ביקורת מימין

תוכן עניינים

ביקורת מימין – כאשר אתה מסתכל רק על ההכנסה של העניים בלי לראות מה עצמת

שירותי הרווחה שהם מקבלים מהרווחה, מפספסים את שכלול  ההכנסות (שירותים

חינם שמקבלים, מסובסד וכו.)'

 

ד. ביקורת של עובדים סוציאליים- המדד שמודד את העוני בכסף, טועה מאחר והוא מפספס את חווית העוני, למשל, נכה המפוצה במכונית ללא מסים, תחבורה ציבורית מותאמת, עדיין החוויה של לעבור מנקודה א' לב,' שונה מאדם שיכל ללכת. נדרש

לבדוק את מרכיבי העוני על מרכיביו השונים ולא רק על כסף.

 

ה. עושר לשוני בקרב ילדים בגיל גן- ילדים לילדים עם צווארון לבן (אקדמאים,) שני הורים עם ילדים צווארון כחול (סופר מרקט, מאפיה,) והורים מובטלים, ובודקים כמה מילים שונות הם שומעים ב3 דקות. על פי הגננות, אוצר המילים של הילד בגן מנבא כיצד יצליח בתיכון. היחס הוא 4:2:1 (ילדים לצווארון לבן שומעים פי 2 מצווארון

כחול ופי 4 ממובטלים.) וזוהי אחת הסיבות למה עוני עובר מדור לדור.

 

 

פיטר טאוסנד- עניים חווים הדרה חברתית.

 

אמרתה סן, מרתה נוסבאום- אם אני רוצה להשוות בין אנשים לבדוק מי יותר טוב, כסף איננו פרמטר להשוואה (נכה בעל כסף רב והוא חולה סופני ולא מסוגל לנוע למשל.) הם גילו שמה שצריך לבדוק הם יכולות ותפקידים, תפקודים הם כל הדברים שיש לנו סיבה טובה לרצות, להיות ולעשות (לקרא, להבין, לדבר 7 שפות, לאהוב, מוצלח בלימודים,) אין צורך להשוות אילו תפקודים יש לבן אדם, המדינה לא אמורה לגרום לו לתפקד, אך כן צריך לתת לו את היכולות לעשות זאת. הם בדקו אילו יכולות המדינה מספקת לאנשים

מחקר אכר, מיכל קרומר- נבו, ניסה לבדוק את העוני של נשים עניות בישראל (עם מה האישה מתמודדת, למה היא בעוני) נמצא שנשים עניות עברו חוויה של הטרדה מינית ולכן

לאו דווקא אם יעבירו כספים תפטר בעיית העוני.

 

.11 האם מישהו התייעץ עם העניים והמוחלשים?

 

 

שיחות עם אוכלוסיות מוחלשות (עניים, הומלסים, מקלט לנשים

א.  שיטת  המחקר-

 

מוכות, חולים סופניים) ועם אנשים המטפלים בהם (עובדים סוציאליים, שוטרים וכו)'

וסטודנטים לעבודה סוציאלית ממכללת ספיר.

 

ב.   בעוד המדינה מגדירה את העוני כמחסור, חלק גדול מהעניים מגדירים את הבעיה

שלהם כחוסר יכולת לתת (למשל חוסר יכולת לתת ארוחת שישי בישראל, או אישה

באנגליה שלא יכולה לתת מתנה למעסיקים בקריסמס שהיא אוהבת.)

 

ג. עוני ומוחלשות הם מצבים שבהם התפקודים נמצאים בסיכון לא וולונטרי ובאופן לא

פרופורציונלי לאחרים– במחקר המרואיינים דווחו כי יש להם תפקידים אבל הם בסיכון

גבוהה, או לפחות חלק מהם.

 

.12 מדוע יש סכרת פי 2 בקרב ילדים עניים בישראל?

 

מאחר והפחמימות הפשוטות זולות יותר, אנשים עניים אוכלים יותר סוכרים על מנת

לשבוע וכך הם סובלים מסוכרת יותר, והשמנת יתר.

 

אנשים נאלצים לסכן תפקוד של להיות בריאים באופן לא וולונטרי ולא פרופורציונאלי.

 

.13 עוני= מצב שבו אין הזדמנויות כנות לתפקודים ללא סיכון.

 

.14 עניים נאלצים לעשות מסחר בתפקידים, כדי להגן על תפקוד אחד הם סוחרים בתפקוד אחר.

(דוגמה  לכך באינתיפאדה רוב העולים החדשים מאתיופיה ורוסיה עבדו כמאבטחים ולכן

נהרגו יותר בפיגועים.)

 

.15 מה צריך לעשות על מנת להוציא אנשים ממעגל העוני?

 

א. תפקוד פורה-תפקיד שיוביל לתפקיד אחר

 

ב. תפקוד ממאיר-תפקוד שיש לך ויאפשר לתפקד כראוי

 

ג. המשתנה שמנבא הכי טוב מי יחזור למעגל העבודה, היא כמה חברים יש לך. (כאשר אדם נהיה מובטל נפגעת הערכה עצמית, אך אם יש לו חברים טובים הערכה עצמית שלו עולה.) כדי שאנשים יחזרו למקום העבודה על המדינה לבנות מתנ"ס שיאפשרו

קבוצות חברתיות.

 

ד.  העיר בשרלוואה בבלגיה מאוד עניה והעובדים הסוציאליים שם פנו לשיטת המחקר השתמשו בגישה המסורתית- הכשרות עבודה וכו' על והקבוצה השנייה השתמשו בשיטת המחקר ובנו מתנ"סים, בקבוצה השנייה 70% חזרו לעבודה לעומת הקבוצה

הראשונה ששם לא חזרו לעבודה.

 

ה.   מיניבוס לקשישים ביורקשייר- נשארו בכפר רק זקנים, התחלואה הייתה גבוהה

וחוקר  השיג תקציב למיניבוס שכך חברים יכלו להגיע לחברים, התחלואה ירדה

ב,50% הזקנים היו עם חברים והיה להם פחות משעמם

 

ו.  תפקודים פוריים נוספים:

 

)1  השכלה גבוהה

 

)2  בריאות

 

ז.    מוחלשיות ממאירות- תפקודי מסרטנים:

 

)1 אי שלמות גופנית- (אנשים אוטיסטים, עוורים וכו,' שמנים, נכים) משפיע על

ההכנסה ועל היחסים החברתיים.

 

)2  יכולת להכיר את השפה המקומית (באופן המופשט גם)

 

.16 תפקודים שנחשבו אצל עניים חשובים יותר (סובייקטיבים)

 

א.  אנשים מעל גיל ,30 חיים- לחיות.

 

ב.   בריאות גופנית

 

ג.  שלמות גופנית (הנכים כולם אמרו שאי שלמות גופנית איננה בעיה, ניתן לפרש שאנשים

לא מודעים תמיד לבעיות שיש להם, או שאנשים באמת מצליחים להסתדר למרות

הנכות.) ד. שייכות, או חברות, גם באופן סובייקטיבי אוששו

ה.  יכולת שליטה והבנה של סביבה מיידית (אושש גם.)

צור קשר - לכל שאלה מוזמן להשאיר פרטים