהיו מקומות שקרה בהן משהו או שנקבר שם אדם.

במאה ה-4 הלנה אמו של קונסטין מגיעה לירושלים וארץ הקודש כדי להבין היכן התרחשו הסיפורים.

למה היה לה חשוב לבדוק את הדברים?
1. זה נותן 'אותנטיקציה' זה גושפנקה והוכחה לכך שהדברים אכן קרו.
2. נוצרת אינטראקציה מרחבית שיוצרת מחשבה אחרת על הדבר. זו מאין חוויה שנוצרת, הזדהות.
3. ממשות גם במובן החושי. לראות משהו ממשי הנחת היסוד היא שבדימוי יש מניפולציה, מה האמן או הפטרון בחר להציג ובאיזו צורה.
4. מובן פוליטי – אינטרס שליטה במקום המייצג רצף טריטוריאלי המזוהה עם הסיפור שלך.

המגע עם המקום הקדוש הופך לחלק מהצורך למציאתם ולאחר מכן הגעה אליהם. זו הקרנה של הנרטיב אל המרחב ובכך הנרטיב הופך לממשי.

פאנום- הקדוש
פרו-פאנום- לפני הקדוש, מה שבחוץ

מקום קדוש בנצרות/קדושה :
1. מקום בו קרה ארוע מהברית החדשה או הישנה :
א.  כנסיית הקבר מקום צליבתו של ישוע
ב. כנסית המולד לידתו של ישו בביל
ג. כנסית העליה על הר הזיתים שם ישו עלה לשמים
ד. כנסיה בממרה שם היה את שלוש המלאכים שבישר על הלידה.

2.שריד
הלנה מוצאת את מקום הקבר אך היא גם מוצאת את הצלב. הצלב היה שחקן ראשי בסיפור ויש גם שחקני משנה כאבן ממנה עלה ישו שמיימה.

  1. שרידים גופניים
    'אקסיס מונדי'- מקום אחד שקרו בו ארועים בעלי משמעות בזמנים ובתקופות שונות. למקום זה יש אינסופיות של זמן. לשריד יש מטרה מסויימת בסיפור.

 

המבנה הקדוש הוא ממוריאלי, זיכרון של ארוע. בעצם לרוב בונים את המבנה הקדוש סביב משהו שנמצא בשטח, זה 'רליקוויאר' רליק = שריד קוויאר= קופסא זו למעשה קופסאת השריד. השריד הזה הוא קדוש כי ישו נגע בו ויש לזה סגולות. המבנה מכריז על תוכנו כמבנה זיכרון והמבנה הופך בעצמו כסטאטוס של שריד. יש התקדשות של המבנה האדרכלי ולא רק של השטח או הפריט השרידי. המבנה משמש גורם מקשר לעולם הבא. המבנה הזה לא ממש כנסיה למרות שהוא נקרא כך.

כנסיית גת שמנים – שם התרחש סיפור גת שמנים. גם כאן יש סלע. הזהות בין הסיפור לבין המקום הקדוש כפי שרואה האמן בזמן יצירת הסיפור בידיו הוא חשוב. הסיפור לא משתנה המקום לא משתנה.

כנסיית הקבר – המקום החשוב ביותר לנצרות בעולם התיאולוגיה של המוות חשובה מהלידה והצליבה. הוא נולד בכדי לסבול ולמות הוא רצה לסבול למען האנושות כדי לגאול אותם מהחטא הקדמון. הוא נולד כדי למו ולכן התחייה היא החשובה ביותר בסיפור. המבנה עגול, במרכזו קבר.

הלנה ללא סתם מוצאת את המקומות הקדושים, היא חיפשה אותם ואז קרה לה נס שאימת אותה עם מחשבתה. הר ציון למשל לא מוזכר כמקום של הסעודה האחרונה בברית החדשה אולם המקום התקבע ככזה.

אחר קיבוע המקומות למסורת יש להם כח רב. התיאולוגיה הנוצרית של המגע אומרת שהמקום הקדוש נשאר כזה והקדושה שלו תשאר תמיד.

שרידים: יש שלוש דרגות קדושה:
דרגה ראשונה- ישו מריה נגעו מזה או חלק מגופו של שליח קדוש
דרגה שניה – חפץ שהיה של השליחים
דרגה שלישית – שריד מגע אם אניח חפוץ על משהו קדוש החפץ יהפוך לקדוש. ככה ניתן לי אפשרות לנייד את הקדושה.

יש גם מקומות קדושים בגין השרידים שבהם. וכן  העתקים של המקומות הקדושים.

עד עתה ראינו שהמקומות הקדושים קשורים לביבליה. לנרטיבים שעולים בו. אך יש גם את השרידים.

השרידים – אותם ניתן לקחת ממקום למקום. הלנה מגבלה בעזרת ניסים את "הצלב האמיתי היא לוקחת אותו לקונסטינוול ושם מתחילים לחלק אותו לחלקים. יש להפריד בין שריד 'רליק' לקופסאת שרידים 'רליקוויאר'.

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים